**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

mars schreef: 17 dec 2021, 21:44
No problem!
Brugsken is actually the name of a street, if I remember right. When you're coming FROM the exam center, follow the N16/Prins-Alexanderlaan to the roundabout, and go right to the N70, first exit on the roundabout. The first intersection you reach when you follow the N70, will be Brugsken on the left, Hertjen on the right.
They may also make you cross that intersection another way. For example, on my route, I followed Hertjen, because we were coming from the Fabiolapark. You'll reach the intersection with the N70. Across the N70, you have Brugsken. But be careful if this is the route they send you on, you MUST turn right onto the N70! See here: https://goo.gl/maps/gdf4bq1Q77jCs6VL8
In this situation, they wouldn't tell you to turn right, because if you read the signs you should figure out that it's the only way you can go.
A lot of places in the centrum are 30kph. If they have you drive around the "Bloemenwijk"/Don Bosco (all flower names like Magnolialaan, Hortensiastraat, ...) for example. From the Glycinenplein, you should see the zone 30 sign. Definitely practice there, because the intersections and right of way can be tricky. Around the hospital is a good place to practice as well. Most side streets to the Parklaan will be zones 30 too. Sint-JansPlein is another area to be mindful of, depending on the time of day, because there is a school there. And of course around the shopping center. The streets even right in front of the shopping center entrance are places they might have you drive.

What can be helpful is going for a drive at a calmer time of day so you can be relaxed and get familiar with the signs.

Oh, one more tip, if you're driving BACK to the exam center, be careful on Industriepark-Noord. You may reach an intersection where you could turn right to the E17 Antwerpen/Gent, but you'll be going straight. You have to give right of way to traffic coming from the right! Best to keep up your concentration until you're parked back at the exam center :wink:

Thank you so much for these tips :), really appreciate it a lot because my exam will be pass 3pm, would be busiest because kids go out from schools, do i need to give way also in the rotonda (where is going to waasland) in and exit to the fietsers and pedestrian there?..and also i knew now where is that brugsken, that is one way not allowed to cross, about the last part you mention i check the google map but i can't figure out which street you mean, i haven't tried yet to drive going back to the exam center :?
[/quote]

For the roundabout N17-Parklaan and right of way, I'm not sure, I think the bike lane that follows the roundabout has yield signs and "haaientanden" now, so bikes have to give you right of way. Best to go check! And drive with care in case bikers ignore the right of way, but be decisive so you don't give confusing signals.

And the right of way on the way back is here: 17 Industriepark-Noord
https://maps.app.goo.gl/E4cuRPctoELEA9eh7
You have to yield to vehicles coming from the right. Hope that helps!
tbztbs

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door tbztbs »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Asse-Mollem; geslaagd

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We waren een zijstraat opgereden en mocht kiezen waar ik de manoeuvre deed. Verderop was er een bocht in de straat, de examinator vroeg wel om nog voor de bocht te keren. Maar je had ruim genoeg plaats om te keren in die straat.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Voorwaarts links parkeren; de examinator heeft zelf twee auto's uitgekozen. Was een beetje tricky omdat tegenover een grote auto was geparkeerd en die toch een beetje in de weg stond wanneer ik weer achteruit aan het rijden was. Dus ik had iets minder plek om recht naar achter te gaan en nadien de parkeervak in te rijden. Maar dit was ook geslaagd van de eerste keer.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenspanning: ventiel dopje aantonen en bar (tankdop of bij deur)
Dimlichten
Pinkers (links + rechts)
Remlicht

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Eerste poging met rijschool = niet geslaagd (ik was de auto nog niet gewoon zelfs na 2u rijles)
Tweede poging met begeleider = eigen auto

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
papa
Sara M

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sara M »

mars schreef: 07 dec 2021, 12:34
hi ☺️, congratulations for passing the exam, i will do mine next month, may i know did still step out of the car even u park via vak parkeren?
Hey, sorry for replying late. I don't check here that often anymore.
Yes, I had to get out of the car and pretend like I was leaving for a while. I wanted to close the windows but he told me I could leave 'em open cause of covid. But I did lock the car. I did not have to walk around the car like some people do.

As for the GPS: as soon as I was "comfortable" with the act of driving itself (when I didn't have to think about what gear to be in etc) I made myself used to driving with a GPS. Not really to get me to unknown destinations, but to get used to the instructions (voice) without having to look at the screen. I had my GPS on every single time I drove around, even for really short drives. If you are not used to driving with a GPS then I wouldn't recommend it for the exam! The GPS part was not very long in my case. Just a couple of minutes. The rest of the exam the examiner told me where to go but those instructions were very clear (and he always repeated them once).

Good luck!
Examenroute Gent

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Examenroute Gent »

Examencentrum Sint-Denijs Westrem

Voorraf: alle lichten moeten aansteken, tonen waar men de bandenspanning kan aantonen: gewoon ventiel van de band aanwijzen. Meestal is dit genoeg soms vragen ze ook nog hoeveel Bar dit moet zijn. Dit staat normaal gezien op de sticker in de deur langs de bestuurderskant.

EXAMENROUTE:
Via de Twaalapostelenstraat rijden (zone 40).
De Kortrijksesteenweg oprijden (zeker je tijd nemen en wachten tot er niemand in de buurt is, lang wachten is zeker geen probleem!) Rechts afslaan aan de tweede lichten naar de R4 richting Zwijnaarde. De afrit pakken aan de autokeuring en links afslaan. Zwijnaardesteenweg afrijden: opgelet zone 50 maar overal geldt voorrang van rechts, dus best iets trager dan 50 (maar meer dan 30)
Op een bepaald moment rechtsafslaan, Nieuw Gent binnen.
Hier in een zijstraat heb ik moeten keren, de volledige baan gebruiken en goed kijken of er geen tegen(of achter)liggers zijn voordat je begint. Verder rijden in Nieuw Gent. Op een bepaald moment moest ik linksaf slaan op een parking aan de appartementsblokken. Hier moest ik rechtsachteruit parkeren in een parkeervak. Deze was redelijk krap dus zeker je tijd nemen. Motor stilleggen , handrem aanzetten en niet vergeten de auto op slot te doen! Hierna ging ik terug de Zwijnaardsesteenweg op. Aan de lichten (juist voor de brug) naar rechts richting de Gestichtstraat. Hier goed opletten zone 30 en voorrang van rechts geven. Oprit van R4 nemen, richting Expo (The Loop) rijden. Daarna Poortakker volgen. En zo terug naar het examencentrum.
Resultaat: geslaagd!! 😁
DaDearPapa
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 nov 2021, 19:49

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door DaDearPapa »

In welk examencentrum ben je geweest?
- Examencentrum Haasrode

Zat de examinator naast of achter jou?
-Schuinachter mij

1ste manoeuvre: 20 meter in een rechte lijn achteruit rijden.

2de manoeuvre: Voorwaarts parkeren tussen 2 auto's.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof, dimlichten, grootlichten, pinkers, ruitenwissers aanzetten, claxon, indien de voorruit & achterruit bevroren is? Wat je moet doen. Goede zitpositie.


Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Papa

Route > Ambachtenlaan > Meerdaalboslaan > Expresweg > O.-L. Vrouwstraat > Gemeentestraat > O.-L Vrouwstraat > Brainestraat > Naamsesteenweg > Groenstraat > Hertogstraat > Naamsesteenweg > Groenstraat > Stanislas De Rijcklaan > Broekstraat > Erasme Ruelensvest > Geldenaaksebaan >
Paul van Ostaijenlaan > Leo Dartelaan > Erasme Ruelensvest > Geldenaaksebaan > Pakenstraat > Kerspelstraat > Hertogstraat > Ambachtenlaan > Examencentrum

Opmerkingen: Richting niet gevolgd / Niet over mijn schouder gekeken voor fietsers bij Hertogstraat / Niet stoppen als je van veraf al kunt zien dat er geen auto's zich rechts bevinden.

Resultaat: GESLAAGD :D :D :D !!!! 2de keer wel
Datum 11/01/2022
rwzv

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door rwzv »

- In welk examencentrum ben je geweest?

Wevelgem (Gullegem)

- Zat de examinator naast of achter jou?

Rechts achteraan.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

Reden een wijk in met brede straten, ik moest daar keren. Had alle plaats van de wereld en geen verkeer.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Hij vroeg me in een rustige straat achter een auto te parkeren. Er kon een vrachtwagen tussen de 2 autos, dus dat ging vlot omdat je veel plaats had. Dan moest ik even uitstappen (handrem, motor af) en weer instappen (lopen rond de auto).

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Waar de remvloeistof zat (ik wist het zitten) en verder een controle van de lichten (ook mistlicht) en richtingsaanwijzers.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Met een begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Ik heb mijn vriendin meegenomen. Had 20 uur les genomen dus ik reed al een paar maanden alleen, had geen zin om dan via de rijschool met een andere auto mijn test te moeten doen.

Heb een redelijk grote flater gedaan in de eerste 5 minuten (het was donker, regende en er was mist) en eventjes aan 50 ipv 70 gereden omdat ik niet zeker was hoe snel je mocht rijden. Had nog nooit in de buurt van het examencentrum gereden. Toch nog erdoor met 8/10 zei hij. De perceptietest was ik niet zo zeker van mezelf maar had blijkbaar geen fouten.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

In welk examencentrum ben je geweest?
- Examencentrum Haasrode

Zat de examinator naast of achter jou?
-Schuinachter mij

1ste manoeuvre: 20 meter in een rechte lijn achteruit rijden.

2de manoeuvre: Voorwaarts parkeren tussen 2 auto's.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Olie, dimlichten, grootlichten, pinkers, claxon, ruiten ontwasemen/ontdooien, correcte zitpositie


Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Mama

Route: https://goo.gl/maps/8mHB23HgiwshuMVGA

Opmerkingen:
OW
5 Richtingsverandering: Voorbehoud
Vanuit de Ridderstraat kruispunt met Tiensesteenweg niet links genoeg opgesteld. Gelukkig geen auto achter mij dus niemand gehinderd die rechtsaf wou.

Risicoperceptie 8/10

Resultaat: GESLAAGD
25/01/2022

2e poging, eerste keer veel te snel een afspraak gemaakt. Als ik één tip mag geven, veel oefenen! Na 20u les ongeveer 7500km gereden (en niet zoveel snelweg) op 5 maand tijd.
Faten

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Faten »

Proef openbare weg
24/1/2022
Resultaat:

8 snelheid en verkeersinzicht : slecht
8/4.00/5 f.4a begin van een zone 30
8/10:00 kruispunt

10 defensief rijden: voorbehoud
10/8.00 verkeersinzicht

uitslag: uitgesteld

Ik heb morgen 15/2/2022 om 9u30 terug examen voor de 2de keer hopelijk gaat het goed.

Kan iemand mijn uitleggen of zeggen of ik er klaar voor ben en of dat deze grote fouten zijn wat ik heb gedaan op mijn eerste keer?

mvg
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Faten schreef: 14 feb 2022, 13:28 Proef openbare weg
24/1/2022
Resultaat:

8 snelheid en verkeersinzicht : slecht
8/4.00/5 f.4a begin van een zone 30
8/10:00 kruispunt

10 defensief rijden: voorbehoud
10/8.00 verkeersinzicht

uitslag: uitgesteld

Ik heb morgen 15/2/2022 om 9u30 terug examen voor de 2de keer hopelijk gaat het goed.

Kan iemand mijn uitleggen of zeggen of ik er klaar voor ben en of dat deze grote fouten zijn wat ik heb gedaan op mijn eerste keer?

mvg
f4a is een zone-30 bord. Je hebt waarschijnlijk te snel gereden in een zone 30.
Kruispunt(en) misschien ook te snel genaderd, of problemen met het geven/nemen van voorrang.

Het feit dat dit als "slecht" werd beoordeeld, doet mij vermoeden dat je hierbij serieuze fouten hebt gemaakt.

Te snel rijden in een zone 30 kan echt gevaarlijk zijn! Stel je bijvoorbeeld voor dat het in de buurt van een school is. Ook het niet respecteren van de voorrangsregels kan lelijke ongevallen tot gevolg hebben. Dus zeker op de borden letten, je snelheid in het oog houden, en aandacht schenken aan het geven en nemen van voorrang op een kruispunt.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Faten schreef: 14 feb 2022, 13:28 Kan iemand mijn uitleggen of zeggen of ik er klaar voor ben en of dat deze grote fouten zijn wat ik heb gedaan op mijn eerste keer?
Quotering "slecht" is net dat: slecht (is de slechtste quotering)
1 dergelijke beoordeling, betekent gebuisd
Dus ja, dat is aanzien als grote fout


Blijkbaar begin zone 30 gemist
en kruispunt in zelfde rubriek, werd waarschijnlijk te snel genaderd om veilig voorrang te kunnen verlenen


Je moet voor jezelf weten of dat éénmalige missers waren, of dat je dit wel vaker hebt.
Als je dat vaker doet tijdens je oefenritten, dan is de kans groot dat je het ook op examen doet

Wat zegt je begeleider (als je die hebt) ?


Examen is morgen
Dus veel is er nu niet meer aan te veranderen :mrgreen:

Succes, en let op je snelheid
Dea
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2022, 18:41

EXAMENCENTRUM GEEL

Bericht door Dea »

In welk examencentrum ben je geweest? GEEL

- Zat de examinator naast of achter jou? Recht achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? een straat werd uitgekozen en ik mocht kiezen waar in die straat, de straat was breed genoeg en kon makkelijk in 3 bewegingen mijn manoevre uitoefenen

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? auto werd aangewezen en ik moest parallel achter die wagen parkeren. Ik had voldoende plaats achter mij (een hele lege straat)

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? bandenspanning, lichten (dim, groot, mist voor en achter), claxon, juiste zitting (spiegels, hoofdsteun, 100 graden gebogen,...), pinkers, rem,...

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? heb 20u rijles genomen maar ben met een vrije begeleider geweest.

De eerste keer dat ik gegaan ben was ik grandioos gebuisd door mijn eigen domme fouten. Vandaag was mijn 2e poging, ik had vele minder stress en voila het ging vanzelf. Ik weet dat het makkelijker gezegd is, maar stress onder controle houden is echt een must. Ik was hiervoor een kalmeringsmiddel in de apotheek gaan halen. De instructeur was een vriendelijke man en stelde me ook echt gerust. Ik heb eerst op aanwijzigingen gereden en de terugweg op GPS. Ik heb niet foutloos gereden, maar ik heb alles op een veilige manier kunnen oplossen waardoor ik de instructeur heb kunnen overtuigen dat ik inzicht heb in het verkeer en snel initiatief kan tonen. Op mijn examenformulier stond zelfs dat mijn defensief rijden goed was, daarvoor heb ik ook een dikke pluim gekregen.

Zelf ben ik niet zo heel vaak gaan oefenen in Geel.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

proficiat :!:

Nu begint het pas :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
Maar ik denk dat je 'instructeur', die les geeft, verwart met 'examinator', die examens afneemt en instructies geeft over welke weg je moet volgen en welke manoeuvres je moet doen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
kaasje204

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door kaasje204 »

- In welk examencentrum ben je geweest? Moorsele/Wevelgem

- Zat de examinator naast of achter jou? Naast mij, ik heb een auto met 2 deuren en een relatief kleine achterbank dus kwam hij zelf in de passagierszetel zitten.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? We reden in een redelijk brede straat, de examinator zei zelf dat ik in deze straat een plekje mocht uitkiezen om te keren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest niet achter een auto parkeren, eerder loodrecht achteruit in een vak parkeren. Dit deden we op een heel rustige parking.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Waar ik de banden zou opblazen en dan de remlichten, claxon, pinkers, stand en grootlichten.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? met een begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) was met mijn papa.

Dit was de tweede keer en ik slaagde met een voorbehoud voor snelheid (te traag gereden waar ik 50 mocht omdat ik dacht dat ik nog in zone 30 zat.) en een onvoldoende voor zwakke weggebruikers (een voetganger kwam aangewandeld toen ik uit de parking reed, ik stopte halverwege op het voetpad, omdat om uit de parking te rijden je over een voetpad moest rijden.

Aan degene die stressen of bang zijn, ik weet dat het allemaal heel gemakkelijk gezegd is als je je rijbewijs hebt, maar stress niet of toch zo min mogelijk.)
De eerste keer keerde ik na 5 minuten terug omdat ik een voorrang genegeerd had. Deze keer is het me wel gelukt. Lukt het je de eerste keer niet, geen probleem, je hebt altijd nog andere kansen.

Veel succes!
LittleBladed
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2022, 20:32

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door LittleBladed »

- In welk examencentrum ben je geweest?
SBAT Erembodegem

- Zat de examinator naast of achter jou?
2x direct achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Gewoon de straat aangeduid, mocht kiezen waar

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Moest ik niet doen, moest voorwaarts parkeren naast 1 andere geparkeerde auto

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ze vroeg mijn zitpositie, remvloeistof, alle lichten of course.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Opa

Geen lessen gevolgd bij rijschool, alleen grootvader

Ik was dus gisteren (22/03/2022) geweest voor mij 1ste keer rijexamen, ik heb een grote (heel domme) voorrangsfout gemaakt op een rondpunt waardoor ik direct gebuisd was. Ik kon gelukkig op de site direct een afspraak maken voor vandaag (23/03/2022). Vandaag zonder enige fout geslaagd.
Stress had mij de eerste keer doen panikeren en dus die voorrangsfout gemaakt waardoor ze verbaal moest ingrijpen. 2de keer ging gigantisch vlot en zonder problemen/fouten.

Conclusie: na 2x geslaagd! Enorm hard bedankt aan dit forum, heb ik veel van mijn vragen kunnen lezen
Plaats reactie