**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jan0422

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door jan0422 »

Hallo iedereen,

Ik heb echt een super lastige vraag waarmee ik al dagen bezig ben. Onlangs heb ik mijn praktijkexamen gedaan in Sint-Niklaas bij SBAT, in het begin stelde de examinator mij gerust dat hij me ook soms zal helpen en me erop zal wijzen als er iets niet goed loopt. Toen begon ik te rijden en 2 of 3 minuten later zei hij dat mijn ramen aangedampt waren, wat ik dus totaal niet zag. Allesinds mijn voorruit en mijn 2 ruiten links rechts waren niet aangedampt, anders zou ik automatisch de airco aanzetten. Toen hij het zei had ik gelijk mijn airco aangezet en keek ik nog eens in me spiegel achter mij en ik kon nog alles zien. Ik weet niet of het lag aan mijn getinte ramen want die zijn het donkerst wat legaal in België is.

Na een kwartier ging ik de autosnelweg op waar ik een bordje zag van 70 voor op de invoegstrook te rijden. Ik heb daar degelijk 65 gereden toen ik net op de invoegstrook reed en hij wist me gelijk te vertellen dat ik sneller mocht rijden en toen reed ik 70 en zei hij weer dat ik sneller moest rijden. Dus heb eigenlijk 75 gereden op een invoegstrook waar 70 was toegelaten…

Verder heb ik ook enkel 1 manoeuvre uitgevoerd van de 2 terwijl hij 2 manoeuvres heeft verteld die ik moest doen..?

Ik ben NIET geslaagd omdat mijn ramen waren aangedampt en dat dit de zichtbaarheid beperkte. (Zoals ik zei vertelde hij dat mijn “ramen aangedampt” waren in het begin, dus na 2/3 min rijden. Wat ik dus bizar vond omdat mijn voorruit en mijn 2 linkse ramen niet aangedampt worden) EN omdat ik te traag reed op een autosnelweg.

Mijn test was 9/10 en hij vertelde ook dat ik goed reed alleen die 2 dingen..
jan0422

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door jan0422 »

jan0422 schreef: 22 mar 2023, 02:32 Hallo iedereen,

Ik heb echt een super lastige vraag waarmee ik al dagen bezig ben. Onlangs heb ik mijn praktijkexamen gedaan in Sint-Niklaas bij SBAT, in het begin stelde de examinator mij gerust dat hij me ook soms zal helpen en me erop zal wijzen als er iets niet goed loopt. Toen begon ik te rijden en 2 of 3 minuten later zei hij dat mijn ramen aangedampt waren, wat ik dus totaal niet zag. Allesinds mijn voorruit en mijn 2 ruiten links rechts waren niet aangedampt, anders zou ik automatisch de airco aanzetten. Toen hij het zei had ik gelijk mijn airco aangezet en keek ik nog eens in me spiegel achter mij en ik kon nog alles zien. Ik weet niet of het lag aan mijn getinte ramen want die zijn het donkerst wat legaal in België is.

Na een kwartier ging ik de autosnelweg op waar ik een bordje zag van 70 voor op de invoegstrook te rijden. Ik heb daar degelijk 65 gereden toen ik net op de invoegstrook reed en hij wist me gelijk te vertellen dat ik sneller mocht rijden en toen reed ik 70 en zei hij weer dat ik sneller moest rijden. Dus heb eigenlijk 75 gereden op een invoegstrook waar 70 was toegelaten…

Verder heb ik ook enkel 1 manoeuvre uitgevoerd van de 2 terwijl hij 2 manoeuvres heeft verteld die ik moest doen..?

Ik ben NIET geslaagd omdat mijn ramen waren aangedampt en dat dit de zichtbaarheid beperkte. (Zoals ik zei vertelde hij dat mijn “ramen aangedampt” waren in het begin, dus na 2/3 min rijden. Wat ik dus bizar vond omdat mijn voorruit en mijn 2 linkse ramen niet aangedampt worden) EN omdat ik te traag reed op een autosnelweg.

Mijn test was 9/10 en hij vertelde ook dat ik goed reed alleen die 2 dingen..
Ik ben mijn vraag er vergeten bij te zetten; Is dit normaal om mij niet te laten slagen voor die 2? Uiteindelijk zijn er zoveel mensen die geen voorrang verlenen of zwakke weggebruikers niet zien en gewoon doorrijden en dit is nu het geval niet. Ik reed echt foutloos buiten die 2 dingen..

Kan ik er misschien nog iets aan doen of moet ik dit gewoon inslikken en hop naar de volgende afspraak.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Waar zou die 70 op een invoegstrook vd snelweg dan wel moeten zijn ?

Zo traag op snelweg is levensgevaarlijk, en rijden met -volgens de examinator- aangedampte ruiten


Er gaat op je examen blad staat welke quotering je waarvoor gekregen hebt
Als je die post, kunnen we zien waar het (nog) mis ging en welke quotering dat opleverde
Teveel kleinere fouten bij een zwaardere kunnen ook tot niet slagen leiden
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Wanneer de ruiten aangedampt zijn, neem je best alle voorzorgen voor je vertrekt.
Wanneer de ruiten aandampen tijdens de rit, tracht je het te verhelpen zolang het zicht nog behoorlijk is. Zo niet ga je reglementair aan de kant, tot het opgelost is.
Blijven rijden met erg aangedampte ruiten is gevaarlijk en reden genoeg om niet te slagen.
Was de achteruit aangedampt?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
floareasoarelui

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door floareasoarelui »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Denijs-Westrem
- Zat de examinator naast of achter jou?
achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
mocht volledig zelf kiezen in de straat, tussen de borduren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
slijtage banden, juiste zithouding, claxon, pinkers, dimlichten, grootlichten, mistlichten
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider? 20u les gevolgd met rijschool, was vervallen, daarna M36 met begeleider

Examenroute:
Poortakkerstraat - Bijenstraat - Kortrijksesteenweg - Adelaarsstraat - aan rotonde Kleine Gentsstraat - terug rotonde - Loofblommestraat - Vennestraat - Beukelaan - Maurice Dupuislaan - Sint-Denijslaan - Valentin Vaerwyckweg - Adolphe Pégoudlaan - terug naar de Loop
OlivierP

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door OlivierP »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Sint-Niklaas

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achteraan

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Geen keer-manouvre moeten doen

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
1) Zijwaarts in één S-beweging aan linkerkant. De examinator duidde een auto aan (blauwe auto), waarnaast ik moest parkeren. Parkeervak was ruim voldoende groot. Auto verlaten en afsluiten zoals ik hem zou verlaten als ik parkeer. Daarna terug instappen, parkeervak verlaten en verderrijden (was in Witte Molen-wijk)
2) Voorwaarts in parkeren. Op voorhand had de examinator al gezegd dat ik de parking rustig moest oprijden en "snel" stoppen om een goede plaats te zoeken. Daarna plaats aangeduid, deze was kortbij dus eerst even achteruit gereden (S-beweging) om goede positie aan te nemen, in het vak gereden en daarna nog een correctie om recht te staan. Mocht gewoon blijven zitten (afsluiten en uitstappen moest niet). (was op de parking aan Koning. Fabiolapark - Taverne OC).


- Voorafgaande controles: wat heeft Zij gevraagd?
- Bandendruk meten (ventiel aanduiden)
- Positie van de stoel uitleggen
- Alle lichten afzonderlijk laten branden
- Ontwaseming van voor- en achterruit
- Claxon


- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Rijschool - VAB Zwijndrecht

Examenroute
Oostjachtpark -> Hoge Heerweg -> Industriepark-Noord-> dan borden Centrum & Centrum-Zuid volgen (ik had borden gekozen voor "zelfstandig rijden") -> Parklaan -> Peter Benoitstraat -> Van Durmestraat -> Moerlandstraat -> Brugsken -> Azalealaan -> in deze wijk enkele straten gereden (weet niet meer exact, moest hier ook ergens parkeren) -> Magnolialaan -> Brugsken -> N70 -> Passtraat -> Damstraat -> Hertjen -> Kon. Fabiolapark -> direct rechts de parking op (hier parkeermanouvre 2, dan direct parking af) -> Hertenstraat -> Industriepark-Noord -> Oostjachtpark
Kaartje: https://www.routeyou.com/nl-be/route/vi ... nt-niklaas

De examinator was, in mijn geval, een vrouw... Maar vlotte stem en babbel, dus geen klachten hierover. Duidelijke instructies gekregen 8)
Tijdens het rijden zei ze in de Damstraat dat ik iets vlotter mocht (zat tegen de 50km ipv 70km/u), zei dat dit was om tegenligger te kruisen op een breder stuk dus toen die passeerde opgetrokken naar 70km. Dacht hierover een opmerking te krijgen, maar stond niet op mijn evaluatie! Bedankt :)
Correctie bij het parkeren vormde geen problemen, even gezegd dat ik me wat beter ging opstellen en dat toen gedaan. Beide parkeer-manouvres waren degene waar ikzelf het meest over twijfelde vooraf, maar eens die vlot afgelopen waren tijdens het examens ging de rest ook goed!

Opmerking op mijn examen-verslag was dat ik te traag opschakelen. Buiten die ene opmerking geen enkele opmerking op mijn blad!
Vond van mezelf dat ik "vrij slecht" aan het schakelen was "te schokkerig" (wegens de stress), dus ik kan leven met die opmerking. Mijn rijschool-begeleider vond het een vrij vlotte rit, dus dan ben ik ook tevreden :P
Risisco-perceptietest was 8/10 dus goed geslaagd, maar ik blijf hem moeilijk vinden. Had ergens geleden online vooral de laatste scene (die afloopt met "speciale verkeerssituatie") proberen inschatten en dat heeft gewerkt. Of het echt een meerwaarde is op een rij-examen, ik weet het niet :roll:

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Reeds in 2019-2020 20u gedaan met de rijschool, door corona en persoonlijke omstandigheden lang laten liggen en niets gedaan, dus daarna 6u rijschool om M12 rijbewijs (met begeleider) te halen... Daarna zelfstandig oefenen en na 4 maanden nog even 4u extra met de rijschool voor "finetuning".
Mijn begeleider (mama) twijfelde nog of ik alles kon maar de rijschool-instructeur vond dat ik er "klaar voor was", dus toch maar examen gaan doen. Vanaf de eerste keer geslaagd, en rijinstructeur en examinator vonden het een vlotte rit, dus zeer tevreden!
kokoronaruto
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 apr 2023, 12:29

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door kokoronaruto »

Hello! This forum helped me a lot when I was preparing my practical exam, so here it is my contribution after passing it today! It was at my first try so I am very happy! I did the exam with Rijschool Sofia, and I had a translator, Robert May. I did the 20h with the driving school and then I practiced with Cambio cars for 3 months in the examination zone, especially the last 2 weeks before the exam (drove ~2h every day in the examination zone to be sure of the intersection and speed limitations, as I really do not have any sens of direction!).
- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou?
Behind right. My driving teacher was beside me, and the translator was behind me.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We entered a quiet street and the examinator told me to turn around whenever I wanted. There were cars parked in each side of the way so I had to drive a little before finding a spot without cars in the left and enough space to do the maneuver.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
I had to parallel park the car at the left in a quiet street. The examinator point behind which car I had to park. There were no cars behind so plenty of space.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
I had to open the front of the car and point the brake liquid container. Then, the examinator told me to enter in the car and low my window, and he then asked me how to seat properly (leg a little flex when pushing the clutch pedal, one fist distance between your head and roof of the car, seat belt between neck and shoulder and not twisted, wrists on the steering wheel), how to put the mirrors (2/3 ground, 1/3 sky and have to see the handle of the door) and to put the different lights (low beam, high beam, fog lights, parking lights and brake lights), how to remove the mist of the front and behind windshields, horn and signal right and left.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool Sofia. Very good experience,
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
My driving teacher.


Things that I did not know until the exam day:
· In Deurne, if you go with translator, you will do the practical exam in the public road first and then the risk perception test afterwards. For the risk perception test, you will see the answers in Dutch, and a voice will tell you the answers first in Dutch and then in English (so you will not be reading the answers in English, and will have to wait until the Dutch voice has finished to know the different options in English).
· I started with the preliminary checks in the examination center, and then the examinator, teacher and translator went into the car and we started. The examinator announced then the maneuvers that I would have to do (U-turn in narrow street and parallel parking left side).The first thing that he asked was to do the independent driving. I chose with GPS (my teacher had previously set the GPS of the car in English) and I drove around 5 minutes until a zone 30 street in Wijnegen. Then, the examinator told my teacher to stop the GPS and told me to follow his directions. We drove in zone 30 streets with a lot of intersections with priority to the right as well as fietstraats. At one point he asked me to do the U-turn in the narrow street, and then we continued driving until Deurne, where we were in some other zone 30 streets and he asked me to to the parallel parking. All the streets were very quiet and there was not a lot of traffic. Then we went back to the examination center, and going there a lot of trucks were stopped in an intersection. I did not know very well what to do but the examinator just told me to move forward. Then when we arrived he also indicated me how to enter in the examination center (very busy with a lot of cars in all lanes) and to park there. Then he told me that it was enough to pass! I was so happy. Only weak points were that I hesitated a lot in the U-turn and that I was very slow, and that I stayed very close to the sidewalk in the parking. For the rest all good!! The examinator and the translator were both very nice and clear. And my teacher just made me drive in the same places as the exam the 2h before the exam, so I did not have any problems.
I was so nervous but finally practice and experience is what made me overcome it. I strongly recommend rijschool Sofia teachers and translator Robert May! Good luck to all!
franswa72
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2023, 10:09

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door franswa72 »

Vandaag voor de vierde keer opgeweest :

Ik heb heel veel geoefend met mijn vader en daarna 6 uur les gevolgd.
De begeleider van de rijschool zei dat ik er uitermate klaar voor was na 6 uur rijles.
Eerste keer examen, alles ging vrij goed, bij aankomst aan het examencentrum in Deurne zei de examinator dat ik gebuisd was door een aantal
kleine foutjes. Hij deed erg denigrerend en zei dat het slecht was.

Tweede keer examen, er kwam een stagiare bijzitten waardoor ze constant zaten te praten achter mij, erg vervelend.
Halverwege de rit moest ik een weg oversteken met tram, ik bleef wachten omdat het niet veilig was.
Na 5 minuten begin de examinator te zeggen dat ik moest doorrijden (4 keer achter elkaar), toen ik een kleine opening zag ben ik dan overgestoken.
Gelijk stoppen, dit was zeer onveilig, de examinator bedoelde eigenlijk om gewoon 3 meter vooruit te rijden odat de autos achter ons er langs konden. Examinator was erg onvriendelijk en aangezien ik zei dat het niet duidelijk was werd hij helemaal onbeleefd en zei "laat de traantjes maar komen" Getwijfeld om klacht in te dienen bij de vlaamse overheid maar ik heb er nog weinig gehoord waarbij dit uiteindelijk zin had.

6 uur extra rijles, na elke les zeggen dat begeleiders dat het heel goed gaat en dat ik er uitermate klaar voor ben.

Derde keer examen, alles ging goed, enkel reed ik 2 x 40km/h in een zone 30, ik dacht dat je daar 50km/h mocht maar twijfelde daarom dat ik 40 aanhield. Bij een achterwaarts maneuvre ging het daarna fout (al 100x goed gedaan) en greep de begeleider in, gedaan, wederom gebuisd.

Vierde keer examen :
Wederom opgeweest in Deurne en wederom had ik een rit in Deuren (4 keer na elkaar)
Geoefend met rijschool 't Noorden van Schoten.
De rijschool zie dat ik er al na 6 uur rijles klaar voor was maar na de 2de keer heb ik dus 4 uur extra moeten nemen.
Examinator zat naast mij.
Ik moest links inparkeren en achteruit rijden.
Vooraf controle van banden en olie.

Ik heb naar mijn gevoel een perfecte rit gereden, bij aankomst aan het examencentrum Deuren zei de examinator parkeer hier rechts maar even.

Hij zei toen : dat is niet echt goed gereden.
Ik schoot gelijk vol met tranen en zei dat ik vond dat het wel goed gegaan was en dat het al de vierde keer was dat ik opging.

Reactie : rustig mag ik uitpraten, het is mijn schuld niet dat je al vier keer niet geslaagd bent, je hoeft niet gelijk beginnen huilen. Als je dat steeds gaat doen als iemand iets zegt dan ga je niet ver geraken in het leven. Het is ook niet eerlijk tov mij dat jij huilt, wat moet ik daarmee.
Ik kreeg dan ook nog eens een levensles en een lectuur over dat het leven en over je bestand moet zijn tegen commentaar.
Hij zei ook dat hij aan mijn gezicht kon zien dat ik er precies geen zin in had om examen te doen, ik keek blijkbaar erg onvriendelijk.
Daarna begon hij te vermelden wat er allemaal niet heel erg goed was.

Na deze lectuur en opmerkingen zei hij dat ik geslaagd was !?!?

Geslaagd ! Eindelijk !!!
Tranen van opluchting, initieel een verdeeld gevoel en onbegrip dat dit zo moet gaan, anderszijds tranen van blijdschap.

Zou toch wel een heel pak aangenamer geweest zijn mocht hij eerst gezegd hebben dat ik geslaagd was en daarna de opmerkingen, dan had
ik dit veel beter kunnen plaatsen...

Ik heb er een erg wrang gevoel bij. Het geheel is precies puur geluk hebben en de examinators genieten er blijkbaar van om hun gal op een onvriendelijke manier over je heen te gooien....

Soit, ik ben er vanaf, voor degene die nog moeten, erg veel success !
(ik heb 4 keer een andere nummer gekozen, en telkens had ik Deurne :( )
Eerste examen was begin Februari 2023 / nu dus 28 april 2023 de vierde keer geslaagd.
Niyob

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Niyob »

En altijd is het de examinator zijn schuld...

Echt...als je vier keer moet terugkeren dan zal het wel aan jouw gelegen hebben. Eens goed in de spiegel kijken 8)
Bringmebreak
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 mei 2023, 14:54

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Bringmebreak »

kokoronaruto schreef: 24 apr 2023, 12:55 Hello! This forum helped me a lot when I was preparing my practical exam, so here it is my contribution after passing it today! It was at my first try so I am very happy! I did the exam with Rijschool Sofia, and I had a translator, Robert May. I did the 20h with the driving school and then I practiced with Cambio cars for 3 months in the examination zone, especially the last 2 weeks before the exam (drove ~2h every day in the examination zone to be sure of the intersection and speed limitations, as I really do not have any sens of direction!).
- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou?
Behind right. My driving teacher was beside me, and the translator was behind me.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We entered a quiet street and the examinator told me to turn around whenever I wanted. There were cars parked in each side of the way so I had to drive a little before finding a spot without cars in the left and enough space to do the maneuver.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
I had to parallel park the car at the left in a quiet street. The examinator point behind which car I had to park. There were no cars behind so plenty of space.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
I had to open the front of the car and point the brake liquid container. Then, the examinator told me to enter in the car and low my window, and he then asked me how to seat properly (leg a little flex when pushing the clutch pedal, one fist distance between your head and roof of the car, seat belt between neck and shoulder and not twisted, wrists on the steering wheel), how to put the mirrors (2/3 ground, 1/3 sky and have to see the handle of the door) and to put the different lights (low beam, high beam, fog lights, parking lights and brake lights), how to remove the mist of the front and behind windshields, horn and signal right and left.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Rijschool Sofia. Very good experience,
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
My driving teacher.


Things that I did not know until the exam day:
· In Deurne, if you go with translator, you will do the practical exam in the public road first and then the risk perception test afterwards. For the risk perception test, you will see the answers in Dutch, and a voice will tell you the answers first in Dutch and then in English (so you will not be reading the answers in English, and will have to wait until the Dutch voice has finished to know the different options in English).
· I started with the preliminary checks in the examination center, and then the examinator, teacher and translator went into the car and we started. The examinator announced then the maneuvers that I would have to do (U-turn in narrow street and parallel parking left side).The first thing that he asked was to do the independent driving. I chose with GPS (my teacher had previously set the GPS of the car in English) and I drove around 5 minutes until a zone 30 street in Wijnegen. Then, the examinator told my teacher to stop the GPS and told me to follow his directions. We drove in zone 30 streets with a lot of intersections with priority to the right as well as fietstraats. At one point he asked me to do the U-turn in the narrow street, and then we continued driving until Deurne, where we were in some other zone 30 streets and he asked me to to the parallel parking. All the streets were very quiet and there was not a lot of traffic. Then we went back to the examination center, and going there a lot of trucks were stopped in an intersection. I did not know very well what to do but the examinator just told me to move forward. Then when we arrived he also indicated me how to enter in the examination center (very busy with a lot of cars in all lanes) and to park there. Then he told me that it was enough to pass! I was so happy. Only weak points were that I hesitated a lot in the U-turn and that I was very slow, and that I stayed very close to the sidewalk in the parking. For the rest all good!! The examinator and the translator were both very nice and clear. And my teacher just made me drive in the same places as the exam the 2h before the exam, so I did not have any problems.
I was so nervous but finally practice and experience is what made me overcome it. I strongly recommend rijschool Sofia teachers and translator Robert May! Good luck to all!

The gps was it a real one or was it Waze or Google maps?
Did you find it easier with the gps?
mina678

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door mina678 »

Ik vraag mezelf af; zou het niet beter zijn dat ze beginnende bestuurders eigenlijk al van het begin af aan al zeggen dat ze zich te pletter moeten oefenen om te kunnen fileparkeren (S-manoeuvre)? Neem alvast zeker 2 uur rijles enkel en alleen om deze onder de knie te krijgen.

Een aantal jaar terug (en dat was écht niet zo lang geleden) had je, zoals het hoort naar mijn mening, slechts 2/6 kans dat je in een S-bocht moest parkeren. Tegenwoordig is die kans 2/3 geworden door de verdeling van de manoeuvres. Nu heb je één groepje ‘moeilijke’ manoeuvres (achteruit parkeren, S-bocht links en S-bocht rechts) en één groepje ‘makkelijke’ manouvres (vooruit parkeren, keren in een straat en 20 meter achteruit rijden). Uit iedere groep wordt er dus 1 manouvre gekozen en dat worden je uiteindelijke 2 examenmanouvres.

Ik ben eigenlijk écht niet te spreken over deze verandering. België is op wereldschaal één van de moeilijkste landen om je rijbewijs te halen. En het is dus niet zo dat het aantal verkeersongevallen in het land daardoor beïnvloed wordt, in tegendeel.

Dus, aan alle beginnende bestuurders; oefen je kapot op die S-bocht. Je kan op je praktijkexamen beter 50 rijden in een zone 30 dan dat je je S-bocht verkeerd doet. Blijkbaar is het levensgevaarlijk om dat dus foutief te hebben uitgevoerd.

Groet
Een gefrustreerde bestuurder
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

mina678 schreef: 22 mei 2023, 06:52 België is op wereldschaal één van de moeilijkste landen om je rijbewijs te halen.
Je moet elk van die manoeuvres kunnen


Voor 2006 moest elke kandidaat bestuurder op examen categorie B:

én achteruit S-parkeren
én vooruit parkeren
én keren in een "straat"
én achteruit rijden
én vertrekken op helling
furbex
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 aug 2022, 19:26

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door furbex »

Na 3 mislukte pogingen vandaag eindelijk geslaagd!!!

- In welk examencentrum ben je geweest?
Alken

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achteraan rechts & begeleider naast mij

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen: wel moeten rijden in een rechte lijn en ik mocht het startpunt zelf kiezen in een rustige straat zonder enig verkeer, examinator vertelde me wanneer ik mocht stoppen. Ik ben wel vergeten te pinkeren door de stress maar gek genoeg heeft hij daar achteraf geen opmerking over gegeven

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest achteruit loodrecht parkeren tussen 2 auto's: ik heb maar 1x moeten corrigeren én het lukte uiteindelijk

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ruitenwisservloeistof tonen, alle lichten, claxon, ontwaseming voor- en achterruit, zithouding + opstelling spiegels

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?
Enkel 6u rijles moeten volgen wegens 2x niet geslaagd (Rijschool Goossens) + 4x met begeleider

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
1ste twee pogingen met mijn broer en 2 laatste pogingen met mijn schoonzus

Route
Examencentrum uitrijden naar rechts - Kolmenstraat volgen tot Stationsstraat - bij de lichten de Steenweg op richting Sint-Lambrechts-Herk - Pastorijstraat - Gravin de Stembierstraat (hier dan mijn eerste manoeuvre moeten uitvoeren namelijk achteruit rijden in een rechte lijn - de straat volgen tot de Graaf de Brigodestraat en dan naar rechts de Sint-Lambrechts-Herkstraat in - rechtdoor bij de lichten naar de Vorststraat - hier meteen naar rechts de parking in aan de bushalte en mijn 2e manoeuvre uitvoeren namelijk loodrecht achteruit parkeren tussen 2 auto's - terug de parking uit en naar rechts afslaan - Vorststraat terug volgen (ook de brug op met wegversmalling) tot aan de Steenberg - hier moest ik de borden volgen (richting Sint-Truiden maar ik reed de Paenhuisstraat in terwijl ik bij de lichten de N80 autosnelweg (Expressweg) moest nemen dus even snel ommekeer gemaakt om terug in de Steenberg te geraken - Expressweg tot lichten en dan links de Bisschopsweyerstraat in - Pleinstraat - Laagsimsestraat - Langveldstraat - Stationsstraat - vanaf hier moest ik de borden volgen (Kolmen industrie) - Groenmolenstraat - Kolmenstraat - Pickardstraat - Examencentrum

Theorie en voorlopig rijbewijs gehaald in juli 2019, theorie opnieuw gehaald + VR jaartje verlengd in oktober 2022 (tot oktober 2023)

1ste poging 15/9/2021: mijn grootste fout was dat ik veel te traag reed (50 ipv 70) en dan ook nog kleine foutjes (bij het keren in een smalle straat niet goed gekeken blijkbaar) erbij + 5/10 op proef GRPT

2e poging 27/6/2022: veel te rechts gereden dicht tegen geparkeerde auto's en dan ook nog kleine foutjes erbij (blijkbaar niet snel genoeg me op de rechter rijstrook ingevoegd bij de lichten na het naar links afslaan + geslaagd op proef GRPT met 6/10

3e poging 24/4/2023: STRESS, S-parking 3x moeten overdoen terwijl de 1ste poging gewoon goed was (door de stress zag ik te veel ruimte tussen band en borduur), te weinig plaats vrijgelaten tussen mij en vrachtwagen tijdens het inhalen, te rechts gereden in eenrichtingsverkeer en kruisen van tegenligger in smalle straat met hindernis (geparkeerde auto's) aan mijn kant + geslaagd op proef GRPT met 6/10

4e poging 22/5/2023: 2 kleine foutjes, namelijk iets te snel gereden voorbij een kruispunt waar voorrang van rechts geldt (ik heb nog wel gekeken maar mocht iets meer vertragen) & m'n snelheid in de Pleinstraat (hier staan geen borden dus mag je 70 rijden, maar wel opletten bij de scherpe bochten wat ik dus wel goed heb gedaan waardoor ik maar een voorbehoud heb gekregen omdat er nagenoeg geen verkeer was) + vergissen bij het volgen van de borden werd niet meegerekend want werd achteraf opnieuw getoetst en dit lukte dan weer wel + geslaagd op proef GRPT met 6/10

Eindelijk ben ik ervan af :D
Anonymouse

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Anonymouse »

Belgie is een zeer oneerlijk land op praktijkexamens kunnen veel leren van nederland, op dat vlak hier moet alles vlot vlot en examinators hebben nul besef van veiligheid als je dus goed bent in vlot rijden ben je geslaagd. Ook al breng je er andere weggebruikers mee in gevaar of zit je te bumperkleven. Ik kreeg een voorbehoud op vlotheid omdat ik 45 rijd op een baan van 50 en 65 op een baan van 70 omdat andere voor me rijden ook tetraag gaan rijden hoe kan je dan vlot rijden 🤣 inhalen mocht niet en voor 5km per uur verschil ga ik dat ook niet doen heb een rechtmatige onvoldoende gekregen voor het keer manouvre. Ik was de rijschool auto totaal niet gewoon en daar was eerste en achteruit hetzelfde dus ik keerde me achteruit dan wou ik vooruit terug gaan maar door stress had ik de auto terug in achteruit gezet inplaats van in 1ste dus ben ik lichtjes op de stoep gereden door de koppeling omhoog te laten komen terwijl hij in achteruit stond anders was deze manouvre goed geweest. Met mijn eigen wagen had ik waarschijnlijk wel mijn rijbewijs behaald maar ik heb spijtig genoeg niemand die me wil begeleiden dus moet het met examen autos en dat doet me de das om. Het oneerlijke vond ik wel dat ik een onvoldoende kreeg voor richtingsverandering. Zich vergewissen en kenbaar maken staat erbij dus ik neem aan dat het gaat over niet genoeg spiegelen en kenbaar maken denk ik dat ik men knipperlichten niet gebruik als dat zo is is deze examinator wel in fout want ik kijk genoeg rond en duidelijk en zet duidelijk men knipperlichten op zelfs bij manouvres of tijdens het parkeren. Maarja als je heel de rit zit te praten tegen de rijschool instructeur hoe kan je dan een grondig oordeel vellen over de examen rit. Toen ik zelfstandig mocht terugkeren op gps riep madame nog naar rechts terwijl ik nog op 200 meter van het punt was waar ik moest afslaan en ik wel wist dat ik daar naar rechts moest. Heb eerder het gevoel dat ik gebuist ben omdat mevrouw niet op men kop kon zien want rekening houden dat je een auto niet gewend bent en zomaar fouten noteren die er niet waren tijdens de rit vind ik zeer onlogish.
Frank de Busser

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Frank de Busser »

Als je een rijbewijs B wilt, moet je met alle auto's kunnen rijden, natuurlijk... :lol:

Pover excuus... :wink:
Plaats reactie