Kruispunten/ Links afslaan op verschillende soorten kruispunten.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
ikleernetOK

Kruispunten/ Links afslaan op verschillende soorten kruispunten.

Bericht door ikleernetOK »

Hallo

Ik blijf maar aan één ding denken... over links afslaan op een kruispunt. Ik verbaas me voortdurend over iets dat te maken heeft met links afslaan op een kruispunt. Ik geef eerlijk toe dat links afslaan nooit mijn ding is geweest. Als ik ergens reed, leidde de route me op zo'n manier dat ik het niet hoefde te doen. Ik heb altijd vanuit mijn ooghoeken gekeken vanaf de andere rijstrook bij kruisingen om te zien hoe het er ongeveer uitziet.Ik heb altijd vanuit mijn ooghoeken gekeken vanaf de tegenoverliggende rijstrook bij kruisingen om te zien hoe het er ongeveer uitziet.

Theorie en praktijk gaan niet altijd samen, ik heb me veel in dit onderwerp verdiept, maar heb het gevoel dat ik toch niet tot een bevredigend antwoord ben gekomen... Misschien kan ik hier iemand vinden die het me kan uitleggen, ik zal zeer dankbaar zijn voor dit

Ik vraag min of meer of iemand mij een aantal kruispunten met linkerafslag
Zonder verkeerslichten, met verkeerslichten, met meerdere rijstroken, met verschillende markeringen op de weg. enz.

Wees vriendelijk en geduldig, ik ben een beginnend bestuurder.
GRO
Administrator

Re: Kruispunten/ Links afslaan op verschillende soorten kruispunten.

Bericht door GRO »

Beter dat je over een concrete situatie een vraag stelt.
ikleernetOK

GRO schreef: 22 okt 2024, 01:36 Beter dat je over een concrete situatie een vraag stelt.
Ik heb onder andere gezien hoe bestuurders linksaf slaan op kruispunten.
https://imgur.com/a/ec3R17B
Inazuma

Bericht door Inazuma »

ikleernetOK schreef: 22 okt 2024, 01:46 Ik heb onder andere gezien hoe bestuurders linksaf slaan op kruispunten.
Die groene lijnen zijn allemaal verkeerd ...

Je moet ACHTER (rechts van) de tegenliggers kruisen, en vervolgens zo ruim mogelijk afslaan

Binnen de bebouwde kom, of bij druk verkeer overal, mag je eventueel ook de linker rijstrook inrijden
ikleernetOK

Inazuma schreef: 22 okt 2024, 12:38
ikleernetOK schreef: 22 okt 2024, 01:46 Ik heb onder andere gezien hoe bestuurders linksaf slaan op kruispunten.
Die groene lijnen zijn allemaal verkeerd ...

Je moet ACHTER (rechts van) de tegenliggers kruisen, en vervolgens zo ruim mogelijk afslaan

Binnen de bebouwde kom, of bij druk verkeer overal, mag je eventueel ook de linker rijstrook inrijden
Hoe gedraag ik me dan in zo'n situatie? Als de voorligger de kruising verkeerd verlaat, en de tegenligger ook

Ik bedoel deze groene lijnen. En andere die ik daar heb gemarkeerd
Inazuma

Bericht door Inazuma »

ikleernetOK schreef: 22 okt 2024, 12:49 Hoe gedraag ik me dan in zo'n situatie? Als de voorligger de kruising verkeerd verlaat, en de tegenligger ook

Ik had alleen de bovenste afbeelding gezien

AL je lijnen zijn eigenlijk verkeerd ...

Je kruist telkens VOOR (links van) de tegenligger
3de graads inbreuk :!:
Bij PV als beginnend (<2 jaar) bestuurder: rijbewijs B meteen weer kwijt ...
ikleernetOK

Inazuma schreef: 22 okt 2024, 12:51
ikleernetOK schreef: 22 okt 2024, 12:49 Hoe gedraag ik me dan in zo'n situatie? Als de voorligger de kruising verkeerd verlaat, en de tegenligger ook

Ik had alleen de bovenste afbeelding gezien

AL je lijnen zijn verkeerd ...
Ik weet het, ik snap het, dit zijn voorbeelden uit mijn observatie. Hoe andere bestuurders links afslaan bij het verlaten van kruispunten.

Hoe moet ik me dan gedragen, want een bestuurder die uit de tegengestelde richting komt en naar links afslaat, zal deze fout ook maken.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

ER verandert ook in de nieuwe wegcode vanaf 2026 niets hier aan ...
(in NL moet men verplicht linksVOOR kruisen wanneer beiden linksaf gaan, in België ziet politiek de problemen niet ...)

In deze gevallen ga ik niet links kruisen
Als ik links van tegenligger ga, is dat om ongeval te ontwijken ...

Situaties waar er aparte afslagstrook is en deze tegenover elkaar uitkomen: hou even in bij vertrekken, laat tegenligger situatie bepalen, en do as the Romans do (ttz: volg de kudde)
ikleernetOK

Inazuma schreef: 22 okt 2024, 13:24 ER verandert ook in de nieuwe wegcode vanaf 2026 niets hier aan ...
(in NL moet men verplicht linksVOOR kruisen wanneer beiden linksaf gaan, in België ziet politiek de problemen niet ...)

In deze gevallen ga ik niet links kruisen
Als ik links van tegenligger ga, is dat om ongeval te ontwijken ...

Situaties waar er aparte afslagstrook is en deze tegenover elkaar uitkomen: hou even in bij vertrekken, laat tegenligger situatie bepalen, en do as the Romans do (ttz: volg de kudde)

Ik denk niet dat de examinator daar iets om geeft tijdens het examen. Voor hem zijn de regels duidelijk. Het is alleen jammer dat bestuurders andere bestuurders in deze situaties brengen...
bert.covens

Bericht door bert.covens »

ikleernetOK schreef: 22 okt 2024, 13:49 Ik denk niet dat de examinator daar iets om geeft tijdens het examen. Voor hem zijn de regels duidelijk. Het is alleen jammer dat bestuurders andere bestuurders in deze situaties brengen...
Idd, zoals Inazuma aangeeft.

De simpelste oplossingen, zijn vaak nog de beste.
Inderdaad gewoon ff niet te vlot willen vertrekken.
Laat de tegenligger maar als eerste vertrekken.

Ofwel heb jij daarna de kans om af te slaan op een correcte manier.
= perfect op het examen.

Ofwel moet je je ook maar naar beste vermogen proberen aan te passen aan de fout van de tegenligger.
Jij wordt niet afgestraft voor andermans fout.
= ook OK voor jou op het examen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma

Bericht door Inazuma »

ikleernetOK schreef: 22 okt 2024, 13:49 Ik denk niet dat de examinator daar iets om geeft tijdens het examen. Voor hem zijn de regels duidelijk.
Die kijken ook wel naar de praktische kant hoor

Als je tegenligger al probeert linksvoor te kruisen, en jij gaat proberen nog wat rechtser te rijden om er achterdoor te rijden, dan wordt het gevaarlijker dan dat je mee voorlangs kruist.

Wel uitkijken voor àndere tegenliggers die mogelijk wél normaal willen kruisen voor ze linksaf gaan (of rechtdoor rijden) ... :!:
Plaats reactie