**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
PomPomBear

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door PomPomBear »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Alken

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen, ik moest in een rechte lijn achteruit rijden zonder de stoep te raken.
Dit was in een muisstille straat in st lambrechts.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest achterwaarts in een vak parkeren, was ergens in Alken aan een kerk of schooltje (niet meer zeker)
Was een rij parkeervakken en ongeveer in het midden stond een blauwe Mercedes alleen en ik mocht kiezen of ik links of rechts langs die wagen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Laten zien waar je de bandenspanning meet ( ventiel aanduiden )
Dan mocht ik gaan zitten en alle lichten doen ( pinker, dim, mist, groot , claxon ) en vertellen hoe ik goed zit en hoe de spiegels staan.

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Ik heb 20u VAB gevolgd en dan met een M18 gereden, vaak geoefend savonds en door naar werk te rijden etc.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Broer.

GESLAAGD!!!

Mijn eerste poging was afgelopen Vrijdag 30 Sep ( nadat ik 5 maanden moest wachten voor een beschikbare afspraak )
Gebuisd hoewel de rit goed ging en ik goede commentaren kreeg over schakelen en remmen en kijken.

Helaas had ik 1 voorrang gemist ( in de Meerdegatstraat richting examencentrum heb je een bocht waar een straat op uit komt ) en zat ik ergens rond de 60 waar het blijkbaar toch 50 was.
Had toen ook helaas een voorbehoud op de risicotest dus was net onder het minimum om te slagen zei hij.

Was wel een vriendelijke en corrected examinator die afsloot met de woorden dat het me wel lukt omdat de controle over de wagen goed was alsook de kijktechniek.

Normaal had ik op 30 Nov terug examen ( gekozen door de computer omdat ik het formulier had ingevuld voor minder dan 3 maanden geldigheid op je rijbewijs )
Tot ik Donderdagavond keep op de site en ik zag Vrijdag 7 Oktober 15u vrij staat dus maar geboekt.

Risico test vond ik veel beter gaan ( had ook 9/10 ) maar dan was het toch in de zon een min of 15 wachten op de examinator ( die nog eens uit een andere wagen kwam , leek alsof er maar een stuk of 3 aan het werk waren )
Bon, controles en de Baan op.

Eerste deel was ik zelf tevreden van , was uit het examencentrum naar rechts en zo volgen tot aan de treinsporen en dan richting links naar Alken centrum.
Hier de gebruikelijke straatjes van 30/50 met voorrangen van rechts en mijn achterwaarts in een vak maneuvre.

Dan terug richting de grotere weg en ik moest rechtover steken richting iets wat leek op een heel brede weg door een veld ( achteraf zag ik dat dit zo naar st lambrechts is ) en hier testen ze wss op 50 of 70 of je het weet )

Dan weer een woongedeelte in en wat hindernissen in de vorm van een aanhangwagen half op de weg en een wandelaar met hond, rustig kijken en pinker en voorbij en komt wel goed.
Dan moest ik achteruit in een rechte lijn en ging ook goed en toen moest de GPS op Pickardstraat ( kon ook examencentrum zeggen maar bon )

Dan toch ff een paar momentjes en mini foutjes gehad terwijl ik uit st lambrechts raakte en terug de Grote Baan op wou naar het examencentrum.
Deze mini foutjes had hij mij ook verbaal vermeld maar aangezien ik niets of niemand hinderde had hij ze niet genoteerd.

Dan terug aan het centrum parkeren en overlopen, toen ik de gemiste zone 30 hoorde kreeg ik weer de rillingen maar dit werd opgevolgd door goede maneuvers, goed kijken, goed sturen en schakelen en dat ik vlot naar de snelheden ging die konden/mochten.

Dan zei em wel nog " op een bepaald moment rij je daar bijna 60 maar dat is nog bebouwde kom, iets verder is het wel 70 " en ik dacht samen met die ene zone 30 dat dit game over was.

Maar dan toch de verlossing " ik geef je de voordeel van de twijfel want die zone 30 kon ik niet perfect op je teller zien , als het 45 was moest je terug omdraaien naar het centrum maar ik heb 40 genoteerd."

Ben blij dat ik er door ben want eind December was mijn M18 afgelopen en voor mijn werk moet ik wisselend beginnen tussen 6u en 14u en dit is 22km van huis dus met een m36 of m12 was ik niets.

Nu in combo met mijn werkschema en de volle agenda van de gemeente moet ik wel wachten tot na volgend weekend voor een afspraak om het rijbewijs aan te vragen dus helaas nog 2 weekends onder regels van een M18.
Elisabeth123

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Elisabeth123 »

Hoi allemaal,

Ik heb maandag om 8u mijn praktijkexamen in Asse- Mollem.
Omdat het schooltijd is heb ik zoveel stress.
Zijn er mensen die ook op schooltijd hebben gereden daar?
Duurt uw examen dan iets langer? And any tips pls.
lcsecrins

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door lcsecrins »

- In welk examencentrum ben je geweest?
Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts vanachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een rustige straat in en hij zei: 'hier mag je keren waar je wilt'.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In een rustige straat wees de examinator een auto aan waarachter ik moest parkeren, daarna moest ik uitstappen en het voertuig veilig achter laten (motor af, handrem op, auto op slot)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
bandenspanning meten, standlicht, dimlicht, grootlicht, claxon, ontwaseming vooraan en achteraan, pinkers en mistlicht achteraan
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
M36 met begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Vader

Ik heb 30 november examen afgelegd in Deurne en was er van de eerste keer door. Na de risicoperceptietest moest ik niet lang wachten op de examinator. Deze was trouwens heel sympathiek en stelde mij direct gerust. Tijdens de rit zelf moest ik maar een keer op aanwijzing van de verkeersborden rijden, wat echt goed meeviel. Het grootste deel van de rit verliep vlot, ik wist goed waar het zone 30 was en wanneer ik voorrang had op bestuurders die van rechts kwamen. Enkel tegen het einde maakte ik twee fouten. De eerste keer stond ik aan een licht op de Ter Heydelaan voorgesorteerd om rechts af te slaan. Voor mij stond een bus die ook naar rechts ging. Toen het licht op groen sprong vertrok deze heel traag. Ikzelf liet zachtjes de koppeling los waardoor ik ook heel traag vooruit bolde. Omdat de bus zo traag ging besloot ik om alvast over mijn schouder te kijken rechts voor fietsers. Tijdens die halve seconde was de bus voor mij op de rem gaan staan, eens ik terug naar voor keek moest ik dus redelijk hard remmen om niet tegen de bus te rijden. Iets later moest ik van de Jan Welterslaan rechts de Bischoppenhoflaan op om dan rechtstreeks naar links te gaan naar de Keesingslaan. In dit voorsorteervak stond echter al een auto met een remorque. Toen ik zelf het vak was ingereden zag ik dat ik met mijn rechter achterhoek net over de lijn van het vak stond. Vanop afstand was het moeilijk om in te schatten of ik nog bij in dit vak paste, en eenmaal dat ik er dan in stond kon ik uiteraard ook niet terug. Toen we terug aankwamen op het examencentrumm vertelde de examinator me gelukkig onmiddelijk dat het 'voldoende was om te slagen'. Hij kwam wel terug op die twee fouten en waarschuwde me daar in de toekomst wel op te letten. Al bij al ben ik zeer tevreden dat ik van de eerste keer geslaagd ben :)
Andrea
Berichten: 32
Lid geworden op: 03 feb 2018, 11:15

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Andrea »

Bedankt voor VAB rijschool en persoonlijk Stephanie, mijn zoon heeft geslaagd voor het praktijkexamen in Deurne, we zijn gelukkig en goed gefeest. Praktijkexamen was op 30.12.2022 .
Sylviee

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sylviee »

In welk examencentrum ben je geweest?
Roeselare

- Zat de examinator naast of achter jou?
Naast mij wegens 3deurs auto.
Begeleider achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Één zijstraat van de hoogleedsesteenweg, zelf de plaats moeten kiezen. Perfect gelukt

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?fileparkeren rechts. In diksmuidsesteenweg niet ver van Colruyt. Goed rondkijken rustig maar vlotte s beweging. Wagen moeten achterlaten. Goed kijken enzo. Perfect gelukt.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorkap openen en waar je olie bijvult.
Dan mocht ik gaan zitten en alle lichten doen ( pinker, dim, mist, groot , claxon )

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider- M36

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Partner

GESLAAGD!!!

Had een vrouwelijke examinator. Vriendelijke, correcte vrouw.
Risicoperceptietest 7/10
Examencentrum afrijden naar rechts. 1 rotonde recht doorrijden - 2de rotonde 3de afslag richting ieper-staden. Dan 1ste lichten links, dan terug links in die straat (weet niet meer juist waar) -straatje keren dan links terug hoogleedsesteenweg op aan de lichten naar rechts en aan de lichten naar links diksmuidsesteenweg in - fileparkeren rechts in diksmuidsesteenweg. Dan weg vervolgen naar Sint Michiels kerk op dan links naar het stad en aan de markt rechts de winkelstraat in en op het einde links en eerste rechts dan aan de lichten links brugje onder(Aan station) dan rotonde zei ze de eerste afslag waar je mag afslaan zonder terug te rijden. Dit was de 2de de eerste was plaatselijk verkeer ( achterkant station) dan einde beversesteenweg rechts de mandellaan en dan onder de brug direct recht einde straat rechts brugsesteenweg op naar Examencentrum. Geen gps moeten rijden. Een 25min gereden. Was mijn 2de keer eerst de dinsdag geprobeerd smorgens in de donker en had jammer een voorrang van rechts te laat gezien (kwam wel niemand uit) , en nog 3foutjes. Echt ook van zenuwen. De examinator zei zelf kom deze week maar terug ik geloof dat je het kan maar vandaag was het net niet. Dus vandaag vrijdag geprobeerd en ik was zelf zekerder. Ik zou iedereen die veel last heeft van zenuwen een proefexamen te proberen bij een rijschool. Je weet dan beter hoe het zal lopen.

Zowel eerste als tweede examinator waren Vriendelijke correcte mensen. (1stex man, 2dex vrouw).

Heel blij dat ik geslaagd ben. 😀 probeer rustig te blijven.
Sylviee

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Sylviee »

Sylviee schreef: 06 jan 2023, 15:35 In welk examencentrum ben je geweest?
Roeselare

- Zat de examinator naast of achter jou?
Naast mij wegens 3deurs auto.
Begeleider achter mij

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Één zijstraat van de hoogleedsesteenweg, zelf de plaats moeten kiezen. Perfect gelukt

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?fileparkeren rechts. In diksmuidsesteenweg niet ver van Colruyt. Goed rondkijken rustig maar vlotte s beweging. Wagen moeten achterlaten. Goed kijken enzo. Perfect gelukt.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Motorkap openen en waar je olie bijvult.
Dan mocht ik gaan zitten en alle lichten doen ( pinker, dim, mist, groot , claxon )

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Begeleider- M36

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
Partner

GESLAAGD!!!

Had een vrouwelijke examinator. Vriendelijke, correcte vrouw.
Risicoperceptietest 7/10
Examencentrum afrijden naar rechts. 1 rotonde recht doorrijden - 2de rotonde 3de afslag richting ieper-staden. Dan 1ste lichten links, dan terug links in die straat (weet niet meer juist waar) -straatje keren dan links terug hoogleedsesteenweg op aan de lichten naar rechts en aan de lichten naar links diksmuidsesteenweg in - fileparkeren rechts in diksmuidsesteenweg. Dan weg vervolgen naar Sint Michiels kerk op dan links naar het stad en aan de markt rechts de winkelstraat in en op het einde links en eerste rechts dan aan de lichten links brugje onder(Aan station) dan rotonde zei ze de eerste afslag waar je mag afslaan zonder terug te rijden. Dit was de 2de de eerste was plaatselijk verkeer ( achterkant station) dan einde beversesteenweg rechts de mandellaan en dan onder de brug direct recht einde straat rechts brugsesteenweg op naar Examencentrum. Geen gps moeten rijden. Een 25min gereden. Was mijn 2de keer eerst de dinsdag geprobeerd smorgens in de donker en had jammer een voorrang van rechts te laat gezien (kwam wel niemand uit) , en nog 3foutjes. Echt ook van zenuwen. De examinator zei zelf kom deze week maar terug ik geloof dat je het kan maar vandaag was het net niet. Dus vandaag vrijdag geprobeerd en ik was zelf zekerder. Ik zou iedereen die veel last heeft van zenuwen een proefexamen te proberen bij een rijschool. Je weet dan beter hoe het zal lopen.

Zowel eerste als tweede examinator waren Vriendelijke correcte mensen. (1stex man, 2dex vrouw).

Heel blij dat ik geslaagd ben. 😀 probeer rustig te blijven.
dan einde beversesteenweg rechts de mandellaan ik bedoel tot aan rondpunt beversesteenweg om dan 3de afslag naar de mandellaan afteslaan (links dus).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Proficiat :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
AnSam

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door AnSam »

- In welk examencentrum ben je geweest? Sint-Denijs-Westrem
- Zat de examinator naast of achter jou? De examinator zat rechts achteraan, er reed een collega (in opleiding?) mee, die zat links achteraan.
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik moest in een rechte lijn achteruit rijden, ze zei me waar ik rechts aan de baan moest staan en mocht beginnen en ik ben achteruit gereden tot de volgende auto.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest loodrecht achterwaarts parkeren in een parkeervak. Dit was helemaal op het einde op de parking van het examencentrum.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Ze vroeg om de ruitenwisservloeistof te tonen. Daarna plaatsnemen, motor aanzetten en raam openen. Alle lichten tonen, richtingaanwijzers, ruitenwissers, ontwaseming en verwarming, correcte zithouding uitleggen.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? Met een begeleider.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mijn vader.

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Ik heb leren rijden met rijschool AH (Palinghuizen, Gent) en ben zeer tevreden over hen! Hun rustige en motiverende methode heeft me over mijn onzekerheid en rij angst heen geholpen. Ik begon met leren rijden op mijn 22, maar had heel veel schrik om te rijden en voelde me heel onzeker. Nadat ik als passagier betrokken was in een autoaccident durfde ik niet meer rijden en heb ik mijn voorlopig rijbewijs laten verlopen. Op mijn 27 ben ik opnieuw beginnen leren rijden met rijschool AH en daarnaast had ik ook twee begeleiders: een vriendin en de stiefvader van mijn vriend. Ik gebruikte hiervoor een deelauto via Degage. Na een jaar ben ik overgeschakeld naar een M18 en mocht ik alleen rijden nadat ik het bekwaamheidsattest behaalde bij de rijschool. Ondertussen had mijn vriend zijn rijbewijs ook lang genoeg en reed ik soms samen met hem. Ik was het dus wel gewend om met verschillende mensen (die toch weer heel andere dingen vertellen!) en in verschillende auto’s te rijden. Ik ben heel blij dat ik na deze lange weg mijn rijbewijs bij de eerste examenpoging behaalde!

Risicoperceptietest: ik had op voorhand goed geoefend voor deze test maar had het gevoel bij het antwoorden dat ik steeds maar weinig kon aanduiden. Ik heb nooit gegokt en enkel aangeduid wat ik zeker gezien had. Achteraf bleek dat ik maar 5/10 had, niet voldoende maar mijn praktische rijproef zal goed genoeg geweest zijn om dit te compenseren.

Route: Ik heb vooral in de buurt van het miljoenenkwartier en de Sterre gereden. Ik had op voorhand niet zo vaak de kans om te oefenen in de regio rond het examencentrum omdat ik ondertussen verhuisd was maar deze straten kende ik gelukkig wel goed. Zeker goed om in deze buurt regelmatig te gaan oefenen om meer ontspannen te zijn op je examen.

Veel succes aan iedereen!
AnSam

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door AnSam »

Correctie: ik schakelde over naar een M18.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Ik heb M12 gecorrigeerd naar M18.
Proficiat! :wink:
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Iemand
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2023, 22:52

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! **** Deurne

Bericht door Iemand »

Wat is de maximaal toegelaten snelheid bij het verlaten van examencentrum Deurne? En daarrond
Bij veel straten staat er geen bord of markering op de grond. Ik heb daar een beetje moeite mee om te bepalen hoeveel de maximaal toegelaten snelheid is.
Enige tips? Of waar ik dat kan opzoeken
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Dat is in de bebouwde kom
ives

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door ives »

Hoi allemaal, toevallig nog mensen die recent examen in Kontich hebben gedaan en op verkeersborden gereden hebben? Ben benieuwd welke richtingen ze gebruiken (Lint, Duffel, de E19 borden van Brussel/Antwerpen, ...)? Bedankt alvast!
franswa72
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 mar 2023, 10:09

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door franswa72 »

Heeft er iemand ervaring met het indienen van een klacht via de vlaamse overheid, heeft dit zin ???
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Dat hangt af van wat er exact gebeurd is.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie