vermindering van rijstroken, vraag 265

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
EddyB

vermindering van rijstroken, vraag 265

Bericht door EddyB »

Ik heb een vraag over vraag 265:
In les 20 https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... -kruispunt staat, onder "vermindering van rijstroken", dat de voorrang afhangt van welke weg er wegvalt, links of rechts.

Nu heb ik ook het boek "theorie rijbewijs C & D"
-> Hier staat echter een andere uitleg, zie pagina 21 "d. Een rijstrook valt weg langs links OF langs rechts (zie tekening 1): Bestuurders op de vrije strook moeten beurtelings voorrang geven, aan één invoegende bestuurder."

Maakt het nu uit of er links of rechts een rijstrook wegvalt of niet?
GRO
Administrator

Re: vermindering van rijstroken, vraag 265

Bericht door GRO »

Vraag 265 is correct.

Er is een groot verschil tussen een gewone vermindering van rijstrook en wanneer je moet RITSEN. Dan moet aan bepaalde voorwaarden voldaan zijn.
Inazuma

Re: vermindering van rijstroken, vraag 265

Bericht door Inazuma »

EddyB schreef: 29 okt 2024, 11:41 Ik heb een vraag over vraag 265:
In les 20 https://www.gratisrijbewijsonline.be/th ... -kruispunt staat, onder "vermindering van rijstroken", dat de voorrang afhangt van welke weg er wegvalt, links of rechts.
Dat is in situaties waarin van ritsen -volgens de Belgische wegcode- geen sprake is

Dan maakt het uit of de rechter dan wel de linker rijstrook wegvalt

Gevolg van een arrest van het Hof van Cassatie, dat stelt dat wie de rechter rand van de rijbaan volgt, en door verkeerstekens gedwongen wordt op te schuiven naar links, GEEN manoeuvre doet en voorrang van rechts geniet.

In september 2026 wordt dat afgeschaft ... en wordt dit nadrukkelijk bestempeld als een manoeuvre

Nu heb ik ook het boek "theorie rijbewijs C & D"
-> Hier staat echter een andere uitleg, zie pagina 21 "d. Een rijstrook valt weg langs links OF langs rechts (zie tekening 1): Bestuurders op de vrije strook moeten beurtelings voorrang geven, aan één invoegende bestuurder."
Dat gaat over ritsen volgens mij ...

Andere omstandigheden, andere regels ...
Plaats reactie