Snelheid oprit beperkt, geen bord dat beperking opheft

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Plaats reactie
b.begijnendijk

Snelheid oprit beperkt, geen bord dat beperking opheft

Bericht door b.begijnendijk »

In Leuven op de Koning Boudewijnlaan (N264) voorbij de IMEC-toren, komende van het centrum en rijdend in de richting van de autosnelweg E314 richting Brussel-Luik, wordt de snelheid voorbij de laatste verkeerslichten op de (oprit naar) autosnelweg begrensd tot 70 km/u wegens bocht van 270 graden, maar daarna is er geen enkele straat van rechts meer (logisch, want is autosnelweg) en evenmin een bord dat de snelheidsbegrenzing van 70 km/u opheft, alvorens je een strook van 4 rijvakken bereikt. Het verkeer op de 2 uiterst linkse vakken komt er aangestoven aan een snelheid van 120 km/u omdat zij op de E314 rijden (komende vanuit Limburg) vlak voor de verkeerswisselaar met de E40.

Hierna enkele beelden die de situatie illustreren.

1. Net voorbij de laatste verkeerslichten op de Koning Boudewijnlaan:
https://www.google.com/maps/@50.8648945 ... &entry=ttu

2. Iets verder op deze baan (nog voor de bocht van 270 graden):
https://www.google.com/maps/@50.8653776 ... &entry=ttu

3. Net voor het ingaan van de bocht van 270 graden:
https://www.google.com/maps/@50.8655252 ... &entry=ttu

4. Aan het einde van de bocht van 270 graden:
https://www.google.com/maps/@50.8658894 ... &entry=ttu

Ik wil naar links richting Luik. Ik zou dus vanuit het 2e rijvak van rechts naar het derde rijvak moeten (wel zorgen dat ik de volle witte lijn niet overschrijd). Blijven rijden op één van de twee rechtste vakken is geen optie, want dat zou betekenen dat ik richting Brussel moet. Mijn snelheid is hier reglementair nog steeds beperkt tot 70 km/km, maar de auto’s op het rijvak links van me rijden aan 120 km/u. Als ik hier op een praktijkexamen zou passeren, wat doe ik dan best?

- Ofwel rijd ik verder aan 70 km/u. Ik bega geen verkeersovertreding qua snelheid, maar het invoegen aan die snelheid is levensgevaarlijk (onaangepaste snelheid);
- Ofwel neem ik de snelheid aan van het verkeer op het rijvak links van me (aan ca. 120 km/u), bega ik dus een snelheidsovertreding (waarvan de boete aanzienlijk is!!!), maar voeg ik wel op een veilige/vlotte manier in.

In beide gevallen is er aanleiding voor de examinator om me niet te laten slagen voor het examen. Lijkt op kiezen tussen de pest en de cholera. Wat doe je nu best op je praktijkexamen????
Inazuma

Re: Snelheid oprit beperkt, geen bord dat beperking opheft

Bericht door Inazuma »

Typisch Vlaams geknoei als gevolg van een onwaarschijnlijke regeldrang en gebrek aan kennis / bewust overtreden van wetgeving inzake plaatsing verkeerstekens bij de Administratie Wegen en Verkeer.
Zowel voormalig minister Weyts als huidig minister Peeters hebben in 10 jaar tijd, inzake plaatsing van verkeerstekens, uitsluitend inbreuken van hun administratie AWV laten regulariseren.

De snelheidsbeperking eindigt nà het eerstvolgende kruispunt
Het samenlopen van de oprit en de snelweg kan als kruispunt aanzien worden.

Probleem is dan: waar stopt dat kruispunt :?:

Het hof van Cassatie heeft een kruispunt ooit omschreven als de oppervlakte beschreven tussen de verlenging van de randen van de samenlopende wegen (niet rijbanen), op de plaats waar ze samenkomen.
Dat is hier nogal lastig want dat geeft een oppervlakte die in verlengde van de snelweg ligt ... en niet begrensd is tot de snelweg ergens een bocht maakt :roll:

Praktisch :

Versnel maar eens je de bocht door bent en er daar geen snelheidsbeperkingen meer aangegeven staan.
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Het is zelfs verboden om snelheidsbeperkingen aan te brengen waar
- de "plaatsgesteldheid"
- een mogelijk gevaar
reeds een snelheidsbeperking meebrengt omdat je met aangepaste snelheid moet rijden

Kijk maar eens rond in Vlaanderen waar er overal snelheidsbeperkingen staan ...

9.9. Verkeersbord C43.

Afbeelding

1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :

a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a, gebeurlijk met veranderlijke informatie, conform het artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en behalve wat betreft het gevaarsbord A51 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a of zonale C43 met de vermelding 50 of zonale C43 met de vermelding 70 .
b.begijnendijk

Bericht door b.begijnendijk »

Heel erg bedankt.
Ik onthoud vooral de praktische oplossing.
Plaats reactie