Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
drewdavis
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 mar 2024, 11:48

Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Bericht door drewdavis »

Beste,

Ik heb meer dan 10 jaar mijn B rijbewijs zonder beperking. Ik heb recent examen gedaan voor BE in een automaat.
Op het rdw-aanvraagformulier voor uitbreiding categorie staat nu bij het BE de beperking 'automaat'.
Ik heb de aanvraag daarop niet ingediend omdat ik niets heb aan BE als ik die alleen met automaat mag rijden.

Bij telefonische navraag bij het CBR wordt door hen gesteld dat de de beperking automaat wel op het rijbewijs wordt vermeld bij de categorie BE.
Maar, omdat ik B heb zonder beperking, ik ook een aanhanger mag trekken in een handgeschakelde auto.
De categorie B zou een 'hogere waarde' hebben zodat daaraan zou worden getoets. Een wettelijke bepaling waar dat in staat kan ik echter niet vinden.

Omdat ik wil voorkomen dat ik straks problemen krijg met politie/verzekering, de vraag waaraan toetst een agent?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Bericht door GRO »

U schreef:
"Bij telefonische navraag bij het CBR"

CBR is Nederland. Dit is een website volgens de Belgische wegcode.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Bericht door Inazuma »

In België zou het alvast niets uitmaken ...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Rijbewijs BE met beperking automaat. B zonder beperking.

Bericht door GRO »

Rijschoollesgever Bert Covens stuurde mij als aanvulling deze tekst:
Dit is op basis van wat ik kan lezen, inderdaad een kandidaat uit Nederland.

Ik geef hieronder mee, wat je hier in België zou kunnen meemaken.

Je legt je examen B af, handgeschakeld. En krijgt een volwaardig rijbewijs B.
Je legt je examen BE af, automaat.
De examinator vermeldt dus op het aanvraagformulier een code 78.
De onwetende bediende op het gemeentehuis, typt echter de code 78 klakkeloos mee over, op het document dat je ter plaatse ondertekent.
De federale overheidsdienst, leest er ook los over.
Je krijgt een rijbewijs BE .... maar die vermeldt ineens een code 78.

Een leerling van ons, heeft dit voorgehad. Dit was zelfs een examinator (examen verliep onder toezicht van een inspecteurr van MOW).

Ik kan je verzekeren : het heeft die man wreed véél telefoons, mails, en twee paar schoenen gekost om uiteindelijk te krijgen waar hij recht op had: een volwaardig rijbewijs B, BE ... zónder code 78.

En dit is zeker géén alleenstaand geval. Als er nu bij mij een leerling slaagt, overloop ik na afloop van het examen wat hij precies moet doen. Ik leg hem ook nog uit, wat er wél op het rijbewijs moet staan, en wat er vooral ook NIET op het rijbewijs màg staan.

Moest ik hier alle farces (anoniem, wegens privacy-redenen) op mail zetten, je zou ofwel steil achterover vallen. Ofwel zou je denken dat ik 't hier ter plaatse bijeen verzin. (en was dàt maar waar).
Plaats reactie