**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
ldgh

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door ldgh »

Bedankt voor je zorgen, maar ik was er voor een reden door want als het echt een zware fout was, zouden ze ook niet gezegd hebben dat ik geslaagd was ;) worry about yourself
PieterDEC
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 aug 2020, 01:27

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door PieterDEC »

- Ik heb mijn praktisch afgelegd in het examencentrum van Wevelgem / Moorsele.
- De examinator zat schuin achter mij.
- Bij het keren in een straat mocht ik zelf kiezen. Ze zei dat ik in de straat een plek mocht uitkiezen. Was een zeer rustige straat met veel mogelijkheden.
- Ik moest rechts fileparkeren. Vóór het examen ging dit redelijk vlot. Tijdens het examen zat ik lichtjes tegen de boordsteen (maar er niet op), dus ik kon nog corrigeren.
- Bij de voorafgaande controles moest ik alle lichten één voor één tonen (inclusief pinkers), de autoclaxon en ontwaseming. Dan moest ik gewoon nog eens de remvloeistof aanduiden onder de motorkap.
- Ik heb vorig jaar 20 uur rijles gedaan met de rijschool, maar bij mijn examen was mijn mama de begeleider.

GOCA test 8/10 (2 dingen gemist/niet aangeduid, 1 risico voorruit en 1 achteruitkijkspiegels)


Tijdens het examen zelf een heel gemakkelijke route gehad. Vreemd genoeg niet kunnen kiezen of ik GPS mocht gebruiken. Waarschijnlijk nam de examinator aan omdat er geen ingebouwde GPS was dat ik ook geen GPS mee had.
In het begin meteen de autosnelweg op richting Bissegem. Dan rustig rondegereden in een paar wijken met veel voorrang van rechts. Daar wel een fout gemaakt qua snelheid. Voorbehoud gekregen voor niet aangepaste snelheid. Ik had wel iedere keer goed de straat in gekeken, maar passeerde toch te vlotjes.

Ik heb dan bij het benaderen van een oprit van een snelweg een fout gemaakt door te vroeg op te schuiven, waardoor ik nog net over een doorlopende streep had gereden. Daar terecht een onvoldoende gekregen voor plaats op de openbare weg.

Wat mij ook wel opviel: Ik reed al even in een zone 30 toen mij plots opviel dat een auto daar 50 reed (en in de verte zag ik dan ook een bord einde bebouwde kom). Ik heb dus tijdens het rijden een 'einde zone 30 bord' gemist, maar daar heb ik geen opmerking over gehad. Begin zone 30's mis ik nooit, maar die einde zone 30 bordjes heb ik al vaak gemist. Hopelijk naar de toekomst toe mis ik die niet meer, want dat is toch hinderlijk voor anderen als ik daar rond paradeer met 30kmh in een 50 zone.
MichaelG

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door MichaelG »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik ging de Verbindingslaan in (in Leuven) en de examinator zei "Kies maar een plekje om te keren in de straat". Ben dan nog effe verder gereden tot waar geen autos geparkeerd stonden en heb daar dan het manouvre gedaan.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest achteruit inparkeren. Ik moest eerst de parking van de lidl opgaan in de Vlinderlaan. Dan moest ik even verder rijden op de parking tot de examinator zei "parkeer maar achteruit in tussen die 2 wagens. Ik moet wel zeggen: Deze man hield er wel rekening mee dat het een examen was en wou het niet onmogelijk moeilijk maken. Eerst koos hij een plekje uit, maar toen zag hij dat daar 1 van de 2 autos een klein stuk in het vak stond waar ik moest parkeren, dus zei hij "Doe maar tussen die 2 autos daar enkele meters verder"

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenslijtage en bandendruk. Daarna moest ik instappen en pinkers en verschillende lichten doen. Tot slot kwam hij tot aan het raam om nog de ontwaseming van de ruit te vragem.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met de Erasmusrijschool (Leuven) 6u gedaan na 2x niet geslaagd. Daarna met de begeleider van het examencentrum examen gaan doen. Nu wel geslaagd

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Begeleider van de rijschool.

Ik had veel stress voor het examen (zoals elke keer) maar merkte wel dat de aanwezigheid van de lesgever toch een rustgevend effect geeft. Dus na 2 gefaalde pogingen gelukkig toch eindelijk geslaagd :D Voor de geïntereseerde, ik had deze route:

https://www.routeyou.com/en-be/route/vi ... n-24112021
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Proficiat :!:
mars

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mars »

Sara M. schreef: 03 aug 2021, 23:02 - In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas
Parkeren vóór het examen doe je trouwens gewoon op dat oefenterrein aan de kassa's van het examencentrum. Dit staat nergens aangegeven en ik wist niet of ik hier wel mocht staan dus had me veiligheidshalve op de SBAT parking naast de autokeuring gezet. Niet doen dus :)
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter begeleider.
Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei in het begin van de straat dat ik me ergens in die straat moest keren. Het was een rustige straat en ik had meer dan ruimte genoeg.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Niet moeten doen.
Ik heb achteruit moeten parkeren in een vak tussen 2 auto's. Dit ging op zich heel vlot in 2 bewegingen (ik stond mooi in het midden van mijn vak) maar die ene auto waar ik naast moest staan stond bijna op de witte streep geparkeerd. Hierdoor stond ik naar mijn gevoel toch wat te dicht tegen de auto links van me en heb ik er voor gekozen om, net voor het volledig achteruit rijden, toch nog een beetje bij te corrigeren. Dit was blijkbaar geen enkel probleem en hier is niks van gezegd geweest buiten dat m'n manoeuvres "goed" waren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Bandenslijtage, juiste zithouding (ik moest niks ontregelen. enkel uitleggen), alle lichten, pinkers, ruitenwissers, ontwaseming voor en achter tonen.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
begeleidend persoon (ik had 20u les gevolgd) met m'n eigen wagen
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
mama

Ik ben vandaag van de 1e poging GESLAAGD (en dat op 40 jarige leeftijd) dus het is echt wel mogelijk!
Heel m'n leven lang mijn plan getrokken met fiets en openbaar vervoer maar vorig jaar toen m'n vader ziek werd besloten dat ik toch een rijbewijs wou zodat ik niet telkens een halve dag onderweg was om hem te bezoeken. Spijtig genoeg ben ik er wat te laat mee begonnen want 1 week na het behalen van m'n M18 is hij gestorven. Maar ik ben nu wel heel blij dat ik er door en met hem aan begonnen ben, volgehouden heb en ik nu zoveel meer vrijheid heb gewonnen!
Wat de voorbereiding en het verloop van het examen betreft:
Ik had iets meer dan 5000km gereden de afgelopen maanden. Voornamelijk gewestwegen en stadscentra en in mindere mate snelweg. De laatste weken ben ik ieder weekend gaan oefenen in St-Niklaas (op rustige momenten om goed op de borden te kunnen letten).
De examinator was gelukkig een sympathieke man die me duidelijk op mijn gemak probeerde te stellen. Hij legde rustig uit hoe het examen zou verlopen en wat er verwacht werd van me. Hij vroeg of ik het stuk zelfstandig rijden met GPS of zonder wou doen.
Ik koos voor GPS en ik mocht dan meteen zelf mijn GPS instellen vanaf het examencentrum naar de Hospitaalstraat. Van daaruit werd ik via het Brugske naar de Azaleastraat gestuurd waar ik al meteen mijn eerste manoeuvre mocht doen (het parkeren op een kleine parking). Dan wat kleine straatjes in Don Bosco wijk waar ik dan ook ergens moest keren.
Rustig rijden, goed kijken want allemaal voorrang van rechts. Dan ging het richting N70 aan het Glycinenplein (dus verplicht rechtsaf op de N70). Rotonde aan het zwembad richting E17, borden shoppingcenter volgen, en via Puitvoetstraat N16 op. Daar moest ik de E17 op richting Antwerpen maar er dan ook weer meteen terug af (dat ambetant weefvak daar). Terug richting rotonde Parklaan, ditmaal rechtsaf (dus net niet over de rotonde eigenlijk). N70 en rechtsaf Hertjen. Mijn hart maakte een vreugdesprongetje want we waren zo te zien terug op weg naar het examencentrum. Aandacht niet laten verslappen! Houten Schoen, en hop, naar 't examencentrum. (Zone 50, ook al zegt de GPS 70 en allemaal voorrang van rechts daar).
Ik kreeg 2 opmerkingen waar ik op moet letten. Beiden mee akkoord, dingen die ik normaal nooit doe. 1x Iets te lang links blijven rijden (omdat ik dacht dat ik links af moest iets verderop maar ik moest dus rechtdoor) en 1x heel effe te snel gereden maar heel snel gecorrigeerd. Voor de rest geen opmerkingen en dus geslaagd (ik was er zelf pas gerust in toen hij de magische woorden uitsprak).

Ik was ENORM zenuwachtig, al weken aan een stuk. Dag en nacht denken "wat als er dit gebeurt? stel dat dit of dat?". Alle doomscenarios... Er is niemand kritischer voor mij dan ikzelf en ik wist wel dat ik normaal gezien niet slecht rij (voor een beginneling) maar ik had schrik dat ik bij het minste foutje ging paniekeren en méér fouten ging maken. En tóch ben ik tijdens het rijden kalm kunnen blijven.
Gaat er iets mis? Niet over flippen! Direct vergeten. Niet proberen de gedachten van de examinator te lezen want dat lukt je toch niet. Herpak u. Toon dat jij met de auto rijdt en niet omgekeerd en problemen rustig oplost. (Ik kwam ook wat lastige situaties tegen. Verkeerd geparkeerde camion op een kruispunt etc maar telkens ik zoiets goed oploste werd ik wat kalmer). Je moet echt niet perfect rijden (kán dat trouwens?) maar wel tonen dat jij de controle hebt en goed kijken. Als ik het kan als ouwe taart, dan kunnen jullie het ook :) Oefenen, oefenen, oefenen, jezelf niet overschatten maar zeker ook niet onderschatten!

En dan wou ik iedereen hier ook heel erg bedanken! Ik heb hier veel geleerd. Eerst het theorieboek en de oefenexamens (direct 48/50 bij m'n 1e poging). Daarna het praktijkboek en vooral het forum hier met de nuttige tips van de ervaren chauffeurs. Merci!


hi ☺️, congratulations for passing the exam, i will do mine next month, may i know did still step out of the car even u park via vak parkeren?
gast9595

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door gast9595 »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik kwam op een kruispunt waarbij de examinator aangaf dat ik rechtsaf mocht slaan. Dit was een doodlopende straat en hierin mocht ik dan omkeren. (Aan het begin van het rijexamen heeft de examinator aangegeven dat ik de stoeprand mocht aanraken, maar als ik effectief de stoep op zou rijden, dan is het examen onvoldoende en werd deze meteen beeindigd.) Het keren ging goed en heb ik dan in 3 bezegingen gedaan.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest in Leuven fileparkeren aan de linkerkant van de straat. Daarna moest ik de auto verlaten alsof ik naar de winkel zou gaan. Het parkeren ging gelukkig goed. Ik stapte uit, en vervolgens weer in zonder effectief 'weg te wandelen'. De examinator gaf als opmerking dat ik vergat mijn wagen op slot te doen. Mijn auto gaat vanzelf op slot als ik enkele stappen verwijderd zou zijn dus heb ik dat geantwoord en is er nadien niks meer over gezegd (contactloze sleutel).

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Vloeistoffen, lichten, claxon, ontwaseming en wat een correcte zithouding in de auto is. Ook de correcte afstelling van de spiegels! Buitenspiegels: een klein beetje de zijflank van de auto kunnen zien en 2/3 rijbaan en 1/3 boven de horizon. (ver en dicht kunnen zien). Binnenspiegel: de volledige achterruit kunnen zien en onderkant van de spiegel gelijk met de onderkant van de achterruit. Dit wist ik echter niet.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Een begeleider.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Vader van mijn vriendin.

Geslaagd voor risicoperceptietest.
Helaas niet geslaagd op het examen omdat mijn kijktechniek niet is wat het zou moeten zijn. Ook bleef ik ergens 30 rijden waar je weer 50 mocht. Ik had het bord einde zone 30 niet gezien (kerspelstraat geloof ik). Dit staat toch op mijn blad.
Laat ik vooropstellen dat ik absoluut beter heb gereden tijdens stage dan op mijn examen. Dit kwam door de zenuwen en tijdens het rijden gaf de examinator nogal wat opmerkingen wat er natuurlijk geen goed aan deed. Blijkbaar gelden opmerkingen als 'tussenkomst examinator'. Ik heb nochtans geen gevaarlijke scenario's veroorzaakt. Maar bon, de examinator verstaat zijn vak natuurlijk. Al vind ik wel dat de besproken punten heel zwaar doorwegen. Het spijtige is dat ik meer dan een half jaar weer moet wachten op mijn 2e afspraak. Maarja so be it. Hopelijk komt er eerder een plaats vrij. Bij de pakken gaan neerzitten is het slechtste om te doen natuurlijk :D

Ik wens iedereen ontzettend veel succes!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

tijdens het rijden gaf de examinator nogal wat opmerkingen
Welke? En wat stond er op het resultaatblad?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

mars schreef: 07 dec 2021, 12:34 hi ☺️, congratulations for passing the exam, i will do mine next month, may i know did still step out of the car even u park via vak parkeren?
Hi Mars, I also had an exam where I parked in a "vak" and they asked me to step out "as if I would be away for a while". They'll give you the instruction ahead of time, before you start the maneuver. Your reflex in any case should always be to engage the handbrake when you've finished!
mars
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2021, 12:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mars »

thank you for replying☺️, i am going to do the exam in sint-niklaas too, i saw that u use GPS, is it really ideal? i was really doubting which one to choose, because i don't directly understand nederlands and might cause me panic to wait what would the examiner will instruct..
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

mars schreef: 14 dec 2021, 14:53 thank you for replying☺️, i am going to do the exam in sint-niklaas too, i saw that u use GPS, is it really ideal? i was really doubting which one to choose, because i don't directly understand nederlands and might cause me panic to wait what would the examiner will instruct..
I'm a different person that you originally replied to, so I can't give any experience with the GPS. But I also did my exam in Sint-Niklaas, and I used the signs and directions from the instructor. I recommend that choice. If you're driving at the right speeds, the instructor should be giving you directions soon enough that you can follow them safely.

Some people here have shared waypoints in Sint-Niklaas from their exams, too. I put those in my GPS in different orders, to make different routes to practice ahead of time. This can help you feel more comfortable just following the instructor's directions during the exam, since you'll know the area well. Pay attention to the big signs like those near the Prins Alexanderlaan-Parklaan roundabout, so you know how to follow Centrum-Zuid and Centrum-Noord. That one is an important waypoint to and from the exam center.

Good luck on your exam!
mars
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2021, 12:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mars »

I'm a different person that you originally replied to, so I can't give any experience with the GPS. But I also did my exam in Sint-Niklaas, and I used the signs and directions from the instructor. I recommend that choice. If you're driving at the right speeds, the instructor should be giving you directions soon enough that you can follow them safely.

Some people here have shared waypoints in Sint-Niklaas from their exams, too. I put those in my GPS in different orders, to make different routes to practice ahead of time. This can help you feel more comfortable just following the instructor's directions during the exam, since you'll know the area well. Pay attention to the big signs like those near the Prins Alexanderlaan-Parklaan roundabout, so you know how to follow Centrum-Zuid and Centrum-Noord. That one is an important waypoint to and from the exam center.

Good luck on your exam!
[/quote]


thank youuuu :) and my excuses i thought the same person😄, but thank you again for replying, and for the idea and tips, may i ask if u know more route i can practice for driving? i don't live in st.niklaas, not familiar with that brugske? did you know the exact name of the street? 😄 and i have problem about the speed bcoz sometimes i dont see signs what should be the speed, all i know mostly around centrum is 30kph?
will16
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2021, 10:55

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door will16 »

Vandaag met succes het praktisch rijexamen gaan afleggen (examen om 08u00).
Hieronder wat meer info:

Ik heb eerst 20u rijles met rijschool gevolgd (aan te raden) en nadien een hele tijd met begeleider/alleen gereden met auto van mijn papa.
Ik heb zo'n 8 maanden intensief geoefend alvorens het examen af te leggen (3x per week telkens 2 uur per rit).

- In welk examencentrum ben je geweest?
Examencentrum Kontich
Ik koos voor route 8
Na aanmelden eerst de risicoperceptietest. 2 oefenvragen alvorens de 5 examenvragen. Telkens 4 mogelijke stellingen (1 tot 3 antwoorden zijn correct). Tijd genoeg omdat antwoorden nog worden voorgelezen. Oefen dit zeker ook thuis (filmpjes te vinden op meerdere sites). Ik vond deze test wel moeilijker dan de oefenfilmpjes die te vinden zijn op internet.
Ik scoorde hier een 7 op 10.

- Zat de examinator naast of achter jou?
Examinator zat achteraan rechts.
Mijn begeleider zat naast mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten keren. Wel 20m achteruit rijden in zeer rustige straat. Examinator duidt plek aan (bvb. vanaf die boom of auto).
Examinator geeft aan wanneer je mag stoppen en de rit verder zetten (vergeet richtingaanwijzer naar links niet).

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Links parallel parkeren in een rustige eenrichtingsstraat. Tussen 2 auto's. Examinator duidt voertuig aan waar je achter moet parkeren. Zeer ruime plaats. Hierna moest ik de motor stilleggen en uitstappen (ook auto op slot doen!). De ramen stonden open ter verluchting. Deze moesten niet worden gesloten (duidelijk gezegd door examinator).

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Zithouding (zetel, hoofdsteun en gordel)
Spiegels (zijspiegels en binnenspiegel)
Zetel en spiegels niet moeten ontregelen, alleen uitleggen.

Motorkap openen en dop van ruitenwisservloeistof aanduiden; motorkap sluiten

Lichten (dimlichten, grootlichten, mistlicht achteraan, remlichten)

Richtingaanwijzer links en rechts

Claxon

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met begeleider en eigen auto.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ?
Met mijn mama

- De route die ik heb gereden:
Examencentrum verlaten en rechts naar Singel.
Ten einde aan lichten links op Duffelsesteenweg (zone 50). Lichten met Kon. Astridlaan verder op Duffelsesteenweg (wordt op einde zone 30).
Einde rechts Mechelsesteenweg (gaat over in Gemeenteplein). Blijven volgen tot laatste straat rechts; wordt Antwerpsesteenweg.
2de straat links: Pluyseghemstraat (eenrichtingsstraat). Hier links parallel moeten parkeren (manoeuvre 1).
Weg vervolgen en 1ste straat rechts: Bochtstraat. Hier 20m achteruit moeten rijden (manoeuvre 2).
Weg vervolgen tot verplichte rijrichting links Edegemsesteenweg (rechts is verboden richting). Hier zegt examinator niets dus goed kijken naar borden.
2x rechts om Edegemsesteenweg te volgen. Kruispunt oversteken (eind zone 30) en aan lichten kruispunt rechtdoor; links van tankstation in Kontichstraat. Volledig uitrijden (wordt halverwege aan school zone 30) tot einde (buigt naar rechts en wordt Trooststraat).
Naar rechts Hovestraat. Uitrijden tot aan lichten een naar rechts; Boniverlei (N 171).
2de straat links: Buizegemlei (zone 30). Helemaal ten einde (veel kleine straatjes met allemaal voorrang van rechts) tot lichten van Mechelsesteenweg. Schuin rechts in Jan Frans Gellyncklaan (wordt halverwege zone 30). Aan rotonde 1ste straat rechts: Vredestraat. Wagen even rechts aan de kant (examinator zegt dit) om GPS in te stellen naar examencentrum (ik mocht dit zelf instellen op smartphone).
Straat ten einde en naar rechts (eind zone 30). Aan deze lichten links; blijven volgen op GPS (o.a. Duffelsesteenweg en Ooststatiestraat oversteken) en links voorsorteren om af te slaan naar Blauwesteenstraat. Ten einde rechts en meteen terug links: Neerveld. Parkeren op parking van examencentrum.

De examinator was vriendelijk en zeer correct. Paar (kleine) foutjes gemaakt. Als je vlot rijdt, schakelt en kijkt kan je deze wel ophalen.
Let zeker op je kijktechniek (schouder!) en snelheid uiteraard aanpassen aan weers- en wegomstandigheden. Ik legde het examen af in het donker (08u00) en in de mist. Veel schoolkinderen dus traag rijden.

Aandachtspunten:
Let goed op zwakke weggebruikers. Het was donker en niet elke fietser heeft een fietslicht aan. Goed kijken indien fietsers dubbele richting fietsen
Voorrang van rechts: duidelijk maken dat je vertraagt en duidelijk in de straat kijken.
De examinator geeft ruim op tijd duidelijke instructies. Indien geen instructies; rij rechtdoor. Let op straten waar je niet in mag rijden (plaatstelijk verkeer, verboden toegang enz).

Goed lang genoeg blijven oefenen. Dan komt het in orde. Verlies ook zeker de moed niet wanneer je een fout(je) maakt en laat zien dat je dit kan rechtzetten door de rit vlot verder te zetten.

Succes iedereen!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

mars schreef: 16 dec 2021, 19:54 I'm a different person that you originally replied to, so I can't give any experience with the GPS. But I also did my exam in Sint-Niklaas, and I used the signs and directions from the instructor. I recommend that choice. If you're driving at the right speeds, the instructor should be giving you directions soon enough that you can follow them safely.

Some people here have shared waypoints in Sint-Niklaas from their exams, too. I put those in my GPS in different orders, to make different routes to practice ahead of time. This can help you feel more comfortable just following the instructor's directions during the exam, since you'll know the area well. Pay attention to the big signs like those near the Prins Alexanderlaan-Parklaan roundabout, so you know how to follow Centrum-Zuid and Centrum-Noord. That one is an important waypoint to and from the exam center.

Good luck on your exam!

thank youuuu :) and my excuses i thought the same person😄, but thank you again for replying, and for the idea and tips, may i ask if u know more route i can practice for driving? i don't live in st.niklaas, not familiar with that brugske? did you know the exact name of the street? 😄 and i have problem about the speed bcoz sometimes i dont see signs what should be the speed, all i know mostly around centrum is 30kph?
[/quote]

No problem!
Brugsken is actually the name of a street, if I remember right. When you're coming FROM the exam center, follow the N16/Prins-Alexanderlaan to the roundabout, and go right to the N70, first exit on the roundabout. The first intersection you reach when you follow the N70, will be Brugsken on the left, Hertjen on the right.
They may also make you cross that intersection another way. For example, on my route, I followed Hertjen, because we were coming from the Fabiolapark. You'll reach the intersection with the N70. Across the N70, you have Brugsken. But be careful if this is the route they send you on, you MUST turn right onto the N70! See here: https://goo.gl/maps/gdf4bq1Q77jCs6VL8
In this situation, they wouldn't tell you to turn right, because if you read the signs you should figure out that it's the only way you can go.

A lot of places in the centrum are 30kph. If they have you drive around the "Bloemenwijk"/Don Bosco (all flower names like Magnolialaan, Hortensiastraat, ...) for example. From the Glycinenplein, you should see the zone 30 sign. Definitely practice there, because the intersections and right of way can be tricky. Around the hospital is a good place to practice as well. Most side streets to the Parklaan will be zones 30 too. Sint-JansPlein is another area to be mindful of, depending on the time of day, because there is a school there. And of course around the shopping center. The streets even right in front of the shopping center entrance are places they might have you drive.

What can be helpful is going for a drive at a calmer time of day so you can be relaxed and get familiar with the signs.

Oh, one more tip, if you're driving BACK to the exam center, be careful on Industriepark-Noord. You may reach an intersection where you could turn right to the E17 Antwerpen/Gent, but you'll be going straight. You have to give right of way to traffic coming from the right! Best to keep up your concentration until you're parked back at the exam center :wink:
Mikedv
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2021, 16:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Mikedv »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode
(om 07:00)

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht in de Bierbeekstraat zelf kiezen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest rechts in een S vorm parkeren. Opzich goed, maar stond met de rechter achterband enkele centimeters op de schuine stoeprand.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Praktisch alle lichten, grootlichten, mistlampen, pinkers, 4-pinkers, remlichten. De claxon.
Onder de motorkap moest ik enkel de ruitenwisservloeistof aanduiden. Nadien vroeg ie de juiste zithouding en de juiste stand van de spiegels.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Partner

Heb zelf 20u les gevolgd bij rijschool VAB Tervuren met een manuele wagen.
Het rijexamen heb ik gedaan met een automaat gezien niemand in mijn vriendenkring/omgeving nog een manuele versnellingsbak heeft, en ik
niet heb kunnen oefenen op het schakelen.

Resultaat = Geslaagd van de eerste keer.
Proef GRPT: 9/10
Enige opmerkingen waren: het feit dat ik lichtjes op de schuine stoeprand stond. En dat ik een paar keer 32-33km/u reed in een zone 30.
Voor de rest vond ie dat ik zeer goed kon rijden gezien de spits om 7u.
mars
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 dec 2021, 12:37

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mars »

No problem!
Brugsken is actually the name of a street, if I remember right. When you're coming FROM the exam center, follow the N16/Prins-Alexanderlaan to the roundabout, and go right to the N70, first exit on the roundabout. The first intersection you reach when you follow the N70, will be Brugsken on the left, Hertjen on the right.
They may also make you cross that intersection another way. For example, on my route, I followed Hertjen, because we were coming from the Fabiolapark. You'll reach the intersection with the N70. Across the N70, you have Brugsken. But be careful if this is the route they send you on, you MUST turn right onto the N70! See here: https://goo.gl/maps/gdf4bq1Q77jCs6VL8
In this situation, they wouldn't tell you to turn right, because if you read the signs you should figure out that it's the only way you can go.
A lot of places in the centrum are 30kph. If they have you drive around the "Bloemenwijk"/Don Bosco (all flower names like Magnolialaan, Hortensiastraat, ...) for example. From the Glycinenplein, you should see the zone 30 sign. Definitely practice there, because the intersections and right of way can be tricky. Around the hospital is a good place to practice as well. Most side streets to the Parklaan will be zones 30 too. Sint-JansPlein is another area to be mindful of, depending on the time of day, because there is a school there. And of course around the shopping center. The streets even right in front of the shopping center entrance are places they might have you drive.

What can be helpful is going for a drive at a calmer time of day so you can be relaxed and get familiar with the signs.

Oh, one more tip, if you're driving BACK to the exam center, be careful on Industriepark-Noord. You may reach an intersection where you could turn right to the E17 Antwerpen/Gent, but you'll be going straight. You have to give right of way to traffic coming from the right! Best to keep up your concentration until you're parked back at the exam center :wink:
[/quote]


Thank you so much for these tips :), really appreciate it a lot because my exam will be pass 3pm, would be busiest because kids go out from schools, do i need to give way also in the rotonda (where is going to waasland) in and exit to the fietsers and pedestrian there?..and also i knew now where is that brugsken, that is one way not allowed to cross, about the last part you mention i check the google map but i can't figure out which street you mean, i haven't tried yet to drive going back to the exam center :?
Plaats reactie