In welk examencentrum ben je geweest?
Haasrode, Juli 2023 (namiddag +- 16u00 - 17u00)
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Niet moeten doen, 20 meter achteruitrijden in
Goudfazantlaan(Heverlee). Goed kijken dat je de borduur NIET raakt (mag niet in dit geval, mag wel bij parallel parkeren (s-beweging)). Zeker ook af en toe in linkerspiegel kijken opdat er geen fietsers of andere wagens in aantocht zijn.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Eerste manoeuver (in Jachtlaan) net voor ik 20 meter moest achteruitrijden. Ik had iets te vroeg teruggedraaid, waardoor ik te ver van de rand stond. Aangegeven dat ik het opnieuw wou proberen. Examinator gaf aan dat dit niet nodig was en dat ik het nog mooi kon corrigeren "hoe zou je dit doen". Aangezien ik nog voldoende plaats achter mij had (gezien nadat hij de opmerking maakte dat ik nog kon corrigeren), heb ik de correctie uitgevoerd door stuur naar rechts draaien in 'reverse', recht komen en (terugdraaien naar links) en vooruit rijden.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Aanduiden ruitenwisservloestof, zithouding (koppeling induwen en licht gebogen been, polsen op stuur, minstens 1 vuist tussen bovenkant auto en hoofd, bovenkant hoofdsteun tegen achterhoofd), ruitontwaseming (voor en achter), lichten (grootlicht, dimlicht, mistlicht, richtingaanwijzers, remlicht) en claxon.
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
Mercator
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
NVT
Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.
Lang verhaal zullen we proberen kort houden: oorspronkelijk theorie gehaald in 2012, waarna in 2013, 20 uur rijles genomen. In die periode (2012 - 2015) 2 keer examen gedaan (terecht gebuisd). Hierna geen actie meer ondernomen (werk) waardoor voorlopig rijbewijs verlopen was. In augustus 2020 alsnog opnieuw moed gevonden om voor theorie examen gegaan (50/50). Hierna volledig met begeleider geoefend. In 2022 heb ik 2 uur rijles genomen om te kijken waar ik nog op moest letten (zeer nuttige feedback gekregen!) en punten meegekregen waar ik nog meer aandacht aan moest schenken (dode hoek bijvoorbeeld), kan ik enkel maar aanraden om te doen, zodat je met deze punten ook verder kan in je vrije begeleiding. Vervolgens in juni 2023 heb ik 6-uur rijles gedaan (omwille van 2x niet geslaagd). Opgelet, alle voorgaande pogingen voor een examen tellen mee, zelfs al heb je zoals mij je eerste voorlopig rijbewijs laten verlopen! Tot slot 1 uur voor examen nog rijles genomen
Examen zelf:
Voor examen toch wel wat stress, dewelke om de een of andere reden verdween het moment dat ik de auto instapte met examinator en begeleider rijschool. Voorgaande controles gedaan zoals hierboven beschreven, korte toelichting over het examen zelf en keuze GPS of borden. Aangezien ik zelf weet dat GPS voor mij teveel afleiding geeft en mijn focus op het verkeer (+ voetgangers) en de weg moet liggen (zelfkennis is begin van alle wijsheid) heb ik voor borden gekozen.
Examencentrum verlaten en richting
Hertogstraat voorbij militair domein en op kruispunt rechts afslaan in
Kerspelstraat (opgelet dode hoek fietsers en zone 30!). Tijdens examenzelf heb ik onbewust luidop nagedacht, waardoor ik het voorgaande ook tegen mijzelf zij (was volledig onbewust, begeleider zij het mij achteraf

). Soit rechtoor en
Parkdallaan in, hier lagen er hopen zand op de weg langs beide richtingen met geparkeerde graafmachines waardoor ik zigzag moest manoeuvreren. Trage snelheid want het was wel zeer smal (examinator en begeleider hadden er niet op gerekend dat daar werken waren en wisten het even zelf even niet meer

. Baan voorzichtig gevolg en rechts afgeslagen op
Leewerikenstraat vervolgens terug rechts afslaan op
Hertogstraat (nog altijd in zone 30!). Bij kruispunt met
Naamsesteenweg, rechtdoor.
Bij eerstvolgende kruispunt, links afslaan richting
Waversebaann (opgelet, dit is een eenrichtingsbaan met uitzondering voor fietsers en lijnbussen). Ik kwam dus een lijnbus tegen met wagens langs mijn kant geparkeerd, lijnbus was nog ver maar ik heb heb last minute toch niet het risico genomen, om dan te hopen dat er ergens onderweg een gaatje was waar ik kon uitwijken. Examinator gaf aan "Goed dat je blijft wachten". Vervolgens links afslaan in
Eburonlaan Hierna direct rechts afslaan op
Middelweg, richting t-splitsing
Koning Leopold III-Laan. Hier even getwijfeld over de voorrang, geen borden gezien, geen wegmarkeringen, dus voorgang genomen op een andere bestuurder die van links kwam. kort links afslaan en onmiddellijk terug rechts, opnieuw
Middelweg op. Rechtdoor en links afslaan op de Jachtlaan, waar ik achteruit in een S-beweging moest parkeren (zie bovenstaand). Rechts afslaan in
Goudfazantenlaan, 20 meter achteruit rijden en terug verder rijden. Links afslaan in de Reeboklaan richting Naamsesteenweg waar we dan rechts afsloegen richting Blanden (waar ik woon).
Deze baan is relatief lang, de examinator gaf aan dat ik de richting van Bierbeek mocht volgen. Vervolgens waren de examinator en begeleider aan een babbel begonnen over een twijfelgeval ergens op een of andere weg over een borden die elkaar tegenspraken. Ik was rustig 70 aan het rijden toen de examinator zei 'zie goed naar jou borden iets verder', was bord met 50 ( ik was even afgeleid door het gesprek), dus beginnen afremmen. Bij kruispunt met
Expresweg even moeten wachten voor rood licht en rechts afslaan op
Expresweg, richting de rotonde. Opgelet voor deze rotonde is een uitrit van de autostrade waar de auto's van rechts aangereden komen, best proberen om ook rechts in te voegen (vanaf stippenlijn!) voor je de rotonde oprijd (zie onderstaande foto ter verduidelijking). Bij de rotonde rechtdoor en iets verder links afslaan richting
Ambachtenlaan terug richting examencentrum.
Vlak voor het oprijden van het examencentrum bijna een ongeluk gehad. Ik wou links afslaan op de inrit van het examencentrum (was nog wat aan het bollen in 2de versnelling), keek goed links en rechts. Net op het moment dat ik wou oprijden, schieten er 3 brommers mij links voorbij en rijden zelf examencentrum op. Ik duw mijn rem op tijd in, waardoor ik gestopt was maar ook stilgevallen (stond nog in 2de versnelling). Examinator gaf onmiddellijk aan dat ik goed gereageerd had en dat het absoluut niet erg was, dat de auto was stilgevallen. Hij ging dadelijk nog even een 'woordje voeren' met de bestuurders van de bromfietsen

.
Resultaat:
Examen heeft een 30-tal minuten geduurd, wat mij wat schrik gaf op het moment dat we de expresweg opreden richting examencentrum, dus had mij al op het ergste voorbereid.
Reactie Examinator over de rit: 'Bon, we gaan er geen woorden aan vuilmaken, ik ga de papieren halen". Nog niet goed beseffend of ik nu geslaagd was of niet keek naar de begeleider die zij 'Kei goed gedaan, ge hebt zeer goed gereden, maar dat had je zelf wel door" ... niet dus. Hoewel achteraf teruggezien, denk ik dat het oordeel al geveld was op het moment dat ze aan hun "babbel" begonnen.
Blanco resultaatblad en 7/10 Risicoperceptietest, Geslaagd dus
Link naar foto zoals hierboven beschreven
https://www.google.be/maps/@50.8434214, ... ?entry=ttu