1ste poging, maandag 10/08, 08:10
In welk examencentrum ben je geweest?
------------- Kontich
- Zat de examinator naast of achter jou?
------------- Naast mij.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
------------- Moeten keren in de Reepkenslei. Redelijk smal, maar het is gelukt.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
------------- Vlak in een straat naast het gemeenteplein moest ik inparkeren tussen twee auto's. Er was slechts plek voor 1 auto om in te parkeren. Gelukt zonder problemen omdat ik dit dagelijks doe in 't Stad.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
------------- Aanduiden waar de koeilvloeistof is. Dan grootlichten, richtingaanwijzers, voor- en achterruit ontwaseming, remlicht, richtingaanwijzers en achtermistlicht. Bij het aandoen van het achtermistlicht zei hij dat hij het niet zag branden en dat ik fout was, maar alles was correct.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
------------- Met een begeleider die 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Ik heb 20 uur praktijk gevolgd.
Het examen begon al zeer slecht. Ik had een afspraak om 08u10. Netjes op tijd mijn risicoperceptietest gaan doen (7/10). Na deze test werd me gevraagd om te parkeren om de parking en te wachten op de examinator. De parking stond echter vol dus we moesten ons op het stukje parking aan de andere kant van de haag zetten. Dan zijn we gaan wachten bij de rest van de mensen die examen moesten afleggen.
Uiteindelijk werd het bijna 08u30 en werd ik ongerust. We zagen een paar examinatoren voorbij wandelen maar niemand die ons aansprak. Ondertussen was er een plekje vrijgekomen op de parking en besloot ik mijn auto te verzetten. Terwijl ik naar mijn auto aan het wandelen was zag ik plots een examinator aan mijn auto staan. Ik vroeg of hij mijn examinator was en kreeg meteen naar mijn voeten dat er was gevraagd om op de parking te parkeren.
Ik zei meteen dat de parking vol stond en dat ik hier wel moest staan, maar hij had er geen oren naar. Hij zei dat 'hij over 20 minuten al terug moest zijn voor het volgende examen' en dat ik meteen mijn begeleider moest bellen.
Zo gezegd zo gedaan, mijn begeleider en ik spurten naar de auto en ik zeg 'oh nee, hij is al kwaad!'. Bij de verplichte uitleg aan het begin van het examen zei hij plots dat ik een deel op GPS moest rijden. Ik zei dat ik liever had om op borden te rijden. Zijn antwoord: 'hier in Kontich staan de borden goed verstopt. Twee keer fout en je bent gebuisd.' Bon, soit. Met de GPS dan maar.
Uiteindelijk toch vertrokken en meteen richting Gemeenteplein Kontich. Alles ging goed tot na het rechts inparkeren. De examinator zei me 'we gaan de weg vervolgen'. Aangezien het meteen na mijn manoeuvre was reed ik dus uit mijn parkeerplekje en reed ik de straat uit. Jammer genoeg moest ik meteen na mijn parkeerplek naar rechts afgedraaid zijn aangezien deze straat 'uitgezonderd plaatstelijk verkeer' was.
Soit, ik mag geen excuses maken want ik had het niet gezien, maar je bent net bezig met je auto terug op te starten en te vertrekken dus deze vond ik wat jammer.
Uiteindelijk nog een stukje naar Hove gereden en terug naar het examencentrum. De examinator was bezig op zijn gsm op dat moment. Ik dacht 'oke, leuk! Hij kijkt niet meer naar de weg. Zal al wel zeggen dat ik erdoor ben.' Integendeel, ik was op dat moment waarschijnlijk al gebuisd.
Bij het het terugkeren zei hij dus dat hij geen goed nieuws voor me had en dat ik er niet door was. Omdat ik het verkeersbord niet had gezien kwam dit als 'SLECHT' op mijn blad. Voor de rest was alles perfect en zei hij dat ik snel opnieuw kon proberen.
Deze ervaring vond ik enorm jammer. Ik had toch een beetje het gevoel dat ik er was ingeluisd en dat hij snel terug op het terrein wou zijn. Nu, ik had het bord sowieso moeten zien maar een leuk gevoel was het niet. Ik had ook enorm veel zin in het rijexamen voor ik vertrok en had geen stress.
Toch een dipje gehad na het examen en minder zin om te rijden.
Meteen thuis dan toch maar gekeken wanneer er een 2de afspraak mogelijk was. Het eerstvolgende plekje was in Geel, twee dagen later. Even getwijfeld, maar dan toch meteen geboekt door de situatie met Corona. Je weet namelijk niet hoe alles gaat verlopen met de voorlopige rijbewijzen.
2de poging, woensdag 12/08, 08:10
In welk examencentrum ben je geweest?
------------- Geel
- Zat de examinator naast of achter jou?
------------- Achter de passagiersstoel.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
------------- Moeten keren in de Dr. De Biestraat in Olen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
------------- Rechts achter moeten inparkeren achter 1 auto. Uitstappen alsof ik voor een lange tijd weg was.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
------------- Aanduiden waar je de vloeistof van de ruitenwissers bijvult.. Dan grootlichten, claxon, richtingaanwijzers, voor- en achterruit ontwaseming, remlicht, richtingaanwijzers en achtermistlicht. Gewoon zelfde knopje van het achtermistlicht ingedrukt als de eerste poging en nu was het wonderlijk wel correct.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
------------- Met een begeleider die 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Ik heb 20 uur praktijk gevolgd.
Na mijn eerste gefaalde poging ben ik dezelfde avond en de dag nadien in Geel, Olen en Herentals gaan rijden. Ik had routes uitgestippeld in Google Maps met de doorgangspunten die je gewoon kan vinden op de website.
Deze keer op de parking kunnen parkeren voor de risicoperceptietest (weer 7/10). Zelfs als die vol had gestaan had ik me er desnoods nog ergens naastgezet. Mij gingen ze niet meer liggen hebben.
Mijn route ging richting Dr De Biestraat in Olen via de GPS, vervolgens Ven, het centrum van Olen, dan via Neerbuul en Geelseweg terug naar het examencentrum.
De examinatrice was zakelijk, maar vriendelijk.
Uiteindelijk een goed parcours afgelegd en geslaagd. Opmerkingen: bij het volgen van de GPS heb ik de straat gemist waar ik rechtsaf moest. Omdat ik deze straat niet had gezien heb ik er uiteraard ook geen voorrang aan rechts gegeven. Gelukkig was er niemand en reed ik rustig. Ze zei me wel als ik dat nog 1 keer had gedaan dat ik er niet door was geweest. Voor de rest alle voorrangen perfect gegeven, gelukkig maar!
Ook op een bepaald punt heb ik om op safe te spelen even 50 gereden ipv waar 70 mocht omdat ik de omgeving totaal niet ken. Dit was ook een opmerking.
Uiteindelijk ben ik geslaagd, dus dat is goed nieuws!
Wat ik vooral jammer vindt aan het rijexamen is dat je bijna de stad moet vanbuiten 'blokken' waar je gaat rijden. Uiteraard moet je altijd op de verkeersborden letten, maar deze staan er niet overal.
Vooral in Geel en omgeving ontbreken deze soms en kan dit tricky zijn. Doordat ik 2 dagen ervoor in Geel was gaan rijden, in Google Street View de kruispunten heb bekeken en in Waze map editor de snelheden van de belangrijkste punten had opgezocht wist ik ongeveer hoeveel ik waar mocht rijden.
Als je met een rijschool in de buurt bent zullen ze je dit ook wel zeggen wat de snelheden betreft, maar dit mag niet de bedoeling zijn.
Naar mijn mening zijn Kontich en Geel compleet verschillende routes. Kontich is meer zone 30 en 50. Geel is meer industrie in de Kempen met veel straten waar je plots 70 mag. Ook rijden hier veel meer camions en andere zware voertuigen rond.
In Geel zijn ze naar mijn mening wel veel vriendelijker. Al te beginnen vanaf het loket.
Aan iedereen die nog zijn examen moet afleggen: veel succes!!