Links inhalen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
mar880
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2024, 20:54

Links inhalen

Bericht door mar880 »

heyyy

nieuwe vraag, misschien een beetje gek, ik zit aan hoofdstuk 16 en leer over inhalen: Ik snap niet zo goed wat het nut is van een doorlopende en onderbroken streep naast elkaar getrokken. Ik begrijp dat je dan mag inhalen als de onderbroken streep langs jouw kant is. Maar stel dat je dus mag inhalen erbij: Je moet toch altijd wanneer je ingehaald hebt, je terug op de rechterrijstrook begeven? Waarom niet gewoon een onderbroken streep alleen daar plaatsen? Daarbij doe je toch hetzelfde? Is het enkel nuttig in de bebouwde kom waar bestuurders de rijstrook volgen die het best aan hun bestemming beantwoordt? Of in files? Maar in het boek staat dat dit niet als inhalen wordt gezien? Waarschijnlijk is het antwoord weer voor de hand liggend maar ik ben even in de war hiermee.

Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Links inhalen

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer een doorlopende en een onderbroken streep naast elkaar liggen, en de onderbroken streep ligt aan jouw kant, dan mag je die strepen overschrijden om in te halen.

Na het inhalen mag je dan de doorlopende streep overschrijden om je plaats rechts op de rijbaan opnieuw in te nemen.

Indien men daar dan ook een onderbroken streep zou aanbrengen, zouden de tegenliggers ook mogen inhalen, en dat is dus om een of andere reden niet de bedoeling.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
mar880
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2024, 20:54

Re: Links inhalen

Bericht door mar880 »

ah zo, ja dan kan ik me wel meer situaties voorstellen waarbij dit nuttig is. Dankjewel!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Links inhalen

Bericht door Inazuma »

Wordt gebruikt waar men wel toelaat dat je de éne richting uit gaat, maar niet de andere kant op

Paar voorbeelden:

Oprit snelweg, waar je wel snelweg op mag, maar vanop snelweg niet op de oprit mag gaan rijden

Of nabij een bocht, waar wie de bocht al gepasseerd is, wel mag inhalen terwijl men wie de bocht nadert, verbiedt om in te halen


Op de E17 richting Antwerpen was er lang zo'n dubbele streep die je wel toeliet helemaal links te gaan rijden om naar Linkeroever / E34 af te slaan , maar waar je niet terug mocht (want je haalde door de borden F15 - richtingsaanwijzingen - nooit in, wat een voorwaarde is om dan weer over de doorlopende streep te mogen )
Je mocht die rijstrook dus niet gebruiken om verkeer op de 3 rijstroken rechts ervan voorbij te steken, want je mocht niet terug.
Al denk ik niet dat velen dat er ooit begrepen hebben :mrgreen:

https://maps.app.goo.gl/ceBQSgFSL3ZkczuU7
Plaats reactie