rijstijl

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Sofie schreef: Ik ben daar niet stilgevallen, maar had het wel zo geweest, betwijfel ik dat ze het me aangerekend zouden hebben (want ik reed met gepaste snelheid, kon op tijd stoppen, en nam gewoon rechtmatig én niet agressief m'n voorrang)
Ik zou het een beginneling ook niet kwalijk nemen als hij bij een noodstop niet of te laat ontkoppelt. Het voornaamste is dan immers dat hij tijdig gestopt geraakt.

Later wordt dat ontkoppelen een automatisme.
Vale_10
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 jan 2007, 00:00

rijstijl

Bericht door Vale_10 »

Hoi , ik ben dus gisteren mijn examen gaan afleggen en kwas gebuisd , khad alles goed gedaan alleen mijn rijstijl wal niet goed !
ik moet over 3 weken opnieuw gaan dus ik hoop dat het tegen dan verbeterd is ,

.. de examinator zei na afloop van de examens dat ik niet steeds mijn koppeling in moet drukken vb) bij een bocht in een wijk , terwijl aant draaien ben heb ik mijn koppeling ingedrukt ( ik rij in 2de versn. ) uit angst als er een voetganger op de baan is zodat ik meteen kan remmen zonder stil te vallen dan wel eens waar . . .

Nog iemand ervaringen mee ?


Doeii
Gast23456

Bericht door Gast23456 »

Is het fout als ik in een zeer trage bocht (bv zone 30 ) waar ik even moet vertragen (bv kinderen op straat ) mijn kopelling indruk teneinde in 2de verder te kunnen rijden? Of moet je dan terugschakelen naar 1 ?
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Zolang je nog in beweging bent, blijf je best in tweede.
Als je naar eerste schakelt als je nog aant vooruitrijden bent, lukt dat meestal nie al te goed
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

IK had dat in het begin ook. Je mag echter zo niet denken (gemakkelijk gezegd natuurlijk) Als je een noodstop moet maken, en je valt daarbij stil, zullen ze je zeker niet buizen. En als je aan aangepaste snelheid rijdt en steeds goed rond kijkt, is die noodstop hopelijk niet eens nodig.

Op mijn examen had ik op een bepaald punt voorrang van rechts, maar ik mocht maar 30 rijden wat ik dus deed. De auto van links wou zich nog voor mij wringen, maar dan zou ik hebben moeten afremmen. Ik rij dus voorzichtig door teneinde aan te geven dat ik van plan ben mijn voorrang te nemen. De andere bestuurder ziet mij, vertraagt ook, maar blijft wel doorrijden. Tenslotte doet die zo asociaal om tóch voor mijn neus af te slaan. Ik kon tijdig remmen, en de examinator mompelde wat over het onbeleefd gedrag van m'n collega-chauffeur.
Ik ben daar niet stilgevallen, maar had het wel zo geweest, betwijfel ik dat ze het me aangerekend zouden hebben (want ik reed met gepaste snelheid, kon op tijd stoppen, en nam gewoon rechtmatig én niet agressief m'n voorrang)
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Gast23456 schreef: Is het fout als ik in een zeer trage bocht (bv zone 30 ) waar ik even moet vertragen (bv kinderen op straat ) mijn kopelling indruk teneinde in 2de verder te kunnen rijden? Of moet je dan terugschakelen naar 1 ?
Als het motortoerental te laag wordt om daarna opnieuw te kunnen versnellen zonder de motor geweld aan te doen, is het zeker aan te raden om eerst even te ontkoppelen, wat gas bij te geven en opnieuw te koppelen om verder te rijden.

Rijd je nog slechts tegen 5 km/h, dan kun je natuurlijk beter terugschakelen naar 1ste versnelling, zeker in bergop.
Plaats reactie