PROEFEXAMENS: rijbewijs B

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
NVDHbe

PROEFEXAMENS: rijbewijs B

Bericht door NVDHbe »

Beste

Ik ben momenteel volop bezig aan het oefenen voor mijn theoretisch rijbewijs, na de theorie te studeren heb ik besloten om de proefexamens op www.gratisrijbewijsonline.be/, opdat ik dan hopelijk zeer voorbereid ben voor mijn echt examen. Echter heb ik hier toch nog enkele vragen over.
  • Momenteel kom ik zeer veel dezelfde oefeningen tegen, ondanks de 1150 oefeningen zoals aangegeven op de webpagina. Dit zorgt ervoor dat ik vooral de vragen begin van buiten te kennen, en ik moet alleen nog maar naar de foto te kijken om het antwoord te weten. Wat ik uiteraard zeer jammerlijk vind. Ik vroeg me dus af of het mogelijk is om continue nieuwe vragen te krijgen en vragen die ik al zeer goed ken over te slaan, anders zal ik waarschijnlijk een vals gevoel van vertrouwen krijgen.
  • Puur theoretische vragen:
    I. Klopt het dat je mag keren(zonder de berm te gebruiken of oprit van een eigendom) in een straat als er geen wegmarkeringen zijn of als er een onderbroken streep is?
    II. Hoe snel mag je rijden over een verkeerskussen, ik had ergens gelezen dat dit 50 km/u is, klopt dit?
    III. Moet daarnaast weten welke boetes (= prijs) je kan krijgen voor verschillende overtredingen?
    IV. Wat zijn de regels bij het stilstaan en parkeren op een voorrangsweg?
Hopelijk kunnen je me verder helpen en alvast een grote dankjewel.

- NVDHbe
Stefan Peeters
Administrator

Re: PROEFEXAMENS: rijbewijs B

Bericht door Stefan Peeters »

Bij eenzelfde foto kunnen meerdere vragen gesteld worden, het zit hem vaak in 1 woord verschil.

Niet te snel denken dat je alles kent ....
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
NVDHbe

Bericht door NVDHbe »

Stefan Peeters schreef: 03 jan 2025, 15:39 Bij eenzelfde foto kunnen meerdere vragen gesteld worden, het zit hem vaak in 1 woord verschil.

Niet te snel denken dat je alles kent ....
Klopt inderdaad! Ik krijg dan zelfs dezelfde vragen, ik lees altijd voor de zekerheid nog eens de vraag na, soms krijg ik inderdaad eens één, twee, drie of maximaal vier nieuwe vragen..., maar wat heb ik aan een "50/50" als ik de vragen sowieso al ken?

Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.

- NVDHbe
GRO
Administrator

Bericht door GRO »

Ik hoop dat je zeker de oefenvragen bij de lessen maakt. Die zijn het belangrijkst en sluiten het meest aan bij het echte examen.
bert.covens

Bericht door bert.covens »

NVDHbe schreef: 03 jan 2025, 14:58 Hoe snel mag je rijden over een verkeerskussen, ik had ergens gelezen dat dit 50 km/u is, klopt dit?
Neen.

Als je op het theorie-examen specifieke vragen krijgt over een verhoogde inrichting, dan bedoelt men steeds correct gesignaleerde verhoogde inrichtingen. Dus maak je geen zorgen. Er wordt écht niet van jou verwacht dat je foute signalisatie van wegbeheerders herkent.

Wat betreft het zogenaamde verkeerskussen waarover je 't hebt.
(ALS er al vragen over zijn)

Voor het theorie-examen:
je moet je snelheid aanpassen.

Voor de praktijk:
Eigenlijk idem.
Dus stel dat je met je knikker tegen het dak vliegt ondanks je er tegen amper 20 km/u overheen rijdt.
Dan nog is je snelheid niet bepaald aangepast.
NVDHbe schreef: 03 jan 2025, 14:58 Moet daarnaast weten welke boetes (= prijs) je kan krijgen voor verschillende overtredingen?
Neen.

Zorg er wél voor, dat je het verschil kent tussen eerder asociale inbreuken, en zware verkeersinbreuken.
Zorg er ook voor, dat je het verschil kent tussen :
* rijverbod (2u, 3u, 6u, 12u)
* onmiddellijke intrekking van je rijbewijs (in principe 15 dagen)
* verval uit het recht een motorvoertuig te besturen (veroordeling door een politierechter)

En in welke gevallen je ze kan oplopen.
NVDHbe schreef: 03 jan 2025, 14:58Wat zijn de regels bij het stilstaan en parkeren op een voorrangsweg?
Er geldt een parkeerverbod op de rijbaan van een voorrangsweg buiten de bebouwde kom.

Dit is ook zo'n typische regel, waarover ik moeiteloos enkele vragen uit m'n mouw zou kunnen schudden.

1. Mag ik parkeren op de rijbaan van een voorrangsweg buiten de bebouwde kom ? (indien géén bruikbare berm)
2. Mag ik parkeren op de gelijkgrondse berm van een voorrangsweg buiten de bebouwde kom ?
3. Mag ik parkeren op de rijbaan van een voorrangsweg binnen de bebouwde kom ? (indien géén bruikbare berm)
4. Mag ik stilstaan op de rijbaan van een voorrangsweg buiten de bebouwde kom ? (indien géén bruikbare berm)
5. Mag ik parkeren op de verhoogde berm van een voorrangsweg buiten de bebouwde kom ?

(enz).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

NVDHbe schreef: 03 jan 2025, 14:58 I. Klopt het dat je mag keren(zonder de berm te gebruiken of oprit van een eigendom) in een straat als er geen wegmarkeringen zijn of als er een onderbroken streep is?
Ja
Je mag niet keren waar er een doorlopende streep is

II. Hoe snel mag je rijden over een verkeerskussen, ik had ergens gelezen dat dit 50 km/u is, klopt dit?
30 km/u sinds wetswijziging ...

Officieel enkel indien correct gesignaleerd
Je gaat er dus best niet aan 50 over vliegen op examen,
en al zeker niet over die betonnen met korte schuine kanten, die zijn nogal venijnig

Vroeger waren die rijbaankussens geen verhoogde inrichting ... nu is elke verhoging een verhoogde inrichting

Laatste (bijgevoegde) punt van artikel 2
2.74. “Verhoogde inrichting”: een verhoogde aanleg die dwars op de openbare weg is aangebracht en die bestemd is om de snelheid te matigen.
NVDHbe

Bericht door NVDHbe »

Bedankt, jullie twee hebben me veel geholpen.

- NVDHbe
Plaats reactie