Parkeren in de nieuwe regeling

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
hans

Bericht door hans »

Dus de examinator kan dit niet foutief aanzien? lijkt me redelijk overdreven, nietwaar?
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Je hebt minimaal 8 meter!
Dit waarschijnlijk om ongelukken te voorkomen
Er is geen formele regel die het jou verbied om deze 8 meter volledig te benutten, hij mag jou er niet op buisen. Ofdat het een goede indruk geeft is weer een 2de.
Ik zou wel gebruik maken van het feit dat je die ruimte hebt als je ziet dat je wat schuin staat of niet dichtbij genoeg staat. Dan rij je achteruit en corrigeer je en rij je vervolgens recht vooruit. (als je naar achteren rijd dan kan je sterker sturen wat de reden is dat je achteruit in parkeert).
Liesbet

Bericht door Liesbet »

Ik word gek van het nieuwe systeem. Via het oude waren er trucjes en ik heb dat zeker tientallen keren gaan oefenen. Nu heb ik een week geleden mijn laatste les gehad en ik zit dus in het &quotnieuwe systeem&quot.

Met als gevolg weg trucjes, weg parkeertips, geen les in het nieuwe systeem gehad en volgende week maandag examen..

Ik zit hier elke nacht als een zot te oefenen maar het is puur een chancespel of ik niet te ver, of op de stoep terechtkom. Ik heb ook geen enkel aanknopingspunt ed.

En dit is met MIJN auto, de auto waar ik het examen mee moet doen ben ik niet meer zo gewoon.

Dit suckt
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Liesbet schreef
Quote: Ik word gek van het nieuwe systeem. Via het oude waren er trucjes en ik heb dat zeker tientallen keren gaan oefenen. Nu heb ik een week geleden mijn laatste les gehad en ik zit dus in het &quotnieuwe systeem&quot.
Ik vind je reactie wel een beetje raar, want stel dat je zou slagen en je een echt rijbewijs zou krijgen.

Dan zul je het daarna toch ook zonder hekkens moeten doen
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
THE driver
Berichten: 49
Lid geworden op: 10 sep 2006, 00:00

parkeren

Bericht door THE driver »

Liesbet schreef: Ik word gek van het nieuwe systeem. Via het oude waren er trucjes en ik heb dat zeker tientallen keren gaan oefenen. Nu heb ik een week geleden mijn laatste les gehad en ik zit dus in het &quotnieuwe systeem&quot.

Met als gevolg weg trucjes, weg parkeertips, geen les in het nieuwe systeem gehad en volgende week maandag examen..

Heb jij uw laatste les in een rijschool gedaan?dan verwonderd het mij dat uw instrukteur je niet volgens het nieuwe systeem heeft leren parkeren.
als hij wist dat je de week erna al op examen moest.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Ter verdediging van Liesbeth, in de praktijk parkeer je naar voren toe als het achter een auto is en niet tussen de auto's. Het is al lang bekend dat sommige mensen (vooral vrouwen, sorry Sofie ) niet zo goed zijn in het schatten van afstanden en hoeken. Wij mannen gingen vroeger jagen en hebben daardoor die kwaliteiten wat meer ontwikkeld.

Inderdaad is het geen kansspel maar een vaardigheid.
1. Schat een goede zijdelingse afstand bij het voorbijrijden hoe groter deze is hoe later je moet sturen na de 1ste stuurbeweging (naar rechts).
Als je elke keer dezelfde zijdelingse afstand hebt dan kan je routine ontwikkelen, als deze elke keer verschilt dan ben je afhankelijk van jouw 'gevoel' (ruimtelijk inzicht, afstanden schatten, dieptezicht).
2. Stuur volledig naar rechts zogauw jouw achterkant wat meer naar achteren ligt dan die van jouw voorligger. Aangezien je op het examen 8 meter krijgt (zeer ruim!) kan je het je veroorloven om laat naar rechts te sturen, dan maak je het jezelf makkelijker doordat je meer ruimte hebt. Je zou bijvoorbeeld als referentiepunt kunnen nemen wanneer je de achterkant van de auto voor jou in de rechter zijruit ziet.
3. Draai het stuur naar het midden zogauw de auto een hoek van ongeveer 45 graden heeft. Dit is een kwestie van schatten, niets aan te doen. Het is echter niet zo'n ramp als je dat niet goed kan omdat je nog kan corrigeren bij het naar linkst sturen.
4. Stuur volledig naar links en kijk goed in de rechter zijspiegel.
Je ziet dan vanzelf hoe dicht je bij de stoeprand zit. Als je ziet dat je te dicht bij komt dan draai je het stuur weer een beetje richting midden, als je ziet dat je nog erg veel ruimte hebt dan draai je het stuur wat meer naar links. Hier kan je dus door goed in de zijspiegel te kijken compenseren wanneer je wat laat of vroeg het stuur naar links hebt gedraaid.
5. Als je nog niet recht genoeg staat of te ver van de stoeprand staat rij dan wat naar achteren en zet de auto goed. Denk er aan dat je sterker kan sturen wanneer je naar achteren rijd dan wanneer je naar voren rijd en dat je ook veel meer ruimte achter je hebt dan voor je. Daarom zet je de auto eerst goed terwijl je naar achteren rijd.
6. Nu hoef je alleen nog maar recht naar voren te rijden. Je moet minstens 1 meter achter de auto staan (hij moet ook nog weg kunnen rijden ). Dit zal geen probleem zijn. De meesten schatten de afstand voor de auto (en achter de auto) altijd te klein in dus je zal niet snel te dicht op de auto voor je staan bij deze maneuvre.


Er is nog één oplossing als dit niet lukt al ben ik er niet zo'n voorstander van.
Je kan het jezelf nog wat makkelijker maken door bij het achteruitrijden maar één circelbeweging naar rechtst te sturen ipv 2. In dat geval hoef je alleen maar door te rijden totdat je de stoeprand dichtbij ziet komen en dan draai je het stuur naar links om de auto recht te zetten.
Dit is makkelijker omdat
- je 2 fasen hebt mbt het sturen ipv 3 (het stuur hoef je niet meer halverwege in neutraal te zetten, en juist het moment waarop je dat doet is moeilijk te schatten voor wie daar geen aanleg voor heeft)
- de stuurbewegingen minder groot zijn en je daardoor ook alweer minder goed hoeft te kunnen schatten.
Het nadeel van deze methode is dat je wat meer ruimte nodig hebt en niet zult leren parkeren tussen 2 auto's wat de reden is dat ik hier tegen ben.


@iedereen
Iedereen riep dat de maneuvres veel gemakkelijker zouden worden maar blijkbaar is dat met het parkeren toch niet voor iedereen het geval omdat de oude truucjes niet meer werken.
Ik blijf het wel gek vinden dat het achteruitrijden is geschrapt. In Nederland doen ze bijvoorbeeld een bocht achteruit, dat hadden ze hier ook kunnen invoeren.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Liesbet schreef: Ik word gek van het nieuwe systeem. Via het oude waren er trucjes en ik heb dat zeker tientallen keren gaan oefenen. Nu heb ik een week geleden mijn laatste les gehad en ik zit dus in het &quotnieuwe systeem&quot.

Met als gevolg weg trucjes, weg parkeertips, geen les in het nieuwe systeem gehad en volgende week maandag examen..

Ik zit hier elke nacht als een zot te oefenen maar het is puur een chancespel of ik niet te ver, of op de stoep terechtkom. Ik heb ook geen enkel aanknopingspunt ed.

En dit is met MIJN auto, de auto waar ik het examen mee moet doen ben ik niet meer zo gewoon.

Dit suckt
Ach, zo moeilijk is het niet. Het is trouwens geen 'chance'-spel, eerder een 'kunnen'-spel. Je bekijkt de wagen voor je, schat hoe ver hij van de stoep staat, en baseert je daar op.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

BBB schreef: Iedereen riep dat de maneuvres veel gemakkelijker zouden worden maar blijkbaar is dat met het parkeren toch niet voor iedereen het geval omdat de oude truucjes niet meer werken.
Ik blijf het wel gek vinden dat het achteruitrijden is geschrapt. In Nederland doen ze bijvoorbeeld een bocht achteruit, dat hadden ze hier ook kunnen invoeren.
Ze zijn ook gemakkelijker. Wees realistisch. Je moet enkel op een stoep letten, en een auto voor je. Verder heb je 8meter ruimte. Vroeger moest je op de auto voor je, achter je, en op de stoep letten. Toen had je in het slechtste geval lengte auto+2 meter.
Deckhenst

Bericht door Deckhenst »

Hoi,

Had nog enkele vraagjes:

Is het altijd zo dat je minstens 8 meter hebt om te parkeren?
Indien niet:
Wanneer de examinator je zegt ergens te parkeren, waar je denkt dat jouw wagen niet tussen kan, kan je dan weigeren en gewoon doorrijden?
Wanneer er tussen de parkeerstrook en de rijbaan een fietspad ligt, mag je hier dan ook al op staan net voor je achteruit begint te rijden of moet je op de rijbaan blijven staan en korter overdraaien?
Bij het keren in een straat zou je wanneer de straat breed genoeg is in één maal mogen/moeten draaien (dus helemaal rechts rijden en dan kort links overdraaien), klopt dit?

Moet je tijdens het examen vooral in het centrum rijden of blijft men meer in de rand van de stad.

Alvast bedankt
Deckhengst

P.S. Ik doe mijn examen op 20 december te Roeselare, indien er nog mensen zijn die het in Roeselare gedaan hebben, reageer dan hier even met jullie opmerkingen a.u.b.
Deckhengst

Bericht door Deckhengst »

Nog 2 vraagjes:

Indien er net een ongeluk gebeurd is en er zijn nog geen hulpdiensten/politiemensen ter plaatse, mag je dan over het fietspad, een verdrijvingsvlak,... rijden? Of moet je daadwerkelijk blijven staan?
Misschien vergezocht maar indien er een voorsorteervak is met daarvoor verdrijvingsvlakken, zoals in deze afbeelding:
Afbeelding
Maar andere auto's maken een overtreding door op de verdrijvingsvlakken te staan, in principe moet je dan doorrijden tot het einde van de verdrijvingsvlakken om daar in te schuiven. Maar heb je dan eigenlijk voorrang, want de andere auto's maken een overtreding. Wat doe je het best in zo'n geval??
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

BBB schreef: Je kan het jezelf nog wat makkelijker maken door bij het achteruitrijden maar één circelbeweging naar rechtst te sturen ipv 2.
Dit is wel zowat de slechtste raad die je aan beginnelingen kunt geven. Op die manier zullen ze ongetwijfeld slechts een personenauto kunnen parkeren wanneer er plaats genoeg is voor een vrachtwagen met aanhangwagen.

Er bestaan nu eenmaal regels voor het parkeren waarvan de correctheid mathematisch kan bewezen worden. Waarom dan toch met fantasietjes afkomen, waarmee jij er misschien ooit eens met een specifieke wagen ondanks alles met veel geluk in geslaagd bent min of meer correct te parkeren, maar die geenszins universeel zijn?

De uitslag van de voorwielen na één stuuromwenteling verschilt enorm van de ene wagen tot de andere. Dit is dus een totaal verkeerd uitgangspunt bij het parkeren.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Deckhengst schreef: Indien er net een ongeluk gebeurd is en er zijn nog geen hulpdiensten/politiemensen ter plaatse, mag je dan over het fietspad, een verdrijvingsvlak,... rijden? Of moet je daadwerkelijk blijven staan?
Dit is een vraag die het bestek van het verkeersreglement overschrijdt.

Indien je, door te blijven staan, het achteropkomend verkeer gedurende geruime tijd zou hinderen, dan mag je niet alleen, maar ben je zelfs verplicht over gedeelten van de openbare weg te rijden waar je normaal niet mag overrijden, teneinde het achteropkomend verkeer niet te stremmen.

De verantwoording hiervoor ligt in het feit dat het niet langdurig beletten van het verkeer van hogere rechtsorde is dan het strikt naleven van het verkeersreglement. Op het belemmeren van het verkeer staan in het Strafwetboek immers zware zogenaamde economische boetes (ontstaan in de 60-er jaren naar aanleiding van de toen langdurige stakingen, waarbij het verkeer belemmerd werd). Indien je hiervoor, door toedoen van een primitieve politieambtenaar, voor de rechter zou moeten verschijnen, dan moet je aldus een zogenaamde &quotgrond van verschoning&quot inroepen.

Je mag dus bijvoorbeeld over een doorlopende witte streep rijden, als je daarbij geen hinder of gevaar voor andere weggebruikers veroorzaakt, wanneer je anders het achteropkomend verkeer langdurig zou belemmeren, omdat er een ongeval gebeurd is, een verhuiswagen nog enkele uren gaat sitlstaan, er een wegverzakking is, enz.

Probeer dit evenwel niet om bijvoorbeeld een vuilnisophaalwagen voorbij te rijden of in te halen: dan hang je.
Quote: Maar andere auto's maken een overtreding door op de verdrijvingsvlakken te staan, in principe moet je dan doorrijden tot het einde van de verdrijvingsvlakken om daar in te schuiven. Maar heb je dan eigenlijk voorrang, want de andere auto's maken een overtreding. Wat doe je het best in zo'n geval??
Normaliter mag je niet over een verdrijvingsvlak rijden.

Ik besef maar al te goed hoe moeilijk het kan zijn om op het einde van het verdrijvingsvlak nog in te voegen, maar als het daar tot een aanrijding komt, is in principe wel diegene die over het verdrijvingsvlak gereden heeft aansprakelijk. Jij voert immers een gereglementeerde rijbeweging uit door van rijstrook te veranderen, wijl diegene die van het verdrijvingsvlak komt een maneuver uitvoert.

In sommige gevallen is het evenwel een keuze tussen een boete en een grafsteen. Als ik bijvoorbeeld van Gent naar Aalter rijd, gebeurt het geregeld dat er op de E40-autosnelweg al voertuigen staan aan te schuiven vanop de pechtstrook om de afrit Aalter te nemen. Reglementair mag ik dan pas bij het begin van de afrit invoegen, waardoor ik een tijdje zou moeten stilstaan op de rechter rijstrook van de E40 om dat te kunnen een levensgevaarlijke situatie dus. Dan verkies ik persoonlijk om aan te schuiven achter de laatste wagen op de pechtstrook, met het risico dat ik daarvoor een boete oploop.
BBB
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB »

Quote: Dit is wel zowat de slechtste raad die je aan beginnelingen kunt geven.
Ik heb het dan ook niet aangeraden. Ik heb gewezen op de mogelijkheid en er duidelijk bij verteld dat ik het niet aanraad om de reden die jij aanhaalt.
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Wil iemand op deze vragen antwoorden?
Deckhenst schreef: Is het altijd zo dat je minstens 8 meter hebt om te parkeren?
Indien niet:
Wanneer de examinator je zegt ergens te parkeren, waar je denkt dat jouw wagen niet tussen kan, kan je dan weigeren en gewoon doorrijden?
Wanneer er tussen de parkeerstrook en de rijbaan een fietspad ligt, mag je hier dan ook al op staan net voor je achteruit begint te rijden of moet je op de rijbaan blijven staan en korter overdraaien?
Bij het keren in een straat zou je wanneer de straat breed genoeg is in één maal mogen/moeten draaien (dus helemaal rechts rijden en dan kort links overdraaien), klopt dit?

Moet je tijdens het examen vooral in het centrum rijden of blijft men meer in de rand van de stad?
Alvast bedankt
Deckhengst

Bericht door Deckhengst »

Benny Stinkens schreef:
Quote: Bij het keren in een straat zou je wanneer de straat breed genoeg is in één maal mogen/moeten draaien (dus helemaal rechts rijden en dan kort links overdraaien), klopt dit?
Hier zou ik van jou een beetje meer duidelijk willen hebben
Ben jij van plan om het keren te doen terwijl je vooruit rijdt of heb ik het hier verkeerd begrepen

Het keren moet je achteruit tussen 2 voertuigen doen en niet vooruit
Ik bedoelde inderdaad keren terwijl je vooruit rijd, maar dit klopt dus niet.

Bedankt voor de antwoorden.
Deckhengst
Plaats reactie