Fietser voorrang?

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Sara895

Fietser voorrang?

Bericht door Sara895 »

Hallo

Afbeelding

Ik stond vandaag aan te schuiven aan deze lichten die groen waren toen de persoon voor mij wachtte op wat de speedelec (op het fietspad rechts) zou doen (oversteken of niet). Dit duurde 2 seconden tot duidelijk was dat de speedpedelec naar rechts zou gaan.
Achter ons werd geclaxonneerd.
Ik begrijp niet goed waarom. Ik dacht toch ook dat een fietser die hier wil oversteken voorrang had. Het betreft nl een doorlopend fietspad (onderbroken strepen).
Klopt dit?
Stefan Peeters
Administrator

Re: Fietser voorrang?

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer jij groen hebt zou die fietser toch rood moeten hebben?

En lichten gaan boven de regels, dus...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Sara859

Bericht door Sara859 »

Er staan lichten voor voetgangers, dat klopt. Aan het kruispunt verderop heb je er aparte voor fietsers en voetgangers.
Sara859

Bericht door Sara859 »

De lichten waren ook niet groen, verkeerd door maps, maar oranje knipperend vandaag. Als dat enig verschil zou maken.
Stefan Peeters
Administrator

Bericht door Stefan Peeters »

Bij oranje knipperlichten zijn de verkeersborden van toepassing.

Aangezien het een doorlopend fietspad is en op de foto een omgekeerde driehoek te zien is, heeft een fietser in dat geval inderdaad voorrang.

Maar: een fietser die komt uit de richting van waar de foto genomen werd mag daar eigenlijk niet naar links over het fietspad (is geen tweerichtings fietspad!)

Om links af te slaan moet die oversteken en dan links rijden.

Waar bevindt zich dit kruispunt?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma

Bericht door Inazuma »

Die persoon heeft misschien door dat de weginrichting daar niet klopt met de wegcode ...

Ik kan het niet thuisbrengen ... maar ik ben daar al geweest .

Een (brom)fietser rechts op fietspad is géén voorrangsbord B1 (omgekeerde driehoek) of B11 (einde voorrangsweg) gepasseerd wanneer die het kruispunt oprijdt
De auto's wél
Voorrangsborden moeten rechts vd weg staan, maar dat is hier niet het geval
Ze staan rechts van de rijbaan, maar niet rechts vh fietspad ...

Zelfs als die fietser linksaf slaat - waarbij hij normaal voorrang zou moeten verlenen - gelden de voorrangsborden wél aangezien de verkeerslichten zoals je zegt defect waren , maar die voorrangsborden ... staan er enkel voor de rijbaan :!:

Reed die (brom)fietser al op de dwarsweg, spookrijdend van rechts naar links, dan is dat nog steeds op een voorrangsweg : voorrang

De meeste van dergelijke kruispunten in Vlaanderen zijn allemaal ONWETTIG gesignaleerd.

Minister Peeters heeft in haar legislatuur weinig anders gedaan dan de inbreuken die haar administratie AWV massaal begaat (of beging) te regulariseren.
Haar administratie AWV weigert immers om de verkeerswetgeving toe te passen, en laat een minister die niet weet waar ze mee bezig is, de wetgeving aanpassen aan hun eigen inbreuken :!:

Je ziet ook dat een fietser op de dwarsweg die van links komt, rechts een fietspad tegenkomt waarop de fietsers noch een verkeerslicht (inbreuk geregulariseerd door Peeters), noch een voorrangsbord tegenkomen dat hen verplicht te stoppen of voorrang te verlenen ... dit is ook zowat standaard in Vlaanderen
Plaats reactie