Beste forumleden, graag deel ik met jullie mijn ervaring over mijn rijexamens in Alken.
Examen 1: de risicoperceptietest ging de eerste keer heel slecht. (5/10) Ik was uiteraard superstressy en had ervoor nog moeten kotsen. Ik voelde me dus echt rot en kon me slecht concentreren. Tijdens de filmpjes had ik me iets te hard gefocust op de spiegels, waardoor ik vaak dingen niet zag die voor mij afspeelde, zoals voetgangers en wat de auto's voor mij dede of bvb auto's die uit een oprit, parking komen enzo. Uiteraard is er altijd gevaar in het echte leven en moet je zoals in het echt op alles letten. De filmpjes waren heel verschillend. Sommige in zone 30 waardoor de auto natuurlijk heel traag reed en er pas op het laatste iets kwam. Je moet je vooral focussen op: fietsers achter langs en voor u , wat doen ze en waar rijden ze, in mijn filmpje ging bvb een fietser uitwijken nadat hij zijn hand uistak naar links. Je moet ook zeker weten wie er achter u is, in uw dode hoek. Je moet zien wat er voor u afspeelt: is er iemand aant inhalen? Zijn er fietsers of motors van de andere kant? Op snelwegen moet je ook letten op de pechstrook of daar iemnd staat. De filmpjes van de snelweg vond ik wel moeilijk. Er komen autos op de autosnelweg, er is een pechstrook, zijn er motots in je dode hoek? Wat doen de voorliggers... ook was er een filmpje waarbij er trams waren en bussen, dit vond ik een heel druk filmpje.
Dan de controles vóór de rit: ik moest vertellen hoe je de slijtage van de banden controleert. Dan in de auto: standlicht ,dimlicht , verstralers, pinkers, achtermistlicht, stoplichten, voorruitontwaseming, achterruitontvriezing, claxon,
Dan de rit: als manouevres moest ik vooruit in een vak rechts parkeren en keren in de straat. Dit laatste had ik niet moeten doen, omdat ik al redelijksnel een grote fout had gemaakt en ik moest terugkeren.
Route: pickardstraat, groenmolenstraat, stationssttaat, (nu begon een deel van het zelfstandig rijden: richting Hasselt) dus: jardinstraat, meerdegatstraat, expresweg, boerenkrijgsingel, slagerslaan, bakkerslaan, jagersstraat, sint hubertusplein, dan naar rechts op de parking parkeren, (hier dus zeker oefenen!), abelenstraat, boomkensstraat, schoolstraat, sintruiderssteenweg, ( wanneer je dan die brug op wil richting de kleine ring moet je stoppen, maar hier ben ik doorgereden omdat ik het bord te laat zag en wat hevig was) vóór de kleine ring naar de luikersteenweg, (hier moet je voorrang geven, maar door die fout van dat stopbord was mijn concentratie weg en maakte ik het gewoon erger door hier geen voorrang te geven) prins bischopssingel, ( deel twee van het zelfstabdig rijden: richting Alken) expresweg, meerdegatstraat, kolmenstraat, pickardstraat.
De eerste examinator was een heel leuke man en gaf me heel positieve feedback zoals dat ik heel goed in de spiegels keek en over mijn schouder voor de dode hoek. Ook dat ik goed afremde voor voorrang van rexhts. Hij zei dat hij zag dat ik al heel veel geoefend had en vond dat ik niet lang hoefde te wachten voor een tweede poging. Ik was dus ondanks mijn stomme fout niet te ontmoedigd door zijn positieve woorden.
Examen 2: mijn tweede poging was amper een dikke week erna. Oorspronkelijk was de eerste poging in oktober en de tweede november, maar als je elke dag kijkt op de site van autoveiligheid om online een afspraak te herzetten komt er wel vaak eentje vroeger vrij. Ik raad dit dus ook echt aan om dat dagelijks te bekijken voor moest je vroeger het praktijkexamen willen doen dan de oorspronkelijke datum.
De risicoperceptietest ging deze keer veel beter (9/10). Ik was ook wel wat relaxed omdat ik wist hoe dit in zijn werk ging, maar ik vind het wel vervelend dat je pas op het einde van het hele examen je punten weet en dat je dan ook niet meer die filmpjes opnieuw te zien krijgt om je fouten te weten.
Dan de controles vóor de rit: ik moest de motorolie aanduiden en zeggen waar je deze moet biivullen. Hier liep het mis, want ik duidde de peilstok aan. Ik dacht toen al ohnee... binnen in de auto moest ik hetzelfde doen als de eerste keer, maar ook de ruitenwissers aanzetten
En toen de rit, die begon ook niet goed want na enkele meters hoorde ik de wind en zag ik dat mijn deur niet helemaal toe was en aangezien we richting de expresweg reden wist ik dat je dat harder zou horen. Dus bij een rood licht kon ik snel mn deur dicht doen. Dit maakte me wel heel nerveus.
Als manouvres had ik keren in een straat en links parallel parkeren.
Route: het beginstuk was zogoed als het zelfde als examen 1, in de brouwerslaan heb ik moeten keren. Dit ging vrij goed, enkel op het einde kwam er een auto af en wou ik voorrang geve, maar die auto had natuurlijk geen plaats genoeg... echt stom van mij, maar soms schat ik dit niet goed in. Na de brouwerslaan gingen we naar: jagerstraat, abelenstraat, in 1 van die straatjes in dat gebied (ik vind deze hard op mekaar lijken en weet niet meer goed welke) heb ik dan links moeten parkeren, dit ging ook wel goed
, uiteindelijk kwamen we op de spoorwegstraat en volgens mij kwamen we dan via de vredestraat aan op de runkstersteenweg waarna we de ring op gingen en terug richting alken reden. ( zelfstandig rijden: richting alken en dan richting sint lambrechts herk) dan sintlambrechtsherk straat, lindenhofstraat, jukstraat, gravin de stembierstraat, pastorijstraat, steenweg, meerdegatstraat, kolmenstraat en uiteindelijk pickardstraat.
Toen we aankwamen had ik niet zo een supergevoel en dit werd dan nog eens bevestigd door enkele opmerkingen: hij vond dat ik wel afremde bij voorang van rechts maar dat het leek dat ik niet traag genoeg reed om nog te kunnen stoppen, ik moest voorrang verlenen wanneer er rechts geparkeerde autos staan en er een tegenligger kwam en op de brouwerslaan stond ik helemaal links op het andere rijvak. Terechte opmerkingen waar ik later rekening mee moet houden. Al bij al was ik voor hem geslaagd. Hier was ik natuurlijk heel blij om.
De hele zomer heb ik zeker 4/5 keer per week gereden, en tijdens de laatste weken elke dag. Het heeft me veel tijd gekost, maar dit was nodig omdat ik alle straatjes wou kennen en mn manouvres perfect moesten zijn. Het kost ook wat geld: benzine, rijlessen (20 u), examens zelf, en dan nu voor het rijbewijs zelf in het stadhuis. Maar het is gelukt, en hierbij wil ik iedereen aanmoedigen! Ikzelf heb veel te lang gewacht met oefenen, waardoor mijn theorie was vervallen en het plots moeilijker werd. Of ja "moeilijker" ik was zelf heel bang van die extra manouvres en ik wou zo graag voor juni nog gaan, maar jullie moeten geen schrik hebben, het valt echt goed mee! Het zelfstandig rijden heb ik gedaan via de borden en dit ging ook prima! En de examinatoren waren wat mij betreft niet zo erg als ik me had voorgesteld
. Ik heb zogoed als alle onderwerpen gelezen op dit forum en ja, van sommige ervaringen kreeg ik echt schrik, maar dit mag je niet beinvloeden
Veel succes nog aan iedereen en een dikke merci aan dit forum voor de informatie en het nuttige praktijkboek!