- In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode - Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter (is dit niet standaard tegenwoordig?) - Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ergens op die weg, ik denk niet dat hij erg precieze instructies gaf, maar er was wel relatief veel verkeer - Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest links voorwaarts inparkeren - Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorkap openen, aanduiden waar je de olie moet hervullen + alle verplichte standaard zaken (dimlichten, mistlichten, grootlichten, stoplicht, richtingsaanwijzers, ontwaseming, ontvriezing, claxon, ...) - Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Met begeleider, maar heb wel gedurende mijn opleiding 14u lessen gevolgd bij rijschool Mercator aan de Tervuursepoort, Leuven
- 5 RICHTINGSVERANDERING : Voorbehoud
5/3.00 uitwijken als vereist : [Opmerking op het einde: ik had aan het begin een bepaalde bocht nogal breed genomen, ik denk dat dit hierover gaat] - 8 SNELHEID EN VERKEERSINZICHT : Goed
8/1.00 niet aangepaste snelheid : (Te verbeteren) [Dit gaat over één stuk op een steenweg in de buurt van een school waar ik 50 mocht maar 30 reed omdat ik niet zeker was of ik de "elektronische" zone 30 al was binnengereden (het was de eerste keer dat ik hier was rond de schooluren). Nadat ik onnatuurlijk lang 30 aanhield zei de examinator dat ik wel wat "vlotter" het verkeer mocht volgen, wat aangaf dat hij tot dan toe in het examen de snelheid niet te laag vond denk ik. Op dat moment zag ik ook dat het elektronische zone-30-bord een beetje voor me stond en nog steeds gedeactiveerd was, dus dit was veel te voorzichtig, maar als je 50 in een zone 30 bent ben je gebuisd, dus ik heb het zekere voor het onzekere genomen ... Uiteindelijk niet eens een voorbehoud voor gekregen.] - 13 GEVAARHERKENNINGSTEST : Voorbehoud [Score: 4/10 :/ Drie eerste filmpjes gingen goed, maar bij de laatste twee had ik alleen een aantal risico's herkend die allemaal niet tussen de mogelijke antwoorden stonden ... Vraag 4 blanco ingevuld, vraag 5 een fout antwoord gegeven, dus vandaar de eindscore. Ondanks veel oefenen op Youtube, wat erg goed ging eens ik de juiste strategie had. Dus tja, je moet overal op letten (bv. fietser die dode hoek inrijdt aan het einde van het filmpje). Je krijgt je score weliswaar pas te horen na de proef of de weg.]
- Aan een 4-richtings-kruispunt met voorrang van rechts en zebrapaden waar ik rechtdoor moest: ik rem af, kijk uit voor voetgangers, kijk in de zijstraat rechts en bol verder terwijl er een bestelwagen + aanhangwagen uit de tegenovergestelde richting een bocht begint te maken. Dan beslist deze bestelwagen te stoppen in zijn manoeuvre, waardoor zijn aanhangwagen compleet mijn rijstrook aan de overkant van het kruispunt blokkeert, dus ik stop, weliswaar midden op het zebrapad. Na een beetje verder manoeuvreren heeft de bestelwagen zijn aanhangwagen uit te weg kunnen trekken en ben ik er maar langs gereden, maar dat stoppen op het zebrapad had vermeden kunnen worden als ik van verderaf het obstakel anticipeerde.
- Ik moest me op een bepaald punt aan de kant zetten om de GPS in te stellen (misschien was stilstaan op de weg ook voldoende). Hierbij zag ik een plaats rechts tussen twee parallel geparkeerde wagens. Aangezien het om een korte tussenstop ging, heb ik me hier voorwaarts in gezet, maar om de rijbaan vrij te houden heb ik toch geprobeerd mezelf zo mooi mogelijk te parkeren ... waarbij ik een paar centimeter op de drempel van de stoep ben gereden (zo'n lage stoeprand van maar enkele centimers hoog, maar toch voelbaar in de wagen). Normaal gezien is dit een onvoldoende tijdens een parkeermanoeuvre dacht ik, maar de examinator heeft er niets van gezegd, ook toen ik het terug een beetje moest doen bij het achteruitrijden om uit de parkeerplaats te geraken (over het algemeen was ik gewoon niet zo mooi geparkeerd, maar de examinator zei dat het oké was ...).
- Bij het keren op de baan was er relatief veel verkeer, dus tijdens de ~30 seconden dat ik keerde heb ik twee fietsers me langs links moeten laten voorbijsteken, één auto laten wachten en nog eens twee fietser met een beetje vertraging laten doorrijden. Ik probeerde weliswaar de fietsers door te laten indien mogelijk, voor de auto was er gewoon geen plaats. Ik kan me voorstellen dat sommige examinatoren hier moeilijk kunnen doen i.v.m. voorrang geven aan alle andere weggebruikers tijdens elk manoeuvre ... maar ik kreeg hier geen opmerking voor. Mijn begeleider dacht achteraf echter ook niet dat ik een veel betere plaats had kunnen kiezen.
- Tijdens 1/3 bewegingen van mijn voorwaarts inparkeermanoeuvre en misschien ook op andere momenten dat ik het zelf niet merkte, stond mijn richtingsaanwijzer niet aan.
Het examen was trouwens om 6u50, waardoor ik niet veel geslapen had, maar wel relatief weinig verkeer op de weg had. Naar het einde van het examen toe begon het wat drukker te worden op sommige wegen en op de weg terug naar huis liep het overal vol met kinderen op weg naar school, dus ik ben toch blij dat ik niet een uur later moest. Zowel mijn begeleider als ik hadden trouwens de indruk dat we duidelijk minder dan 40 minuten hebben gereden (misschien 30 minuten), maar ik heb niet precies op de klok gekeken. Misschien tellen de voorafgaande controles etc. allemaal al mee in de tijd.