Ambriage induwen bij afslagen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Ambriage induwen bij afslagen?

Bericht door gast »

Men heeft mij gezegd dat de ambriage induwen bij het afremmen (zonder te schakelen naar een lagere versnelling) een zeer slechte remtechniek is en afgekeurd wordt op het examen.

Maar als je een straat inslaat in 2de versnelling en ik duw mijn ambriage niet in, dan vind ik dat ik nogal wil die straat inrij... Mag ik dan om een straat in te slagen wel mijn ambriage induwen (zonder van vitesse te veranderen) of moet ik dan naar 1ste gaan?
Gast

Bericht door Gast »

Ik heb ook altijd de neiging om mijn ambriage in te drukken, geeft een veilig gevoel.. maar ik heb gehoord dat dit geen goede manier is. Waar ik een gewoonte van probeer te maken als ik afdraai, afremmen, schakelen naar 2de, en ipv ambriage, gewoon zachtjes remmen, zo draai je ook rustig een straat in. Maar ik ben geen expert:)

Succes!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Ontkoppelt een bocht nemen op zich, is niet onveilig. Maar het terug koppelen in de bocht, wél. Maar deze techniek wordt inderdaad afgeraden.

Stel, je wil rechts afslaan. Je zet je richtingaanwijzer aan, je remt rustig af. Je schakelt mooi terug naar 2de, en je draait rustig in. In 2de versnelling kan je gerust afdraaien aan 20km/u. Terugschakelen naar 1ste lijkt me ook geen goede manier, tenzij het over een hoek &gt 90° gaat, dan kan dit aangewezen zijn.

Het ontkoppelen terwijl je remt is ook geen goede techniek. Je moet zorgen dat je pas ontkoppelt vanaf je motor terug op ongeveer 1.200 toeren per minuut zit.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Re: Ambriage induwen bij afslagen?

Bericht door BBB »

Anonymous schreef: Men heeft mij gezegd dat de ambriage induwen bij het afremmen (zonder te schakelen naar een lagere versnelling) een zeer slechte remtechniek is en afgekeurd wordt op het examen.

Maar als je een straat inslaat in 2de versnelling en ik duw mijn ambriage niet in, dan vind ik dat ik nogal wil die straat inrij... Mag ik dan om een straat in te slagen wel mijn ambriage induwen (zonder van vitesse te veranderen) of moet ik dan naar 1ste gaan?
Ik had zelf in het begin te veel snelheid in de bochten omdat ik bang was dat de auto te veel snelheid zou verliezen in de bocht en zou kunnen stilvallen. Ik ben er later achter gekomen dat de auto een serieus vrij lang kan uitbollen voordat het stilvalt.
Mijn tip als je dezelfde angst hebt ga eens een keer op een verlaten weg vertragen naar 10-20 km/uur en laat de auto eens uitbollen, alle pedalen los en zien op welk moment de motor gaat protesteren. Dan krijg je er een beter gevoel voor.

Om jouw vraag te beantwoorden. Je moet vooral voldoende afremmen vóór een bocht (10-20 km/uur bij een haakse bocht), de pedalen loslaten, de bocht nemen en in het laatste deel van de bocht gas geven.
ruby

Re: Ambriage induwen bij afslagen?

Bericht door ruby »

ik zit met een probleem..ik begin met rijden en neem mijn bochten inderdaad traag! en ik probeer niet te ontkoppelen en ik blijf in 2e, maar om niet stil te vallen geeft de motor automatisch extra gas, waardoor ik weer te rap ga. Aangezien ontkoppelen niet mag, wat moet je dan doen?extra remmen op de moment dat ik versnel?
danku
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als je trager rijdt dan 15 km/u mag je gerust ontkoppelen.

De bedoeling is dat je niet gaat ontkoppelen aan hogere snelheden in een bocht. De auto wordt dan onstabiel en minder goed bestuurbaar.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Ambriage induwen bij afslagen?

Bericht door Inazuma »

ruby schreef: ik zit met een probleem..ik begin met rijden en neem mijn bochten inderdaad traag!
Dat is in het begin niet echt een probleem, maar eerder een goede zaak ;)
Naarmate je meer ervaring en gevoel voor het rijden krijgt, zal je wel vlotter de bochten om beginnen gaan (waar mogelijk, natuurlijk).
en ik probeer niet te ontkoppelen en ik blijf in 2e, maar om niet stil te vallen geeft de motor automatisch extra gas, waardoor ik weer te rap ga.
Als zelfs 2de versnelling zonder gas bijgeven al te snel is voor de bocht in kwestie [dat zal dan denkelijk wel een heel korte haakse bocht zijn :?: ] schakel dan eventueel zelfs terug naar 1ste versnelling - maar dat gaat maar bij zeer lage snelheid.
(Probeer dat met je begeleider eerst eens op een vrije parking ofzo, bij niet meer dan 5-10 km/u , voor je het in het verkeer probeert.)

Het gemakkelijkere alternatief is het "rollend vertrekken" in 2de versnelling.
Je rijdt dan nog wel, maar erg traag (te traag om in 2de te blijven rijden), dus je ontkoppelt zoals gewoonlijk wanneer de snelheid / het motortoerental te laag wordt, en "vertrekt" dan terug terwijl je de bocht neemt door de koppeling zachtjes weer laten opkomen, en zachtjes wat gas bij te geven.
Eigenlijk net alsof je vanuit stilstand zou vertrekken.

Je rijdt op dat moment namelijk zo traag dat het niet veel meer uitmaakt.
Als je vlak aan een bocht hebt moeten stoppen - om voetgangers voor te laten gaan bvb - moet je ook weer vertrekken en meteen de bocht nemen, dan gebruik je de koppeling ook in de bocht.
Omdat het dan gewoon niet anders gaat.


Belangrijkste is dat je niet met ingedrukte koppeling bochten gaat nemen, terwijl die perfect in een geschikte versnelling te nemen zijn.

extra remmen op de moment dat ik versnel?
Neen.
Als je gaat remmen wanneer de automatische vrijloopregeling al gas gaat bijgeven om de motor op zijn vrijloop toerentallen te houden, dan ga je zo goed als zeker de motor blokkeren.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Het hangt van auto tot auto af.

Ik moet geregeld een smal straatje in, en heb dat met al mijn vroegere wagens in 2de versnelling gedaan.
Met de wagen die ik nu onlangs kocht lukt me dat niet. Tenminste, het lukt wel, maar ik voel me net een wildeman wanneer ik de bocht omga...
De tweede versnelling is blijkbaar ietsje langer en dus ligt de snelheid op stationair toerental ietsje hoger.
Ik schakel nu dus af naar eerste om die straat in te draaien.

Dit zal meer en meer beginnen voorkomen. De wagens van tegenwoordig zijn vooral gebouwd op laag verbruik en hebben om die reden langere versnellingen. Dat kan ook, omdat de moderne motoren meer koppel leveren op lage toerentallen dan de motoren van vroeger.
Een constructeur kan dus twee dingen doen: een extra versnelling monteren (6 ipv 5), of de verhoudingen aanpassen (lees: verlengen).
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

ruby schreef:ik begin met rijden en neem mijn bochten inderdaad traag! en ik probeer niet te ontkoppelen en ik blijf in 2e, maar om niet stil te vallen geeft de motor automatisch extra gas, waardoor ik weer te rap ga. Aangezien ontkoppelen niet mag, wat moet je dan doen?extra remmen op de moment dat ik versnel?
danku
Moderne motoren krijgen geen brandstof meer zodra je het gaspedaal loslaat. Maar als de motor in lage toerentallen komt, berekent het motormanagement dat er opnieuw een vleugje brandstof moet komen om de motor niet te laten stilvallen.
Dat vleugje brandstof geeft dan het effect van dat extra duwtje vooruit.

Als je dat wil voorkomen, moet je ontkoppelen net voor de allerlaagste toerentallen (best met een lichte voetrem erbij).
In 2de versnelling ligt de laagste snelheid aan lage toerentallen rond de 15 km/u en aan die lage snelheid mag je gerust ontkoppelen.

Rij je op dat moment nog sneller dan ongeveer 10 km/u dan kun je gewoon in 2de versnelling opnieuw aanzetten (koppeling rustig omhoog halen).
Rij je op dat moment trager dan ongeveer 10 km/u dan schakel je best terug naar 1ste versnelling.

Probeer het eens uit met je auto, ergens op een rustige plaats. :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stunt101

bochten nemen

Bericht door Stunt101 »

Mij is me net geleerd:
bocht nemen
  • voor een bocht nemen remmen indien je te snel gaat
  • in de bocht zelf de gas even lossen, dit maakt de wagen zeer bestuurbaar in de bocht
  • op het einde van de bocht terug gas bijgeven
Inslaan van andere straat
  • Remmen voor het kruispunt
  • terugschakelen naar 2de of 1ste, hangt af van hoe scherp je moet draaien (voor haakse straten naar 1ste en eerste even stoppen)
  • In de bocht zelf nooit remmen of ontkoppelen, het ontkoppelen in de bocht heb ik getest met rij-instructeur en dit geeft een zwevend (onbestuurbaar) gevoel
  • na het afdraaien gas bijgeven en versnelling hoger gaan
Koppeling enkel nodig voor:
Stoppen (met stoppen wordt stilstaan bedoeld en niet afremmen)
Starten,
Schakelen
Plaats reactie