rijden in neutraal

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
mocro

rijden in neutraal

Bericht door mocro »

hey, ik zou graag willen weten of het mag in neutraal te rijden.
Een vriend zei dat hij niet slaagde omdat hij in neutraal reed.
Met neutraal bedoel ik, als je bv. van de verte al ziet dat het rood licht is
en je zet de auto in neutraal en begint af te remmen. Mag dit????
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Neen. Op het examen wordt er van je verwacht dat je remt op de motor. Dit wil zeggen dat je in versnelling blijft, het gaspedaal lost, indien nodig bijremt, en, naargelang je snelheid daalt, neerschakelt zodat je motor een correct toerental behoudt voor de versnelling waarin je op dat ogenblik rijdt.
anne

Bericht door anne »

als je remt op de motor, dan druk je je gas toch nooit niet in he ???

en als je in de verte lichten ziet, op welke afstand moet je dan beginnen met remmen??
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

anne schreef: als je remt op de motor, dan druk je je gas toch nooit niet in he ???

en als je in de verte lichten ziet, op welke afstand moet je dan beginnen met remmen??
Het 2de punt moet je zelf inschatten, zorg er voor dat je niet te fel moet afremmen, maar ook niet te bruut. De middenweg dus

Bericht bijgewerkt, verkeerde interpretatie van mezelf, zie de post van Jozef. Sorry hiervoor

Laatst aangepast door Rafael op Do Jan 25, 2007 11:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

anne schreef: als je remt op de motor, dan druk je je gas toch nooit niet in he ???
Beste Anne,

Nadat je een lagere versnelling ingeschakeld hebt, moet je, terwijl je het koppelingspedaal weer laat opkomen, met het gaspedaal de motor op het toerental brengen dat bij je snelheid in die versnelling hoort. Eens het koppelingspedaal volledig opgekomen is, laat je het gaspedaal opkomen om op de motor te remmen.

Vele bestuurders brengen, terwijl ze het koppelingspedaal laten opkomen, de motor niet met het gaspedaal op het vereiste toerental ze laten alleen maar het koppelingspedaal opkomen. Dit veroorzaakt voortijdige slijtage van de koppelingsplaat.
mocro

Bericht door mocro »

Ok bedankt, maar ik heb nog een vraag
Je moet altijd terug schakelen, maar tot welke versnelling moet je altijd terug schakelen vooraleer je het op neutraal mag zetten?
(op welk toerental?) ik dacht op tweede versnelling, 1200 toeren maar ik ben niet zeker
alvast bedankt
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Bericht door Freddie »

mocro schreef: Ok bedankt, maar ik heb nog een vraag
Je moet altijd terug schakelen, maar tot welke versnelling moet je altijd terug schakelen vooraleer je het op neutraal mag zetten?
(op welk toerental?) ik dacht op tweede versnelling, 1200 toeren maar ik ben niet zeker
alvast bedankt
Tot 2de terugschakelen, en dat is idd ongeveer op 1200 toeren.
Nooit in 1ste zetten tenzij je helemaal stilstaat.
DD

Bericht door DD »

Ik heb nog 2 vragen: stel je nadert een verkeerslicht en je bent tamelijk snel aanhet rijden. (40-50), en het word oranje. Moet je dan nog terugschakelen of moet je remmen en op neutraal zetten. (ik denk dat het onmogelijk is om dan nog te remmen op motor). En mijn tweede vraag is: Hierboven staat dat je gas moet bijgeven bij het terugschakelen. Maar dat snap ik nog niet zo goed. Bedoelt u daarmee dat je gwn de auto op toerental moet brengen en nauwelijks het koppelingspedaal moet lossen of moet je hetzelfde doen zoals je bij het verderschakelen doet. dus het koppelingspedaal hellemaal lossen en dan nog gas bijgeven???? (een beetje raar omschreven maar ik kon het niet juist uitleggen:)
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

DD schreef:Ik heb nog 2 vragen: stel je nadert een verkeerslicht en je bent tamelijk snel aanhet rijden. (40-50), en het word oranje. Moet je dan nog terugschakelen of moet je remmen en op neutraal zetten. (ik denk dat het onmogelijk is om dan nog te remmen op motor). En mijn tweede vraag is: Hierboven staat dat je gas moet bijgeven bij het terugschakelen. Maar dat snap ik nog niet zo goed. Bedoelt u daarmee dat je gwn de auto op toerental moet brengen en nauwelijks het koppelingspedaal moet lossen of moet je hetzelfde doen zoals je bij het verderschakelen doet. dus het koppelingspedaal hellemaal lossen en dan nog gas bijgeven???? (een beetje raar omschreven maar ik kon het niet juist uitleggen:)
Vraag 1: Je remt af, tot je motor op 1.200 toeren zit, en je ontkoppelt. Niet eerder ontkoppelen. Afremmen op de motor is inderdaad moeilijk dan.

Vraag 2: Koppelingspedaal nauwelijks lossen, geeft erg veel slijtage. Het gaat als volgt. Stel, je rijdt in 3de 50km/u op 2.500 toeren per minuut, in 4de zou je 50km/u rijden op 2.000 toeren per minuut. Wanneer je dan zou terug schakelen van 4 naar 3, ontkoppel je, je geeft gas tot je motor op 2.500 toeren per minuut zit, en je koppelt weer.
Plaats reactie