examencentrum met rijschool

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
franky1989

examencentrum met rijschool

Bericht door franky1989 »

Hoi, ik heb net een aantal uren rijschool gevolgd, gewoon op vrijwillige basis , niets verplichtends ofzo. Normaal zou ik mijn praktisch examen in deurne moeten afleggen, nu lag deze rijschool in het gebied van examencentrum Geel. Als ik nu zonder de rijschool mijn examen zou willen afleggen in Geel, dan mag dit, maar moet ik hier dan een speciaal bewijs van de rijschool voor hebben of hoe zit dit?

mvg
steven
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik denk dat jij in Deurne examen moet afleggen.

Als jij les volgt in een rijschool die van GOCA Geel afhangt en jij gaat met die rijschool examen doen, dan mag dat in Geel.

Anders zou iedereen, zop vrijwillige basis een of enkele uurtjes praktijk kunnen gaan volgen in het GOCA-gebied war hij/zij het liefst examen gaat afleggen.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Je praktisch examen moet je afleggen in het examencentrum dat verantwoordelijk is voor je woonplaats als je met een privébegeleider examen aflegd. Als je je examen onder begeleiding van een rijschool aflegd, mag je je examen afleggen in het examencentrum dat verantwoordelijk is voor de domicilie van je rijschool.

eugeen schreef: Anders zou iedereen, zop vrijwillige basis een of enkele uurtjes praktijk kunnen gaan volgen in het GOCA-gebied war hij/zij het liefst examen gaat afleggen.
Op voorwaarde dat je je examen ook effectief onder begeleiding van een rijschool aflegd is dit perfect mogelijk. In dat geval moet je slechts twee uurtjes rijles gevolgd hebben bij die rijschool.

Artikel 15 1° d): Het praktische onderricht heeft een minimumduur van twee uren voor de kandidaat die, na het minimum aantal uren praktisch onderricht dat in dit artikel voorgeschreven is, gevolgd te hebben, zich voor het afleggen van het examen tot een andere zetel van deze school of tot een andere school wendt

Laatst aangepast door Bertje op Do Nov 16, 2006 8:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Als jij les volgt in een rijschool die van GOCA Geel afhangt en jij gaat met die rijschool examen doen, dan mag dat in Geel.
Misschien heb ik me verkeerd uitgerukt, maar dat bedoelde ik dus. Hij moet met de rijschool examen gaan doen.

Niet een uurtje of twee les volgen ergens in een rijschool dan dan met je eigen belegeleider (zonder rijschool) examen gaan doen.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

Misschien ben ik gewoon slecht in het lezen van wettelijke teksten, maar jullie kunnen me vast wel helpen. Stel iemand leert volledig rijden met begeleider, maar woont in plaats A. Hij wil examen afleggen in plaats B, dan volstaan 2 uren les bij rijschool in B en examen met die rijschool, om het daar te doen?
De reden dat ik twijfel is de vermelding van &quotandere zetel&quot en &quotandere school&quot in de tekst die Bertje quote. In mijn voorbeeld is er immers geen eerste school?
Bertje schreef:
Op voorwaarde dat je je examen ook effectief onder begeleiding van een rijschool aflegd is dit perfect mogelijk. In dat geval moet je slechts twee uurtjes rijles gevolgd hebben bij die rijschool.

Artikel 15 1° d): Het praktische onderricht heeft een minimumduur van twee uren voor de kandidaat die, na het minimum aantal uren praktisch onderricht dat in dit artikel voorgeschreven is, gevolgd te hebben, zich voor het afleggen van het examen tot een andere zetel van deze school of tot een andere school wendt
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@ Sofie,

Wil je mij tijd geven tot maandag of dinsdag. Ik ga dat bij GOCA eens goed navragen en laat het dan hier weten.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

da's heel vriendelijk, bedankt eugeen
geoffrey

Bericht door geoffrey »

en wat is het antwoord nu?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

@Sofie,

Ik heb informatie gekeregen van de hoofdexaminator van het examencentrum te Geel:

Antwoord:

Het is voldoende dat je met een rijschool (als je één vindt die daartoe bereid is) praktijkexamen gaat doen. Je hoeft zelfs geen praktijklessen gevolgd te hebben in die rijschool.

Ga je met een eigen voertuig examen doen, (ook al heb je 50 uur praktijkles gevolgd in een rijschool), dan moet je naar het examencentrum gaan dat bevoegd is voor jouw gemeente.
Sofie
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie »

ah, oké, da's tof nieuws (voor een vriend van me).
hartelijk dank voor de moeite eugeen!
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

eugeen schreef: Het is voldoende dat je met een rijschool (als je één vindt die daartoe bereid is) praktijkexamen gaat doen. Je hoeft zelfs geen praktijklessen gevolgd te hebben in die rijschool.
In dat geval worden de verplichte twee uur rijles vlak voor het examen gegeven.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: In dat geval worden de verplichte twee uur rijles vlak voor het examen gegeven.
Wat bedoel je Bertje?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Uit Artikel 15 1° d) begrijp ik dat, als je het praktisch examen met de rijschool aflegd, je minstens 2 uur rijles bij die rijschool moet gevolgd hebben.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Uit Artikel 15 1° d) begrijp ik dat, als je het praktisch examen met de rijschool aflegd, je minstens 2 uur rijles bij die rijschool moet gevolgd hebben.
Ik heb het aan GOCA gevraagd. De hoofdexaminator van Geel heeft het nagevraagd en dat hierboven lees je dus hun antwoord.
Trouwens waar haal je dat iemand voor rijbewijs B 2 uur les moet volgen?
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Dan heb ik me vergist.
Plaats reactie