**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Hgseikvv

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Hgseikvv »

YoungLad schreef: 30 aug 2020, 16:50 1) In welk examencentrum ben je geweest?

Ik heb mij praktijkexamen afgelegd in het examencentrum van Kontich.

2) Zat de examinator naast of achter jou?

De examinator zat schuin achter mij.

3) Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

De examinator zei aan het begin van een straat dat ik mag kiezen waar ik mocht keren, zolang het gewoon in die straat was.

4) Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

De examinator had een auto aangeduid en zei dat ik daarachter in een S-beweging moest parkeren. Het was langs de rechterkant.

5) Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Ik moest de motorkap openen en de oliepeil aanduiden. Dan moest ik in de auto gaan zitten en alle lichten, het claxon en het rechter en linker richtingaanwijzer gebruiken.

6) Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Ik heb met een begeleider geoefend, en die was mij vader. Maar doordat dit mijn 3de poging was had ik 6 uren rijlessen moeten volgen.

7) Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Mijn vader.
Nira

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Nira »

1ste poging

- In welk examencentrum ben je geweest?
Examencentrum Wevelgem/Gullegem

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden de straat in en ik mocht zelf kiezen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Links parkeren achter een auto.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Waar ik de bandenspanning kan meten, aantonen wanneer de banden versleten zijn. Alle lichten, richtingaanwijzers...

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Voor het examen 2 uur rijles met de Lust rijschool.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Begeleider van rijschool Lust Zwevegem.

-Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb 24u rijles gevolgd vooraleer ik mijn examen deed. Ik had een voorlopig rijbewijs na 20u les en mocht zelfstandig rijden.

Voor mijn eerste poging was ik niet geslaagd: ik was zenuwachtig en reed hierdoor vaak te traag. Ook had ik een ENORM onvriendelijke examinator. Tijdens het rijden kreeg ik commentaar over te traag rijden (op een chagerijnige manier). Door zijn kritiek werd ik nog onzekerder over mijn rijstijl en durfde niet inhalen op de autostrade. Waarna hij zei: "Zeg juffrouw, wanneer ga jij eigenlijk eens inhalen? Waar wacht jij op?" Opnieuw: op een heel grove manier en op een agressie toon gezegd tegen mij. Geen grote fouten gemaakt, wel "terecht" niet geslaagd. Maar de examinator was zo onbeleefd dat ik de hoop al had opgegeven.


2de poging

- In welk examencentrum ben je geweest?
Examencentrum Wevelgem/Gullegem, 2 weken na mijn eerste poging.

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden de straat in en ik mocht zelf kiezen.

- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Waar ik de bandenspanning kan meten. Alle lichten, richtingaanwijzers...

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met een begeleider van rijschool Lust Kortrijk.

Bij mijn 2de poging was ik (ondanks heel veel stress vooraleer het examen, wou geen 6 uur opnieuw doen want ik kan goed rijden) wel geslaagd!!! Ik had een andere examinator: een sympathieke vrouw die mij na het examen nog wat feedback gaf over waar ik op moet letten. Dus niet tijdens het rijden, wat een opluchting is als je al veel stress hebt. Ik heb ongeluk gehad met de eerste examinator, maar ergens heb ik het gevoel dat dit ook wel geldklopperij is. Wij zijn mensen die leren rijden: geen robots die perfect alles uitvoeren. Natuurlijk moeten wij binnenkort de baan op en moet alles goed verlopen, maar er voelde iets niet juist bij de eerste poging naar mijn gevoel. Al voor het examen gestart was kreeg ik een naar gevoel van die man. Kort samengevat: de eerste keer zijn ze HEEL streng, de tweede keer ook maar het is afhankelijk van welke examinator je achter je hebt. Er mag commentaar gegeven worden tijdens een examen zelf maar doe dit op een beleefde manier, en niet onbeschoft want rijlessen zijn enorm duur, examens zijn enorm duur. Niet iedereen kan met geld blijven smijten.
SHKH

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door SHKH »

Hi

Ik heb mijn rijexamen voor de 1ste keer gedaan in Wevelgem.
Ik ben gebuisd. :(

Resultaat: OW

1) Bediening vaan voertuig: voorbehouden
1/3.00 startfouten (stress dus domme fout gemaakt met de lichten)

2)Plaats op de openbareweg:
2/1.00 rechts houden
2/6.00 buiten de rijbaan

5) Richtingsverandering: voorbehouden
5/1.00 zich vergewissen
Opmerking: OW
31 - onvoldoende kijken bij richtingsverandering

6) Voorrang: voorbehouden
6/1.00 onnodig verlenen

8)Snelheid en verkeersinzicht: voorbehoud
8/2.00 te lage snelheid
8/4.00 borden
8/4.00/9 F87 - verhoogde inrichting

12)Manoeuvres
12/4 Parkeren Loodrecht tov weg achteruit: onvoldoende
12/4/01 Zich vergewissen: onvoldoende
12/4/07 Uitvoering: te veel herbeginnen/ vlotheid: onvoldoende


Kan iemand mij helpen en zeggen waar de grootste fouten zaten?

Ik heb mijn 2de poging eind volgende maand,
Het is in Brugge.
Kent iemand de examenroutes daar/ plaatsen waar ik moet oppassen + nog tips?
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door NeGeNdUuSt »

@ SHKH

In brugge bestaan er helaas niet zo veel examenroute's die te vinden zijn via het web. ,wat ik jouw persoonlijk kan aanraden is ga daar zo veel mogelijk in de omgeving van het examencentrum gaan rijden alle wegen die binnen een tijdspannen van 30 a 35 min vallen kan je daar krijgen. ik heb het zelf ook meegemaakt in het examencentrum van Gent ik heb toen gekozen voor het examencentrum Eeklo omdat ik moest uitwijken voor mijn moto examen omdat in Gent toen alles vol boekt was tot midden januari dit jaar. ,de omgeving daar was voor mij heel onbekend terrein ik heb daar toen uren aan een stuk alle wegen staan afrijden in een tijdspannen van 3 volle dagen. door dat ik dit heb gedaan was mijn resultaat op mijn examen perfect zonder 1 foutje gemaakt te hebben.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

SHKH schreef: 26 apr 2022, 15:27 Hi

Ik heb mijn rijexamen voor de 1ste keer gedaan in Wevelgem.
Ik ben gebuisd. :(

Resultaat: OW

1) Bediening vaan voertuig: voorbehouden
1/3.00 startfouten (stress dus domme fout gemaakt met de lichten)

2)Plaats op de openbareweg:
2/1.00 rechts houden
2/6.00 buiten de rijbaan

5) Richtingsverandering: voorbehouden
5/1.00 zich vergewissen
Opmerking: OW
31 - onvoldoende kijken bij richtingsverandering

6) Voorrang: voorbehouden
6/1.00 onnodig verlenen

8)Snelheid en verkeersinzicht: voorbehoud
8/2.00 te lage snelheid
8/4.00 borden
8/4.00/9 F87 - verhoogde inrichting

12)Manoeuvres
12/4 Parkeren Loodrecht tov weg achteruit: onvoldoende
12/4/01 Zich vergewissen: onvoldoende
12/4/07 Uitvoering: te veel herbeginnen/ vlotheid: onvoldoende


Kan iemand mij helpen en zeggen waar de grootste fouten zaten?

Ik heb mijn 2de poging eind volgende maand,
Het is in Brugge.
Kent iemand de examenroutes daar/ plaatsen waar ik moet oppassen + nog tips?
Paar dingen om op te letten, als ik je resultaten zie:

Altijd duidelijk maken dat je goed kijkt voor en tijdens eender welke maneuver, in je spiegels en over je schouder.
Zelfzeker rijden, voorrang geven waar nodig maar ook je voorrang durven nemen waar jij voorrang hebt.
Te traag rijden is ook hinderlijk! En bij verhoogde inrichting aangekondigd door een verkeersbord opletten dat je je snelheid aanpast en tegen maximaal 30 km per uur erover rijdt.
Maneuvres oefenen zodat je ze vlot in zo weinig mogelijk bewegingen kan doen. En ook hier altijd eerst goed kijken.
anoniempje123
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2022, 08:44

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door anoniempje123 »

Geslaagd! Enige opmerking was dat de examinator het jammer vond dat hij voor het vertrek moest zeggen dat de lichten ingeschakeld moesten worden. Het was vrij mistig (7h15 's ochtends) en de automatische stand van de lichten steekt enkel de lichten aan als het donker is, niet mistig. :shock:
Tijdens de rit wel mistlicht gebruikt.

Alvast bedankt aan iedereen die hier z'n ervaringen post, ik heb veel gehad aan het rijden van mogelijke examenroutes en knooppunten.

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
"Je mag keren in deze straat", kleine straat lange auto dus in 5 bewegingen moeten doen in plaats van 3
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Achteruit inparkeren op het terrein van het examencentrum, op het einde van het examen. Ook niet helemaal perfect, moest nog even herpositioneren maar geen commentaar erop
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Remvloeistof aantonen, correcte zithouding uitleggen, spiegels instellen, alle lichten uittesten, claxon
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Partner
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Een jaartje rondgereden met begeleider en in de maand voor het examen tweemaal les gevolgd om de moeilijke hoekjes en verbeterpuntjes te leren kennen

Examenroute
Examencentrum - Poortakkerstraat - Bijenstraat - Kortrijksesteenweg - Sint-Dionysusstraat - Krijzeltand - Oudeheerweg - keren in Octaaf Soudanstraat - Hogeheerweg/Kerkdreef - Loofblommestraat/Vennestraat - Beukenlaan - Snepkaai - Gordunakaai - Marathonstraat - Judoweg - Golfweg - Rijsenbergstraat - Europabrug - Europalaan (Blaarmeersen) - Zuiderlaan - R4 - Deinsesteenweg - R4 - Adolphe Pégoudlaan - Louis Blériotlaan - Poortakkerstraat - Examencentrum (17.2km)
drychrsn

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door drychrsn »

Dag iedereen,

Ben geen jongere meer maar wel een jonge bestuurder.

- In welk examencentrum ben je geweest?

Wevelgem - Moorsele

- Zat de examinator naast of achter jou?

Rechtsachter mij samen met een stagiair.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

We reden een straat in en ik mocht kiezen waar ik draaide. Heb bijna direct gestopt en gedraaid. Achteraf zei de examinator dat er verder wat meer ruimte was en ik wat verder in de straat moet proberen kijken. (was benauwd dat er geen plaats ging zijn, daarmee bijna direct beginnen keren)

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

S parkeren langs rechts - stond te ver van de borduur, mocht nog eens proberen en dat ging dan beter. Uitstappen en instappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?


Alle lichten aanzetten, remmen, claxoneren en remvloeistof.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?

Met een begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)

Een vriendin.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Heb 20 uren rijschool gevolgd en vorige maand nog eens 2 uren erbij genomen.


Heb volgende fouten gemaakt:

RESULTAAT: OW (wat betekent dit?)

SNELHEID EN VERKEERSINZICHT: onvoldoende
niet aangepaste snelheid
borden begin zone 30
kruispunt waar voorrang van rechts geld

(De examinator vertelde me dat ik voor de helft wel goed gekeken heb bij voorrang van rechts maar voor de andere helft niet goed gekeken heb. Iedereen die van rechts kwam heb ik wel degelijk voorrang gegeven. Welke tip kunnen jullie geven? Mijn hoofd meer draaien dat het duidelijker is dat ik kijk? meer afremmen bij een kruispunt? naar 20 km voldoende of nog trager?)

(Ook dat ik bijna 40 reed in een straat met 30. En dat dit kwam omdat ik het verkeer volgde, maar dat ik toch 30 moet rijden. Ja maar wat als ze in uw gat zitten te porren?)

MANOUVRES: slecht
keren in een smalle straat: slecht
zich vergewissen: onvoldoende
hinderen/ in gevaar brengen: slecht
defensieve aanpak/doorstroming: voorbehouden

Examinator heeft niks gezegd over iemand in gevaar brengen, wat wordt er hier dan mee bedoeld?

Hij zei ook dat ik heel nervous was en het ook in mijn rijden voelbaar was. Heb al stress voor poging nummer 2...

Alvast bedankt voor de tips!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

drychrsn schreef: 07 jun 2022, 16:31 RESULTAAT: OW (wat betekent dit?)
Openbare Weg
Welke tip kunnen jullie geven? Mijn hoofd meer draaien dat het duidelijker is dat ik kijk?
In elke geval duidelijk maken dat je echt wel kijkt ...
meer afremmen bij een kruispunt? naar 20 km voldoende of nog trager?)
Allemaal afhankelijk van het zicht op die zijweg
Hoe minder zicht, hoe trager je zal moeten rijden

Je past je snelheid zodanig aan dat je voorrang kan verlenen zonder alles te moeten dicht gooien
Ja maar wat als ze in uw gat zitten te porren?)
Negeren ... zeker op examen

MANOUVRES: slecht
keren in een smalle straat: slecht
zich vergewissen: onvoldoende
hinderen/ in gevaar brengen: slecht
defensieve aanpak/doorstroming: voorbehouden

Examinator heeft niks gezegd over iemand in gevaar brengen, wat wordt er hier dan mee bedoeld?
Probleem gaat niet zijn dat je direct gekeerd bent in beging vd straat

Eerder dat je te snel - zonder vooraf goed rond te kijken / of niet duidelijk genoeg rond gekeken - gekeerd bent

Toevallig over fietspad of trottoir gereden bij keren ?
drychrsn

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door drychrsn »

Bedankt voor je bericht.

Niet over borduren of fietspad gereden. De examinator zei dat ik de auto achter mij eerst moest laten doorgaan voor ik de manouvre begon. Maar volgens mij was ik al begonnen met de manouvre en dan kwam de auto af.

Dus hier weer dat goed kijken. Zal proberen om wat meer / duidelijker te laten zien dat ik wel degelijk kijk.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

drychrsn schreef: 07 jun 2022, 18:16 Niet over borduren of fietspad gereden. De examinator zei dat ik de auto achter mij eerst moest laten doorgaan voor ik de manouvre begon. Maar volgens mij was ik al begonnen met de manouvre en dan kwam de auto af.
Zelfs als je al begonnen bent met je manoeuvre, je blijft nog steeds voorrangsplichtig. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

drychrsn schreef: 07 jun 2022, 18:16 De examinator zei dat ik de auto achter mij eerst moest laten doorgaan voor ik de manouvre begon. Maar volgens mij was ik al begonnen met de manouvre en dan kwam de auto af.
Je blijft voorrangsplichtig gedurende het ganse manoeuvre - ongeacht of je "al begonnen" was of niet (wijdverspreid misverstand :!: )

Om voorrang te verlenen, moet je dan het manoeuvre onderbreken - stoppen dus, en de voorrangsgerechtigde weggebruiker doorlaten :!:
drychrsn

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door drychrsn »

Ik dacht inderdaad dat ik mijn manouvre mocht uitvoeren als ik al begonnen was. Nu begrijp ik de opmerking van de examinator wel beter. Merci
Smr
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 jun 2022, 16:47

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Smr »

Uitslag: gezakt.

Resultaat: ow
1. Bediening van het voertuig: voorbehoud
1/7.00 rem en Vertragingstechniek.
22 - ontkoppeling en vooraleer te remmen.

2. Plaats op de openbare weg: voorbehoud
2/1.00 rechtshouden
2/9.00 zigzag
2/10.00 teveel rechts

5 rechtsverandering: voorbehoud
5/3.00 uitwijken als vereist.
5/7.00 rechts de rijbaan oprijden

10 defensief rijden: voorbehoud
10/7.00 verkeerslichten en bevelen.
10.8.00 snelheid en verkeersinzicht

12 manoeuvres: voorbehoud
12/1 voorafgaande controles: goed
12/1/1.90 instellingen : goed
12/1/1.90/1.23 afstellen achteruitkijk spiegels (te verbeteren).
12/1/1.92 technische controles: voorbehoud
12/1/1.92/1.31 dim- of grootlichten :
12/1/1.92/1 steekproefsgewijs:
12/1/1.92/1/1.37 bandenspanning:
12/4 parkeren: loodrecht t.o.v de weg vooruit/achteruit: voorbehoud
12/4/07 Uitvoering manoeuvre: teveel herbeginnen/Vlotheid: voorbehoud.


Ik ben bezig om een schriftelijke klacht in te dienen. Geen eerlijke beoordeling. Zeer moeilijke route. We zijn het er niet mee eens.
NeGeNdUuSt
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 mei 2021, 08:49

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door NeGeNdUuSt »

@Smr

Als ik jou resultaat zie van jouw praktische rijexamen ,dan vrees ik dat de examinator het bij het recht eind heeft. ,4x een voorbehoud krijgt tijdens uw examen op de openbare weg is al voldoende om niet te kunnen slagen. dus het schriftelijk gaan aanvechten zal heel weinig uithalen.
dus probeer vooral aan die punten te werken waarbij je een voorbehoud hebt gekregen, zo zal je meer kans hebben om misschien wel bij het volgende rijexamen te kunnen slagen.


https://www.gratisrijbewijsonline-forum ... n%20verder.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

Ik ben bezig om een schriftelijke klacht in te dienen. Geen eerlijke beoordeling. Zeer moeilijke route. We zijn het er niet mee eens.
Welke beoordeling wat er volgens u oneerlijk. :?:
Wij waren er natuurlijk niet bij.

De eerste "rem en vertraging" is er hoe dan ook al eentje die u niet mag onderschatten. :idea:
De meeste geven daar zelfs een onvoldoende voor. Terecht trouwens.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie