**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Hij heeft ook achterpoot gereden , ik vind het niet correct om zo streng op te treden , bij de rijstijl van zulke chauffeur hebben ze zelfs veel ervaren chauffeurs te grazen, vind het kort door de bocht om de fout dan plots bij de begeleider te leggen , door zo’n zitten op de weg
Ze was trouwens al volledig op de rotonde, de wagen van de andere zat met zijn neus aan de achterdeur
King

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door King »

Inazuma schreef: 01 aug 2023, 16:37 Als er plots een andere weggebruiker opduikt op de rotonde, die voorrang heeft, dan stop je als voorrangsplichtige bestuurder (*)
(de voorrangsgerechtigde bestuurder heeft nog plaats om verder te rijden )
Zeker als die zoals u zegt "als een gek rijdt" ...

Dat was duidelijk geen deel van de rij-opleiding die u de dochter gaf :?:


(*) Er is 1 reden om eventueel toch door te rijden als je de voorrangrijbaan al ver opgereden bent:
Je blokkeert door te stoppen het traject van de voorrangsgerechtigde bestuurder.
In dat geval kan het beter zijn om door te rijden, zelfs gas bij te geven, zodat de voorrangsgerechtigde bestuurder achter je door kan rijden.

Dan stop je zegt u ? Je kan toch niet gaan stoppen op een rotonde omdat er een gek ffe erop komt vlammen moet je dan eeuwig wachten voor erop te rijden met dan de kans dat je gebuist word voor onvoldoende vlotheid in het verkeer een grote oplichting is heel dat examen fout word altijd bij de leerling neergeplaatst terwijl de "ervaren chauffeurs hier de fout maken voorrang geeft ie ja maar volgens mijn weten moet je ook op je snelheid passen als je een rotonde betreed dus hier ligt de fout niet bij de leerling en is de examinator niet meer dan een blaaskaak.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Examencentra hebben werk genoeg (eerder teveel) zonder dat ze kandidaten onnodig moeten buizen.
Er zijn trouwens overal vacatures voor examinatoren
Ga er voor ...

Examinator maakte dezelfde beoordeling: onveilig rotonde opgereden
En ja, dat noch kandidaat, noch begeleider dat tijdig zagen, kan aan de opleiding liggen ...
JazzMnil

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door JazzMnil »

Inazuma schreef: 04 aug 2023, 10:46 Examencentra hebben werk genoeg (eerder teveel) zonder dat ze kandidaten onnodig moeten buizen.
Er zijn trouwens overal vacatures voor examinatoren
Ga er voor ...

Examinator maakte dezelfde beoordeling: onveilig rotonde opgereden
En ja, dat noch kandidaat, noch begeleider dat tijdig zagen, kan aan de opleiding liggen ...
Inazuma, wie bent u eigenlijk als ik vragen mag? Het valt me op dat je de laatste tijd absurd veel comments plaatst op dit forum. Helaas zijn deze ook steeds van brutale aard. Dit maakt me erg nieuwsgierig naar uw identiteit. Ik kan mezelf niet ontdoen van de indruk dat u wel eens een gepensioneerde, alsook gefrustreerde, examinator of lesgever zou kunnen zijn die niet weet wat doen met zijn/haar vrije tijd. Vergeet niet dat de berichten die op dit forum geplaatst worden vaak afkomstig zijn van jonge, beginnende chauffeurs. Net zoals jij ooit ook een beginner was, weet je nog? Een héél klein beetje begrip voor de teleurgestelde leerlingen die hun praktijkexamen helaas niet tot een goed einde brachten lijkt me dus absoluut niet teveel gevraagd.

Probeer eens wat positiviteit te verspreiden in plaats van zulke herhaaldelijke snobistische opmerkingen waar niemand verder iets aan heeft.

En aan alle beginnende chauffeurs: Héél veel succes. Het lukt jullie wel! Voor je het weet heb je je rijbewijs in handen en hoef je nooit meer wakker te liggen van dat vreselijke praktijkexamen. :D
Frank de Busser

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Frank de Busser »

Om met de positieve noot te beginnen, is een praktijkexamen niet verschrikkelijk. Met zo'n idee naar het examen gaan zorgt al voor stress van tevoren. Het is simpelweg een momentopname om te kijken of je klaar bent om zonder beperkingen de baan op te gaan. Als het niet lukt, ben je er simpelweg nog niet klaar voor. En dat is geen ramp. Oefening baart kunst.

Stap af van het idee dat examinatoren je voor de lol uitstellen. Daar houden ze zich niet mee bezig. Het is simpelweg hun job om je te observeren en beoordelen. Soms kunnen ze je gelukkig maken, soms moeten ze je teleurstellen. Neem dat niet persoonlijk, maar neem de werkpunten mee en werk eraan. Veel succes!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

JazzMnil schreef: 06 aug 2023, 17:18 Een héél klein beetje begrip voor de teleurgestelde leerlingen die hun praktijkexamen helaas niet tot een goed einde brachten lijkt me dus absoluut niet teveel gevraagd.
Ah, hun tere gevoelens worden geraakt
En het ego van de begeleider

Leren omgaan met teleurstellingen is er niet meer bij: ze mogen gewoon niet meer teleurgesteld worden
Welkom in de echte wereld dan: er gààn teleurstellingen volgen
En als er zo eentje volgt op het rij-examen, is er doorgaans effectief wel wat mis gegaan.
Dat betert niet als man & paard niet genoemd worden.

Als je het allemaal toch zo goed gevolgd hebt, zal je ook gemerkt hebben dat ik het onlangs -net als de begeleider- niet eens was met een examinator die kandidaat pusht om door te rijden, en dan buist omdat ze dat op onveilige manier doet.
Examinator zit daar om te observeren, te kijken welke keuzes de kandidaat maakt, niet om die keuzes of kandidaat te pushen
...dat vreselijke praktijkexamen. :D
... is gemakkelijker dan ooit voordien.

Nu is het al een gejammer bij een paar manoeuvres
Vroeger moest je die allemaal doen :lol:
JazzMnil

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door JazzMnil »

Inazuma schreef: 06 aug 2023, 18:28
JazzMnil schreef: 06 aug 2023, 17:18 Een héél klein beetje begrip voor de teleurgestelde leerlingen die hun praktijkexamen helaas niet tot een goed einde brachten lijkt me dus absoluut niet teveel gevraagd.
Ah, hun tere gevoelens worden geraakt
En het ego van de begeleider

Leren omgaan met teleurstellingen is er niet meer bij: ze mogen gewoon niet meer teleurgesteld worden
Welkom in de echte wereld dan: er gààn teleurstellingen volgen
En als er zo eentje volgt op het rij-examen, is er doorgaans effectief wel wat mis gegaan.
Dat betert niet als man & paard niet genoemd worden.

Als je het allemaal toch zo goed gevolgd hebt, zal je ook gemerkt hebben dat ik het onlangs -net als de begeleider- niet eens was met een examinator die kandidaat pusht om door te rijden, en dan buist omdat ze dat op onveilige manier doet.
Examinator zit daar om te observeren, te kijken welke keuzes de kandidaat maakt, niet om die keuzes of kandidaat te pushen
...dat vreselijke praktijkexamen. :D
... is gemakkelijker dan ooit voordien.

Nu is het al een gejammer bij een paar manoeuvres
Vroeger moest je die allemaal doen :lol:
Deze reactie getuigd opnieuw van bijzonder veel pretentie. Los van het feit dat je hier wederom dingen uitkraamt die simpelweg onjuist zijn, lijkt het wel alsof je het fijn vindt om anderen naar beneden te halen. Erg sneu als je het mij vraagt.

Je bent overduidelijk iemand van de oudere generatie. Het ‘vroeger-was-alles-beter’-gen heb je alleszins in je. Laat me dat bubbeltje even doorprikken: het praktijkexamen was vroeger absoluut niet makkelijker. Ik ben 23 jaar, en een heleboel ouderen in mijn omgeving (50+) trekken grote ogen bij het horen van wat een praktijkexamen ondertussen inhoudt. “Blij dat het bij ons niet zo was, anders was ik er niet door hoor”, heb ik al talloze keren moeten aanhoren.

Hou toch eens op met die hautaine houding. Jongeren betalen zich deze tijd blauw aan het behalen van een rijbewijs. Als je er dan, door een kleine fout, nét niet door bent is dat waanzinnig balen. Wie ben jij dan in godsnaam om te zeggen dat dat ‘het leven is’. Alsof ze dat zelf niet weten. Het lijkt erop dat je er voldoening uit haalt om zout in de wonde te strooien. Maak plaats voor emoties, droevig en teleurgesteld zijn is écht zo ‘n nog schande niet zoals jij hier doet uitschijnen. Misschien was dat in jouw tijd anders. Maar in dat geval: welkom in 2023.

En het praktijkexamen is wél vreselijk voor sommigen onder ons. Leuk dat het bij jou goed verliep, maar laat anderen (waarbij het misschien niet zo ‘n fijne ervaring was) gewoon in hun waarde.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Laat me dat bubbeltje even doorprikken: het praktijkexamen was vroeger absoluut niet makkelijker.
Je hebt helemaal gelijk daar ... :mrgreen:

Wie zegt dat mijn rij-examen zo goed verliep ?
Ik ben ook mogen terugkomen.
Dat was balen, maar terecht :lol:
supersonicT

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door supersonicT »

In welk examencentrum ben je geweest?: Bree
Zat de examinator naast of achter jou?: Schuin achter mij
Welke manoeuvres had je?: recht achteruit rijden + Achteruit parkeren
Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?: Alle lichten aandoen, toeteren, plaats waar ik de bandenspanning meet aanduiden (het ventiel dat uit de band komt) en zithouding (stuur, stoel, benen, spiegels).
Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest?: Ik ben met mijn papa geweest

Dit was de 2de keer dat ik examen deed, de eerste keer was ik er zeker nog niet klaar voor. Het was een grote fout van mij om examen te gaan afleggen de examinator had mij daar ook bewust van gemaakt dat er echt gevaarlijke fouten in mijn rijden zaten zoals eerst koppelen en dan pas remmen doe dit zeker niet na de enige juiste manier om te vertragen is EERST REMMEN DAN KOPPELEN ! 2de keer was over het algemeen goed verlopen tuurlijk had ik fouten gemaakt wat ook normaal is. alles ging vlot alleen het parkeren, ik moest achteruit parkeren. het was op de parking van de dreamland in Bree, eerst liet hij mij parkeren in een soort van bocht. bij het goed zetten van mijn auto om het parkeer maneuvre te starten raakte ik de lijnen van het vak voor mij wat blijkbaar niet mag. De examinator zei meteen van, je mag de lijnen voor jou niet raken, het is niet erg we gaan een beetje doorrijden en je mag opnieuw proberen. deze keer stond ik er wel goed in. ik vond dat deze situatie heel goed werd opgelost door de examinator, iedereen kan door de stress is een lijntje raken etc.

Tips
enkele tips van mijn ervaring, probeer die dag gewoon je eigen ding te doen. let niet op je begeleider of op de examinator, meesten mensen zeggen dat de examinator het probleem is, natuurlijk kan dit maar dit is zeker niet hoofdzakelijk zo. de examinator is ook niet je vriend, het zijn correcte mensen en die zullen je niet de baan oplaten als je verkeers gevaarlijk rijd. ook nog belangrijk, houd je zeker aan de snelheid dus 70 is 70 en 50 is 50 rijdt zeker niet te traag want dan voelen ze aan dat je stress / zenuachtig bent op de weg. rijdt ook veilig, zorg dat je passagiers zich veilig in de auto voelen en dan komt het allemaal goed.

examen gaan doen is zeker niet leuk, het is belangrijk om je eigen ding te doen
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

JazzMnil schreef: 06 aug 2023, 17:18Inazuma, wie bent u eigenlijk als ik vragen mag? Het valt me op dat je de laatste tijd absurd veel comments plaatst op dit forum. Helaas zijn deze ook steeds van brutale aard. Dit maakt me erg nieuwsgierig naar uw identiteit. Ik kan mezelf niet ontdoen van de indruk dat u wel eens een gepensioneerde, alsook gefrustreerde, examinator of lesgever zou kunnen zijn die niet weet wat doen met zijn/haar vrije tijd.
Inazuma is sinds de oprichting van dit forum al actief en heeft ondertussen meer dan 10.000 antwoorden gepost.
Inazuma heeft bovendien een onmetelijk diepe kennis van de verkeerswetgeving en bijhorende rechtspraak.
Hij is niet gepensioneerd en ook niet gefrustreerd.

Hij is iemand die zijn schaarse vrije tijd voor een groot deel benut aan het helpen van mensen op dit forum, waarvoor wij als beheerders hem uiteraard zeer dankbaar zijn.

En wie bent u misschien? Heeft u ook al zoveel mensen geholpen met uw berichten of bent u gewoon gefrustreerd omdat de antwoorden niet in uw kraam passen?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
King

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door King »

Stefan Peeters schreef: 08 aug 2023, 19:34
JazzMnil schreef: 06 aug 2023, 17:18Inazuma, wie bent u eigenlijk als ik vragen mag? Het valt me op dat je de laatste tijd absurd veel comments plaatst op dit forum. Helaas zijn deze ook steeds van brutale aard. Dit maakt me erg nieuwsgierig naar uw identiteit. Ik kan mezelf niet ontdoen van de indruk dat u wel eens een gepensioneerde, alsook gefrustreerde, examinator of lesgever zou kunnen zijn die niet weet wat doen met zijn/haar vrije tijd.
Inazuma is sinds de oprichting van dit forum al actief en heeft ondertussen meer dan 10.000 antwoorden gepost.
Inazuma heeft bovendien een onmetelijk diepe kennis van de verkeerswetgeving en bijhorende rechtspraak.
Hij is niet gepensioneerd en ook niet gefrustreerd.

Hij is iemand die zijn schaarse vrije tijd voor een groot deel benut aan het helpen van mensen op dit forum, waarvoor wij als beheerders hem uiteraard zeer dankbaar zijn.

En wie bent u misschien? Heeft u ook al zoveel mensen geholpen met uw berichten of bent u gewoon gefrustreerd omdat de antwoorden niet in uw kraam passen?

Dat valt te merken aan zen kennis als hij zegt dat het examen vroeger moeilijker was dan het nu is 🤣 vroeger kon je maar zoveel gaan als je wou als je nu 2 maal niet slaagt ga je 600 of meer euros dokken aan de rijscholen. Het examen opzich is ook moeilijker en veel nauwlettender dan het vroeger was plus die test er nog es bij. En oh zo eerlijk examinatoren die voor dezelfde manouvre die uitgevoerd word op exact hetzelfde manier bij 2 verschillende examinatoren maar wel een groot verschil krijgen in opmerking bij de 1 oudere examinator voorbehoud bij de jonge 20tiger examinator onvoldoende maar oh zo eerlijk dat examen 🤣 1 boeltje ongeregelde geld klopperij meer is het niet. Daar gaat zijn kennis van de verkeerswetgeving want op het examen moet het perfect en daarna doe je maar je zin 🤣🤣
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

Je hebt gelijk. Men zou minstens een onafhankelijke beoordeling moeten krijgen van 3 verschillende examinatoren. Dat kost ook 3x meer...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

King schreef: 11 aug 2023, 22:32 Dat valt te merken aan zen kennis als hij zegt dat het examen vroeger moeilijker was dan het nu is 🤣
De 5-punten vragen op theorie-examen - jarenlang afgeschaft - komen nog uit die dino-tijd.


Om te beginnen had je met een voorlopig rijbewijs indertijd 12 maanden om te slagen voor je praktijk
Geen 3 jaar zoals nu, die je nog kan verlengen met 1 jaar ...

De niet zo beste reputatie van de examinatoren komt ook uit die periode
Ze zijn aanzienlijk inschikkelijker tegenwoordig
Zolang je geen al te onnozele stoten doet

Ik heb er in Aartselaar (opgedoekt intussen, is nu Kontich) van de parking weten rijden, waar hun examen al meteen over was !
Daar stond een STOP-bord ...
Er was toen géén genade voor "foutjes in het begin"
Niet stoppen, was gelijk "game over"


In Hasselt hebben ze later de "buis-helling" gewoon uit de examenroutes gehaald
Er werd niet meer langs gereden
https://goo.gl/maps/ioBwdhR7WffRD7Pq6
Het is pittiger dan het lijkt
Soms was het daar aanschuiven achter de rijschoolauto's en de L-auto's :lol:
Iedereen kwam uiteraard langs daar oefenen


Examen was in 2 delen:

1 op afgesloten terrein
Als je niet slaagde, stopte het examen daar al meteen

1 op openbare weg
Als dat tegenviel, mocht je het deel "afgesloten terrein" nadien overslaan.


Parkeren in S ... nu gebeurt dat zonder iets achter je
Indertijd mochten we dat doen tussen hekken waar je geen bijster goed ruimtelijk zicht op had, met doorgaans 2m overschot (als je auto 4m was, wat toen nog een courante maat was, of 1,5x de lengte indien langer)
En best erg netjes in het midden zetten, want de 1m tussenafstand bestond toen ook al ...


Je moet nu ocharme 2 "manoeuvres in beweging" doen
Indertijd waren dat er al zeker 5, en ik denk dat ik er nog mis, die je allemaal moest doen

-achteruit rijden tussen paaltjes (0,5m breder dan je auto)
-voorwaarts garage in
-keren
-Parallel in S parkeren, maar dus zonder zee van ruimte achteraan
-vertrekken op helling

Als dat niet lukte, ging je dus niet eens de openbare weg op ...


Huidige examens op de weg zijn korter - te kort eigenlijk
Maar de "voorafgaande controles" waarbij je oa naar paar dingen moet wijzen, tellen mee voor die tijd
Dat het nu drukker is, klopt uiteraard, maar dat is ook een "goede" zaak: je komt aanzienlijk minder verkeerssituaties tegen, en meer andere weggebruikers die je "de weg" tonen.


Politiek zegt wel vaker dat ze de opleiding verstrengen, "de lat hoger leggen" ...

Wel, de lat lag nog maar 1 periode lager voor rijbewijs B:
Toen je je rijbewijs kon gaan afhalen zonder enig examen ...
MichaelN

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door MichaelN »

- In welk examencentrum ben je geweest? Sint-Niklaas

- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts achter

- Het keren in de straat: Niet gedaan - Wel rechts vooruit in een vak moeten parkeren.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? De examinator wees me een plek tussen 2 wagens aan waar ik rechts achteruit mocht parkeren.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Bandendruk aantonen, zithouding uitleggen, bediening van de lichten enz...

- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest? Een begeleider. Ik heb wel 20 uur gevolgd bij rijschool Lust.

- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het? Vriendin.


Mijn examen liep zeer goed en vlot op enkele kleine puntjes na. Manoeuvres waren perfect. Risicoperceptietest was wel een buis (5/10) en ik blijf erbij dat een computerscherm absoluut NIET hetzelfde is als een echte situatie.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

MichaelN schreef: 31 aug 2023, 09:20 Risicoperceptietest was wel een buis (5/10) en ik blijf erbij dat een computerscherm absoluut NIET hetzelfde is als een echte situatie.
Dat is een compleet zinloze test
Ondermeer omwille van wat je aanhaalt
En omdat het examen net dient om te kijken hoe je risico aanpakt op de weg ...
Plaats reactie