Snelheidsbord boven bord bebouwde kom

Ines_D
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:43

Snelheidsbord boven bord bebouwde kom

Bericht door Ines_D »

Ik hoorde van iemand dat ze volgende examenvraag kreeg:
"Wat is is de maximaal toegelaten snelheid na dit bord?"
Er zou een foto gestaan hebben met een bord van de bebouwde kom, met daarboven een snelheidsbord van 50 km/u met een streep door.
Zij heeft geantwoord dat ze er 70 km/u mocht rijden, maar dit was een zware fout.

Ik dacht ook dat je volgens de regels altijd het bord van de bebouwde kom moet volgen (50 of 30 km/u), tenzij het bovenbord iets anders aangaf.
Naar analogie met de situatie waarin je 70 km/u mag rijden als er een bord van 70 boven het bord van de bebouwde kom hangt, dacht ik dus ook dat het antwoord op deze examenvraag 70 km/u was.

Is mijn vriendin gewoon gemist en bedoelt ze dat er een situatie was met een doorstreept bebouwde kom-bord en een bord van 50 erboven? Dan moet je inderdaad 50 rijden. Of bestaat die situatie echt en zien wij iets over het hoofd?

Alvast bedankt!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheidsbord boven bord bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

Ines_D schreef: 05 mar 2024, 20:26 Er zou een foto gestaan hebben met een bord van de bebouwde kom,
Begin of einde ?
Want dat geeft uiteraard wel een verschil ...

met daarboven een snelheidsbord van 50 km/u met een streep door.
Op zich een idiote situatie, want snelheidsbeperkingen worden opgeheven door een bord begin of einde bebouwde kom ...

Maar goed, in België kan je werkelijk àlles tegenkomen inzake signalisatie.

Zij heeft geantwoord dat ze er 70 km/u mocht rijden, maar dit was een zware fout.
Dan was het vermoedelijk begin bebouwde kom
Ik dacht ook dat je volgens de regels altijd het bord van de bebouwde kom moet volgen (50 of 30 km/u), tenzij het bovenbord iets anders aangaf.
Naar analogie met de situatie waarin je 70 km/u mag rijden als er een bord van 70 boven het bord van de bebouwde kom hangt, dacht ik dus ook dat het antwoord op deze examenvraag 70 km/u was.
Er staat toch geen 70 boven het bord bebouwde kom ?
Er staat een "einde 50" (C45)

Er is nog wel een specialleke :

Als er een bord 30 Afbeelding boven een bord begin bebouwde kom hangt, geldt de 30 in GANS deze bebouwde kom ...
Ines_D
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:43

Re: Snelheidsbord boven bord bebouwde kom

Bericht door Ines_D »

In de theorie leerde ik dat een bord boven (begin of einde) bebouwde kom, een uitzondering gaf op de snelheidsregels (30 of 50 binnen bebouwde kom). Als er een bord van 70 boven een bord van begin bebouwde kom staat, dan mag je 70 rijden in de bebouwde kom.

Daarom dacht ik dat je ook 70 mocht rijden in de bebouwde kom als er boven het bord van begin bebouwde kom een bord van einde 50 stond.

Dit was echter niet juist. Kan dit? Of heeft mijn vriendin de vraag gewoon niet goed gelezen?
Ines_D
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:43

Re: Snelheidsbord boven bord bebouwde kom

Bericht door Ines_D »

Ik heb het nog eens gevraagd en ze weet echt zeker dat de vraag ging over een bord met begin bebouwde kom met een einde 50-bord boven.
Ines_D
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:43

Re: Snelheidsbord boven bord bebouwde kom

Bericht door Ines_D »

Op de site staat het volgende over de snelheid in de bebouwde kom: "De enige uitzondering is wanneer een verkeersbord op, of voorbij het beginbord van de bebouwde kom een andere snelheid oplegt."

Als er dus een bord met einde 50 boven het bord van begin bebouwde kom stond, dan mag ik toch 70 rijden tot het eerstvolgende kruispunt? Waarom kreeg mijn vriendin dan een zware fout door dit antwoord?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Snelheidsbord boven bord bebouwde kom

Bericht door Inazuma »

Ines_D schreef: 06 mar 2024, 15:52 Als er dus een bord met einde 50 ...
Een bord C45 ( Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43 ) Afbeelding of C46 ( Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen) legt zelf geen enkele snelheid op ...

Het beëindigt alleen een snelheidsbeperking, maar legt er zelf dus geen nieuwe of andere op

Bijgevolg val je dan terug op wat er

Of staat aan borden : hier een bord begin bebouwde kom , 50 dus

Of waar geen ander bord staat dat de snelheid bepaalt : de snelheid die wordt opgelegd door de aard en plaats van de weg

...boven het bord van begin bebouwde kom stond, dan mag ik toch 70 rijden tot het eerstvolgende kruispunt?
neen ...

Dat mag enkel indien er effectief een bord 70 Afbeelding staat in de bebouwde kom ...
Ines_D
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 okt 2020, 20:43

Re: Snelheidsbord boven bord bebouwde kom

Bericht door Ines_D »

Heel erg bedankt!
Plaats reactie