Ik zou het een beginneling ook niet kwalijk nemen als hij bij een noodstop niet of te laat ontkoppelt. Het voornaamste is dan immers dat hij tijdig gestopt geraakt.
Hoi , ik ben dus gisteren mijn examen gaan afleggen en kwas gebuisd , khad alles goed gedaan alleen mijn rijstijl wal niet goed !
ik moet over 3 weken opnieuw gaan dus ik hoop dat het tegen dan verbeterd is ,
.. de examinator zei na afloop van de examens dat ik niet steeds mijn koppeling in moet drukken vb) bij een bocht in een wijk , terwijl aant draaien ben heb ik mijn koppeling ingedrukt ( ik rij in 2de versn. ) uit angst als er een voetganger op de baan is zodat ik meteen kan remmen zonder stil te vallen dan wel eens waar . . .
Is het fout als ik in een zeer trage bocht (bv zone 30 ) waar ik even moet vertragen (bv kinderen op straat ) mijn kopelling indruk teneinde in 2de verder te kunnen rijden? Of moet je dan terugschakelen naar 1 ?
Zolang je nog in beweging bent, blijf je best in tweede.
Als je naar eerste schakelt als je nog aant vooruitrijden bent, lukt dat meestal nie al te goed
IK had dat in het begin ook. Je mag echter zo niet denken (gemakkelijk gezegd natuurlijk) Als je een noodstop moet maken, en je valt daarbij stil, zullen ze je zeker niet buizen. En als je aan aangepaste snelheid rijdt en steeds goed rond kijkt, is die noodstop hopelijk niet eens nodig.
Gast23456 schreef: Is het fout als ik in een zeer trage bocht (bv zone 30 ) waar ik even moet vertragen (bv kinderen op straat ) mijn kopelling indruk teneinde in 2de verder te kunnen rijden? Of moet je dan terugschakelen naar 1 ?
Als het motortoerental te laag wordt om daarna opnieuw te kunnen versnellen zonder de motor geweld aan te doen, is het zeker aan te raden om eerst even te ontkoppelen, wat gas bij te geven en opnieuw te koppelen om verder te rijden.
Rijd je nog slechts tegen 5 km/h, dan kun je natuurlijk beter terugschakelen naar 1ste versnelling, zeker in bergop.