Inhalen fietser

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Plaats reactie
Maxi

Inhalen fietser

Bericht door Maxi »

Beste
Ik ben aan het leren voor mijn theorie-examen voor het rijbewijs B via jullie site. Echter vind ik 1 puntje nogal onduidelijk, namelijk het inhalen van een fietser op een verhoogde inrichting.
Wanneer ik oefenexamens maak op verschillende sites zeggen ze andere dingen. De ene zegt dat je enkel rechts mag inhalen (indien deze wil afslaan). Jullie zeggen dat links inhalen mag. En de site van de Vlaamse Overheid zegt dat je totaal niet mag inhalen.
Weet u het meest correcte en recentste antwoord?
Inazuma

Re: Inhalen fietser

Bericht door Inazuma »

Maxi schreef: 02 sep 2024, 08:04 Ik ben aan het leren voor mijn theorie-examen voor het rijbewijs B via jullie site. Echter vind ik 1 puntje nogal onduidelijk, namelijk het inhalen van een fietser op een verhoogde inrichting.
Wanneer ik oefenexamens maak op verschillende sites zeggen ze andere dingen.
Er is een reden waarom afgeraden wordt om diverse sites door elkaar te gebruiken ...
De ene zegt dat je enkel rechts mag inhalen (indien deze wil afslaan).
Dat was de oude regeling, tot (IIRC) oktober 2023
Jullie zeggen dat links inhalen mag.
En dat klopt ook

Inhalen op verhoogde inrichting is geen deel meer van het artikel in de wegcode over de verhoogde inrichtingen, maar van het Art 17 (inhaalverbod)
Dat gaat enkel over LINKS inhalen
Maar niet over het inhalen van fietsers
Of beter gezegd fietsen (de klassieke 2 wielige fiets) want een gelijkgestelde bakfiets met 3 wielen, mag dus niet ingehaald worden in deze omstandigheden (kwestie van het weer onduidelijker te maken)

17.2. Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 2u7pqaapvf

En de site van de Vlaamse Overheid zegt dat je totaal niet mag inhalen.
Gebruik aub GEEN sites van de Vlaamse overheid (noch politie) om verkeerswetgeving op te zoeken, laat staan te leren ...

Die staan vol foute info en het wordt zelden of nooit gecorrigeerd
Je kan er ook fout leren ritsen, of foutieve ideeën krijgen over de fietsstraat ...

Zelfs de Vlaamse site om de theorie B te leren, barst sinds dag 1 van de fouten - ik ga er zelfs niet eens naar linken ...

Weet u het meest correcte en recentste antwoord?
Wat op Gratis Rijbewijs Online staat:

Je mag een 2-wielige fiets inhalen op een verhoogde inrichting
Links altijd (tenzij verboden om andere redenen bvb fietsstraat, te smal ...)
Rechts als ook aan de voorwaarden daarvoor voldaan zijn.
GRO
Administrator

Re: Inhalen fietser

Bericht door GRO »

Een fietser op een verhoogde inrichting die naar links wil afslaan, langs rechts inhalen mag al jaren (als het veilig kan en er uiteraard voldoende ruimte is).
Een fietser op een verhoogde inrichting links inhalen mag al sinds 2023.

Spijtig dat sommigen op Facebook schrijven dat er fouten op onze site staan, omdat ze op andere sites iets lezen, zonder dat die andere sites uptodate gehouden worden.
Plaats reactie