**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Wout12345
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jun 2022, 10:54

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Wout12345 »

Vanochtend van de eerste keer geslaagd voor het praktijkexamen, dus hier even mijn ervaring, aangezien ik dit bij anderen ook interessant vond om te lezen tijdens mijn voorbereiding:
  • In welk examencentrum ben je geweest?
    Haasrode
  • Zat de examinator naast of achter jou?
    Rechts achter (is dit niet standaard tegenwoordig?)
  • Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
    Ergens op die weg, ik denk niet dat hij erg precieze instructies gaf, maar er was wel relatief veel verkeer
  • Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
    Ik moest links voorwaarts inparkeren
  • Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
    Motorkap openen, aanduiden waar je de olie moet hervullen + alle verplichte standaard zaken (dimlichten, mistlichten, grootlichten, stoplicht, richtingsaanwijzers, ontwaseming, ontvriezing, claxon, ...)
  • Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
    Met begeleider, maar heb wel gedurende mijn opleiding 14u lessen gevolgd bij rijschool Mercator aan de Tervuursepoort, Leuven
Uitslag: geslaagd met twee keer voorbehoud:
  • 5 RICHTINGSVERANDERING : Voorbehoud
    5/3.00 uitwijken als vereist : [Opmerking op het einde: ik had aan het begin een bepaalde bocht nogal breed genomen, ik denk dat dit hierover gaat]
  • 8 SNELHEID EN VERKEERSINZICHT : Goed
    8/1.00 niet aangepaste snelheid : (Te verbeteren) [Dit gaat over één stuk op een steenweg in de buurt van een school waar ik 50 mocht maar 30 reed omdat ik niet zeker was of ik de "elektronische" zone 30 al was binnengereden (het was de eerste keer dat ik hier was rond de schooluren). Nadat ik onnatuurlijk lang 30 aanhield zei de examinator dat ik wel wat "vlotter" het verkeer mocht volgen, wat aangaf dat hij tot dan toe in het examen de snelheid niet te laag vond denk ik. Op dat moment zag ik ook dat het elektronische zone-30-bord een beetje voor me stond en nog steeds gedeactiveerd was, dus dit was veel te voorzichtig, maar als je 50 in een zone 30 bent ben je gebuisd, dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen ... Uiteindelijk niet eens een voorbehoud voor gekregen.]
  • 13 GEVAARHERKENNINGSTEST : Voorbehoud [Score: 4/10 :/ Drie eerste filmpjes gingen goed, maar bij de laatste twee had ik alleen een aantal risico's herkend die allemaal niet tussen de mogelijke antwoorden stonden ... Vraag 4 blanco ingevuld, vraag 5 een fout antwoord gegeven, dus vandaar de eindscore. Ondanks veel oefenen op Youtube, wat erg goed ging eens ik de juiste strategie had. Dus tja, je moet overal op letten (bv. fietser die dode hoek inrijdt aan het einde van het filmpje). Je krijgt je score weliswaar pas te horen na de proef of de weg.]
Dus eigenlijk maar één voorbehoud op de weg zelf! :) Ik denk wel dat een strengere examinator nog meer opmerkingen had kunnen geven:
  • Aan een 4-richtings-kruispunt met voorrang van rechts en zebrapaden waar ik rechtdoor moest: ik rem af, kijk uit voor voetgangers, kijk in de zijstraat rechts en bol verder terwijl er een bestelwagen + aanhangwagen uit de tegenovergestelde richting een bocht begint te maken. Dan beslist deze bestelwagen te stoppen in zijn manoeuvre, waardoor zijn aanhangwagen compleet mijn rijstrook aan de overkant van het kruispunt blokkeert, dus ik stop, weliswaar midden op het zebrapad. Na een beetje verder manoeuvreren heeft de bestelwagen zijn aanhangwagen uit te weg kunnen trekken en ben ik er maar langs gereden, maar dat stoppen op het zebrapad had vermeden kunnen worden als ik van verderaf het obstakel anticipeerde.
  • Ik moest me op een bepaald punt aan de kant zetten om de GPS in te stellen (misschien was stilstaan op de weg ook voldoende). Hierbij zag ik een plaats rechts tussen twee parallel geparkeerde wagens. Aangezien het om een korte tussenstop ging, heb ik me hier voorwaarts in gezet, maar om de rijbaan vrij te houden heb ik toch geprobeerd mezelf zo mooi mogelijk te parkeren ... waarbij ik een paar centimeter op de drempel van de stoep ben gereden (zo'n lage stoeprand van maar enkele centimers hoog, maar toch voelbaar in de wagen). Normaal gezien is dit een onvoldoende tijdens een parkeermanoeuvre dacht ik, maar de examinator heeft er niets van gezegd, ook toen ik het terug een beetje moest doen bij het achteruitrijden om uit de parkeerplaats te geraken (over het algemeen was ik gewoon niet zo mooi geparkeerd, maar de examinator zei dat het oké was ...).
  • Bij het keren op de baan was er relatief veel verkeer, dus tijdens de ~30 seconden dat ik keerde heb ik twee fietsers me langs links moeten laten voorbijsteken, één auto laten wachten en nog eens twee fietser met een beetje vertraging laten doorrijden. Ik probeerde weliswaar de fietsers door te laten indien mogelijk, voor de auto was er gewoon geen plaats. Ik kan me voorstellen dat sommige examinatoren hier moeilijk kunnen doen i.v.m. voorrang geven aan alle andere weggebruikers tijdens elk manoeuvre ... maar ik kreeg hier geen opmerking voor. Mijn begeleider dacht achteraf echter ook niet dat ik een veel betere plaats had kunnen kiezen.
  • Tijdens 1/3 bewegingen van mijn voorwaarts inparkeermanoeuvre en misschien ook op andere momenten dat ik het zelf niet merkte, stond mijn richtingsaanwijzer niet aan.
Dus misschien had een andere examinator hier twee voorbehouden of een onvoldoende voor gegeven en me zo gebuisd, ik weet het niet. :x

Het examen was trouwens om 6u50, waardoor ik niet veel geslapen had, maar wel relatief weinig verkeer op de weg had. Naar het einde van het examen toe begon het wat drukker te worden op sommige wegen en op de weg terug naar huis liep het overal vol met kinderen op weg naar school, dus ik ben toch blij dat ik niet een uur later moest. :) Zowel mijn begeleider als ik hadden trouwens de indruk dat we duidelijk minder dan 40 minuten hebben gereden (misschien 30 minuten), maar ik heb niet precies op de klok gekeken. Misschien tellen de voorafgaande controles etc. allemaal al mee in de tijd.
mars
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2021, 12:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mars »

halo, does anyone here caught by the police for crosssing on a white lane with minder 2jaar rijbewijs? may i know what process did you encounter? did you go to the court and get a lawyer? did you take the theorie and practical again? pls i hope someone can help me so i am prepared for what is coming :(
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

mars schreef: 13 sep 2022, 07:19 did you go to the court and get a lawyer?
Such a case will normally be taken to court by the state attorney , for which you'll get an "invitation" , "in due time" (may take a while)


If you do get a €€ fine (onmiddellijke inning, or minnelijke schikking) for the offense, pay it ASAP :!:
They'd only get 30 days to correct that error

did you take the theorie and practical again?
You'd have to do at least one of the two - legal requirement - to be re-instated to be allowed to drive a motorvehicle

A few judges will let you pick which exam you want to redo - chose wisely :wink:


Please don't post the same question multiple times over :!:
mars
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2021, 12:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mars »

ohh thank you for the kind reply, my apologies for repeating the post, but is there any chance that they will just let me pay the fines? and won't get sent to retake the exams again?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

mars schreef: 13 sep 2022, 08:04 ohh thank you for the kind reply, my apologies for repeating the post, but is there any chance that they will just let me pay the fines? and won't get sent to retake the exams again?
only if the police and/or state attorney 's office ("parket") make an error ... or have way too much work otherwise to prosecute you.
It has happened before, and still can happen

But the longer you hear nothing, the worse ...


The good part is quite a few judges aren't really fond of the system that punishes the least experienced drivers the most.
It helps if there was no danger to others when crossing the solid white line
mars
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2021, 12:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mars »

glad to hear these words from you, because normally the police said he will send me a boete rond 100+ euros to my address, i can pay normal direct he said but i insist to sent the boete to my address, now i realize i should have paid direct maybe my case will close..
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

mars schreef: 13 sep 2022, 10:07 glad to hear these words from you, because normally the police said he will send me a boete rond 100+ euros to my address, i can pay normal direct he said but i insist to sent the boete to my address, now i realize i should have paid direct maybe my case will close..
Sounds fishy ...
There is no option to pay direct (ie on the spot) if you're a Belgian inhabitant

You'd get a "onmiddellijke inning" (ie direct fine) and you'd have to wire the money to the government's bank account using the structured bank code so it gets linked up properly with your fine


You won't be as glad to hear the regular fine is 174 € + a fee of 9 €

And it's a lot more expensive when it goes to court
Minimum fine is 400€ + 350€ in various fees + at least 15€ to do the theory exam ...
mars
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2021, 12:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mars »

indeed sounds fishy, i am really hoping that they will just punish me a penalty whatever the amount is, as long as i wouldn't redo the exams again, as a buitelanders it was a stressful journey to get a license here in belgium.. , everyone make mistakes, which is we can't avoid as much as we wanted to avoid it, only the thing that my license was just recently so i am so broke knowing the consequences of my mistake, my first ever offense since i start driving (direct zware overtreding) :(, frustrating isn't it..
XiNiX
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 mei 2009, 22:53
Locatie: Gent, Belgium

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door XiNiX »

Examen Motorijbewijs category A:

- In welk examencentrum ben je geweest?
SBAT Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
Moto achter mij

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenprofiel en remvloeistof (vooraan/achteraan)

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool Merelbeke (12u les)

- Route examen:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing

- Resultaat:
Geslaagd bij eerste poging
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door NeGeNdUuSt »

XiNiX schreef: 21 sep 2022, 11:11 Examen Motorijbewijs category A:

- In welk examencentrum ben je geweest?
SBAT Sint-Denijs-Westrem

- Zat de examinator naast of achter jou?
Moto achter mij

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenprofiel en remvloeistof (vooraan/achteraan)

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool Merelbeke (12u les)

- Route examen:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing

- Resultaat:
Geslaagd bij eerste poging
Proficiat met het behalen van jou motorrijbewijs , bij deze wens ik jou veel veilige kilometer toe!

verwegen van een motorrijder zelf.
petimbe
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 sep 2022, 09:01

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door petimbe »

Goedendag,

Welke rijhulpsystemen zijn toegelaten te gebruiken tijdens afleggen van het praktisch examen?

Wagen is een hybride automaat van fabriek uit voorzien van: Hill assist, Navigatiesysteem, Borden Herkenning, Adaptive Cruise Control, Pilot Assist (auto tussen lijnen en op constante afstand voorganger houden), bochten snelheid correctie, dodehoekwaarschuwing in spiegel, botswaarschuwing achteraan en waarschuwing voor kruisend verkeer achter bij uitrijden parking, Park Assist met lijnen & 360 camera.

Ik heb begrepen dat deze systemen mogen gebruikt worden als ze vanuit fabriek op de auto aanwezig zijn (is het geval), kan de examinator vragen van deze systemen uit te schakelen (bv. 360 camera uitzetten voor parkeren)

Bijkomend heeft deze wagen ook ingebouwde navi. Is het zo dat iemand tijdens examen de keuze heeft tussen rijden op navi of verbaal directies van examinator. Of een combinatie an beide?

***edit typo***
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Wat in de auto aanwezig is, mag normaal gebruikt worden
Al zal je wel zelf moeten parkeren, dat overlaten aan een parkeerassistent zit er niet in :wink:

Brochure GOCA ivm rijbewijs B

https://assets-global.website-files.com ... -MAN_V.pdf


1 vd onderdelen is zelfstandig naar een bestemming rijden
Normaal gebruik je hierbij of het navigatie-systeem, of rij je zelf op basis van wegwijzers (zonder instructies vd examinator)

Kijk in brochure bij "zelfstandig rijden"
venividivicimisz
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2022, 18:20

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door venividivicimisz »

Hallo allemaal, ik heb een vraag: in hoeveel stappen mag je maximaal parkeren? Voor het paralel parkeren doe ik 3 stappen (achteruit in, vooruit om in de parking te komen en nog 1x achteruit om helemaal goed te staan). en soms bij het achteruit in parkeren doe ik het in 4 stappen (schuin vooruit, schuin achteruit, recht vooruit om dan mooi recht naar achter om goed in het vak te staan). Die laatste stap is vooral om niet te dicht aan 1 kant te zitten. Mag dit of is paralel echt 2x en vak 3x. DANK JULLIE WEL!!!!!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Parkeren in een vloeiende S-beweging.
Je mag ook corrigeren, zolang je niet overdreven veel corrigeert.
Als het niet goed lukt, mag je opnieuw beginnen.
Zóóóóóó streng zijn ze ook niet :wink:
Succes!

zie ook:
http://www.derijprof.be/manoeuvres.htm
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Soufi
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 feb 2022, 19:14

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Soufi »

Heb vandaag na de derde keer eindelijk mijn examen gehaald (eerste keer gezakt door enorme stress en tweede keer door combinatie stress + domme fout). Ik was de laatste deelnemer van de dag (examen begon om 16u20) en het was vrij snel voorbij, vermoedelijk omdat het bijna weekend was en de examinator gewoon naar huis wou gaan. Veel minder stress deze keer gelukkig maar het was er nog wel.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Heb deze maneuvre niet moeten doen

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achter een auto parkeren aan de rechterkant van de weg

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Koelvloeistof, lichten, zithouding en positie zijspiegels

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Ik had hiervoor mijn 20u gedaan bij Rijless.be te Hoboken, fantastische instructeur. Voor het examen heb ik mijn neef als begeleider meegebracht.

Enkele opmerkingen:
- Voor de gevarentest was ik gezakt, door de stress kon ik me niet echt focussen op dat schermpje en alle details. Niet echt nuttig naar mijn mening, is meer een geheugentest dan een gevarentest maar bon

- Ik heb alsook 20m achteruit moeten rijden in een rechte lijn

- Het parkeren was niet zo vlot gegaan, moest een correctie doen en was er zelf niet tevreden op, ik heb deze week al een 50 tal keer geparkeerd bij het oefenen en dacht dat ik het volledig onder de knie had maar de zenuwen werden me wat te veel vermoed ik. Ik vroeg of ik nog eens kon proberen maar de examinator vondt dat ik het goed heb gedaan en moest deze dus niet herhalen.

- Op de terug weg, na de 20m maneuvre vroeg hij me of ik via de borden of met de gps terug naar het examencentrum. Ik treuzelde bij mijn anwoord omdat ik merkte dat we letterlijk twee straten verwijderd waren van het examencentrum, de examinator ook, dus zei ik dat ik de weg wel weet.

- Bij de terugkomst zei hij dat ik geslaagd was, maar dat ik een fout heb gemaakt waarna hij besloot deze niet te noteren. Blijkbaar gebruikte ik mijn pinkers niet bij het parkeren. Dit vond ik heel raar aangezien ik de hele week mijn pinkers geen ene keer ben vergeten te gebruiken tot op het punt dit een automatisme werd, maar bon ik was geslaagd. Na afloop vertelde mijn begeleider me dat ik wel degelijk mijn pinkers gebruikte en dat hij daarop was aan het opletten. Raar dus.

Al bij al, wil ik dit nooit meer terug meemaken en kan ik eindelijk gerust slapen. Voor iedereen die het nog niet heeft gehaald, het lukt wel, gewoon blijven oefenen. Door de ervaring werkte ik mijn zenuwen merendeels weg en had ik meer zelfvertrouwen.
Plaats reactie