op een helling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
oinkie

op een helling

Bericht door oinkie »

Hey !

Mijn complimenten voor deze site !

K'heb een vraag ivm die helling oprijden..
Ik doet het persoonlijk liever met de voetrem &amp dit lukt ook aardig.

Nu is het echter wel zo dat ik steeds een beetje achteruit bol bij het vertrekken. Ik spreek hier echt slechts over enkele milimeters!

Is dit toegelaten of mag je zelfs niet enkele millimeters naar achteren bollen?

En is er dan eventueel een 'trucje' om die laatste millimeters er toch nog af te krijgen?

Bedankt al!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: op een helling

Bericht door Rafael »

oinkie schreef: Hey !

Mijn complimenten voor deze site !

K'heb een vraag ivm die helling oprijden..
Ik doet het persoonlijk liever met de voetrem &amp dit lukt ook aardig.

Nu is het echter wel zo dat ik steeds een beetje achteruit bol bij het vertrekken. Ik spreek hier echt slechts over enkele milimeters!

Is dit toegelaten of mag je zelfs niet enkele millimeters naar achteren bollen?

En is er dan eventueel een 'trucje' om die laatste millimeters er toch nog af te krijgen?

Bedankt al!
Achteruitbollen is fout, dus enkele millimeters ook. (Hangt natuurlijk van je examinator af, pietje precies zal je een opmerking geven, een andere misschien niet) Theoretisch lijkt het mij erg moeilijk om écht niet achteruit te bollen, zonder de handrem. Praktisch gebruik ik die methode niet, ik verkies de handrem, dus tips kan ik je niet geven.
Watchdog
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2006, 00:00

Bericht door Watchdog »

Ik werk ook met m'n pedalen, maar merk ook dat ik dan wel eens een beetje achteruit zou durven glijden. Hoe werk je dan met een handrem? Meteen je handrem aantrekken, en het ogenblik dat je voelt dat er kracht op je motor zit je handrem weer indrukken?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Watchdog schreef: Ik werk ook met m'n pedalen, maar merk ook dat ik dan wel eens een beetje achteruit zou durven glijden. Hoe werk je dan met een handrem? Meteen je handrem aantrekken, en het ogenblik dat je voelt dat er kracht op je motor zit je handrem weer indrukken?
Je staat stil, je zet je handrem aan. Je voetrem is los. Je laat je koppeling opkomen, en geeft lichtjes wat gas bij. Vanaf je voelt dat je auto begint 'te trekken', schakel je de handrem zachtjes uit, en geef je indien nodig nog wat gas bij, om vlot te kunnen vertrekken. Deze manier vind ik simpeler, geen snelle voetbewegingen nodig, en de kans dat je achteruit bolt is praktisch nihil.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Bij een aanrijding achteraan zal de handrem slechts in geringe mate het vooruitbewegen van de auto kunnen beperken. Als de handrem het draaien van de achterwielen al zou kunnen verhinderen, zullen ze over het wegdek vooruit schuiven.

Wel kan de handrem verhinderen dat de wagen na de impact nog 100 meter verder rijdt.

Als je linksaf gaat slaan, wacht dan zo mogelijk om de voorwielen naar links te sturen tot de tegenliggers voorbij zijn. Zo vermijd je dat je, als je achteraan aangereden wordt, frontaal in botsing komt met een tegenligger (zowat de ergste aanrijdingen).
digital schreef: Alle leerlingen waar ik tot nu toe praktijkles aan heb gegeven verkozen vertrekken met behulp van het rempedaal boven vertrekken met behulp van de handrem. De techniek met de pedalen is praktischer voor gebruik op de openbare weg. Zie je je al bij elke helling de handrem optrekken?
Ik zou wel eens willen zien hoe je op een helling van 20% zonder handrem vertrekt (en zonder met de rechter hiel gas bij te geven terwijl de rechter tip nog op het rempedaal drukt).

Bij stationair toerental beschikt de motor niet over een voldoende koppel om zelfs nog maar het achteruitbollen van de wagen op een dergelijke helling te verhinderen. Hierdoor zal, terwijl je de rechtervoet verplaatst van het rempedaal naar het gaspedaaal, afhankelijk van de stand van het koppelingspedaal, de wagen achteruitbollen, of de motor afslaan.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Alle leerlingen waar ik tot nu toe praktijkles aan heb gegeven verkozen vertrekken met behulp van het rempedaal boven vertrekken met behulp van de handrem. De techniek met de pedalen is praktischer voor gebruik op de openbare weg. Zie je je al bij elke helling de handrem optrekken?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Digital schreef
Quote: Zie je je al bij elke helling de handrem optrekken?
Rafael doet het zelfs bij de verkeerslichten
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

digital schreef: Alle leerlingen waar ik tot nu toe praktijkles aan heb gegeven verkozen vertrekken met behulp van het rempedaal boven vertrekken met behulp van de handrem. De techniek met de pedalen is praktischer voor gebruik op de openbare weg. Zie je je al bij elke helling de handrem optrekken?
Ik durf wedden dat ik m'n met m'n handrem sneller weg ben dan jij met je voetrem. Het is puur een kwestie van gewoonte. Maar als jij me kan overtuigen waarom de voetrem handiger is, sta ik hier graag voor open. Mijn pro argumenten omtrent handrem:
- Als ze je aanrijden zal je niet zo ver vooruitknallen
- Je koppeling+motor ziet minder af omdat je auto niet tot stilstand gehouden wordt door op stationair toerental te slippen. Je motor levert op dat moment ook een slecht koppel. (+- 800 tpm.)

@Jozef: Correcties over mijn 'technische' verklaring zijn welkom
Benny Stinkens schreef: Digital schreef
Quote: Zie je je al bij elke helling de handrem optrekken?
Rafael doet het zelfs bij de verkeerslichten
Uiteraard, veiligheid voor alles. Ik bekijk dit als veilig, aangezien ik bij een kleine aanrijding niet op het kruispunt tot stilstand zal komen, maar er voor. Bij grote aanrijdingen kan ik de gevolgen niet voorspellen.
Greg

Bericht door Greg »

Quote: Mijn pro argumenten omtrent handrem:
- Als ze je aanrijden zal je niet zo ver vooruitknallen
Ik zie het nut van je argument in, ook die omtrent veiligheid, maar is langs de andere kant ook niet net onveiliger?

Als ze je aanrijden, met de handrem aangetrokken, vlieg je inderdaad minder ver naar voor, maar wordt je schok dan ook niet veel minder gedempt? Waardoor de schok dus groter wordt de kans op eventuele letsels eveneens stijgt?
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Greg schreef: Als ze je aanrijden, met de handrem aangetrokken, vlieg je inderdaad minder ver naar voor, maar wordt je schok dan ook niet veel minder gedempt? Waardoor de schok dus groter wordt de kans op eventuele letsels eveneens stijgt?
Liever die schok, dan een 40 ton wegende vrachtwagen in m'n linkerflank... Dingen die je voor jezelf dient te overwegen denk ik...
liesken

parkeren op een helling

Bericht door liesken »

ik heb miss een stom vraagje,
maar tijdens u praktijkexame mogen ze u dan laten parkere op een helling?
nu stond mij voor dat da alleen op ee vlakke ondergrond mocht......
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: parkeren op een helling

Bericht door Rafael »

liesken schreef:ik heb miss een stom vraagje,
maar tijdens u praktijkexame mogen ze u dan laten parkere op een helling?
nu stond mij voor dat da alleen op ee vlakke ondergrond mocht......
Ze mogen dat overal waar er een parking vrij is.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re:

Bericht door Inazuma »

digital schreef: Zie je je al bij elke helling de handrem optrekken?
Ja.

Ik heb overigens een grondige hekel aan bestuurders die heel de tijd bovenop hun rem blijven staan.
Remlichten zijn nogal fel als je er van een paar meter afstand op mag zitten kijken.

De voeten-methode kan hier in le plat-pays doorgaans nog uitkomst brengen, maar met een stevige aanhangwagen of in de bergen met échte hellingen (en misschien nog een aanhangwagen) komen ze gegarandeerd in de problemen.
Freddie
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge

Re:

Bericht door Freddie »

digital schreef:Alle leerlingen waar ik tot nu toe praktijkles aan heb gegeven verkozen vertrekken met behulp van het rempedaal boven vertrekken met behulp van de handrem. De techniek met de pedalen is praktischer voor gebruik op de openbare weg. Zie je je al bij elke helling de handrem optrekken?
Nja, ik ook hoor in de rijschool. Met die diesels ging dat wel, maar met de naft van m'n ouders, waarmee ik dus rondrijd moet ge dat niet proberen of ge ligt stil. Dit tenzij je heel vlug bent met uw voeten. Kleine hellingskes geef ik gewoon meer gas en gaat met de voetrem, grotere hellingen is handrem hier. Zo moeilijk is dat nu niet vinnek.
Plaats reactie