Keren in een straat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Peter1

Keren in een straat

Bericht door Peter1 »

Hallo

ik heb een vraagske ivm het keren in een straat:

Bij de voorwaartse beweging, alvorens je naar achter rijdt, is het dan de bedoeling dat je met je snuit in een hoek van 45° staat of loodrecht in vergelijking met de richting van de rijbaan? Of maakt dit niet uit?

't Is maar, op het blad dat ik kreeg in het examencentrum staat de snuit op 45°, op de site van de rijprof loodrecht...
Peter1

Bericht door Peter1 »

Ik heb nog een bijkomende vraag, ook omwille van de tegenstrijdigheid tussen dat blad en de site.

Bij diezelfde voorwaartse beweging, moet je die dan al aanvangen vanop je plek op de rijbaan (blad) of eerst naar de uiterst rechtse kant van de baan/parkeerplaatsen rijden (site) en dan pas voorwaarts bewegen?


En misschien nog even dit:

Wanneer je MOET remmen met de gewone rem, kan het volgende voorbeeld dan kwaad:

Je rijdt bv. 50 in 3e en moet snel remmen:
Je drukt de rem in en laat de pook in 3e staan, wanneer je +/- 1.200 toeren draait druk je de koppeling in &amp pas bij stilstand zet je hem in neutraal.

Is dit de goede manier of is het ook hier nodig om terug te schakelen?
't Lijkt me gwn een beetj vreemd dat je in 3e zou moeten blijven staan bij snelheden die daarmee niet overeenstemmen?


Al ne merci op voorhand!

P.S.: gefeliciteerd met de knappe &amp handige site!
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

En nog een vraagje dat hierbij aansluit. In de theorie over het keren in een straat staat expliciet vermeld bij de beoordeling 'als foutief beoordeeld als je stuurt terwijl het voertuig stilstaat'. Nu, ik geloof niet dat mijn rij-instructeur daar ooit op gewezen heeft, en van een aantal mensen hoor ik 'draai eerst volledig uw stuur, voor je traag je beweging gaat maken'. Wat is daar van aan? En waarom mag je niet sturen terwijl je stilstaat?

Bedankt!
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Keren in een straat

Bericht door Rafael »

Peter1 schreef: Hallo

ik heb een vraagske ivm het keren in een straat:

Bij de voorwaartse beweging, alvorens je naar achter rijdt, is het dan de bedoeling dat je met je snuit in een hoek van 45° staat of loodrecht in vergelijking met de richting van de rijbaan? Of maakt dit niet uit?

't Is maar, op het blad dat ik kreeg in het examencentrum staat de snuit op 45°, op de site van de rijprof loodrecht...

Bij diezelfde voorwaartse beweging, moet je die dan al aanvangen vanop je plek op de rijbaan (blad) of eerst naar de uiterst rechtse kant van de baan/parkeerplaatsen rijden (site) en dan pas voorwaarts bewegen?
Dat maakt volgens mij weinig uit, als je maar gekeerd geraakt met zo weinig mogelijk bewegingen, en de regels niet overtreed.

Een uitleg:
GratisRijbewijsOnline.be -&gt Praktijk vanaf 1/12/06 schreef: - Je moet het voertuig keren met zo weinig mogelijk bewegingen.
- Je begint vanuit stilstand.
- Je rijdt om te beginnen eerst naar links vooruit.
- Je mag tijdens dit manoeuvreren de begrenzing van de straat niet overschrijden, behalve met de overbouw.
- Net voor je stopt (terwijl je nog rijdt) draai je de wielen al naar rechts en je stopt.
- Voor je achteruitrijdt moet jij je ervan vergewissen dat je het manoeuvre veilig kunt uitvoeren.
(Ook al weet je dat er niemand in de weg staat, toch kijk je goed, zodat de examinator ziet dat jij weet dat je dit moet doen).
- Doe het achteruitrijden in één beweging en rijdt ZO TRAAG MOGELIJK.
- De banden van het voertuig mogen met geringe snelheid tegen het trottoir komen, maar niet erop.
- Het manoeuvre is beëindigd wanneer het voertuig zich in de tegenovergestelde richting in de straat bevindt.
Peter1 schreef: Wanneer je MOET remmen met de gewone rem, kan het volgende voorbeeld dan kwaad:

Je rijdt bv. 50 in 3e en moet snel remmen:
Je drukt de rem in en laat de pook in 3e staan, wanneer je +/- 1.200 toeren draait druk je de koppeling in &amp pas bij stilstand zet je hem in neutraal.

Is dit de goede manier of is het ook hier nodig om terug te schakelen?
't Lijkt me gwn een beetj vreemd dat je in 3e zou moeten blijven staan bij snelheden die daarmee niet overeenstemmen?
Dat kan geen kwaad, en is de goede manier. Sommige jongeren hebben de neiging om direct te ontkoppelen, maar zoals jij zegt hoort het. Bij een noodstop heb je geen tijd om terug te schakelen.
Peter1 schreef: En nog een vraagje dat hierbij aansluit. In de theorie over het keren in een straat staat expliciet vermeld bij de beoordeling 'als foutief beoordeeld als je stuurt terwijl het voertuig stilstaat'. Nu, ik geloof niet dat mijn rij-instructeur daar ooit op gewezen heeft, en van een aantal mensen hoor ik 'draai eerst volledig uw stuur, voor je traag je beweging gaat maken'. Wat is daar van aan? En waarom mag je niet sturen terwijl je stilstaat?
Als je aan je stuur draait terwijl je stilstaat, ziet je auto ongelooflijk af. Er moet een véél grotere kracht overgebracht worden. Door de hedendaagse techniek kan jij je stuur nog steeds ronddraaien met je pink, maar je auto vindt dit alles behalve leuk. Je hele stuurinrichting gaat om zeep, en je banden slijten sneller af. Er zijn vast nog nadelen. Dus zorg er voor dat je toch lichtjes bolt.
Watchdog
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2006, 00:00

Bericht door Watchdog »

Bedankt!
Ik probeer erop te letten! Dus bijvoorbeeld bij het wegrijden, wanneer je dwars op de straat staat, is het voldoende van eerst een beetje vooruit te bollen en ondertussen ervoor te zorgen dat je je stuur volledig draait?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Watchdog schreef: Bedankt!
Ik probeer erop te letten! Dus bijvoorbeeld bij het wegrijden, wanneer je dwars op de straat staat, is het voldoende van eerst een beetje vooruit te bollen en ondertussen ervoor te zorgen dat je je stuur volledig draait?
Zelfs al bolt je wagen maar een paar mm vooruit dan nog is je stuurkolom enz... een pak minder belast, dus inderdaad veel moet het niet zijn.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Watchdog
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2006, 00:00

Bericht door Watchdog »

In zo weinig mogelijk bewegingen? Het is dus niet een keer vooruit, een keer achteruit en weer weg? Als het niet lukt in die drie bewegingen dan mag je corrigeren?
Plaats reactie