vraag 11239

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
shg
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2024, 12:27

vraag 11239

Bericht door shg »

Beste

Vraag 11239, die ik in de oefenvragen van hoofdstuk 12 kreeg, heeft me in verwarring gebracht.

De vraag luidt als volgt: Op een verhoogde inrichting vertraagt een fietser om linksaf te slaan. Mag je de fietser rechts inhalen?
De antwoordopties waren A) Ja, B) Ja, op voorwaarde dat je de nodige zijdelingse tussenafstand laat, en C) Neen.
Ik had antwoord C aangeduid, omdat ik dacht dat je iemand nooit rechts mag inhalen, ongeacht het vervoersmiddel.
Het juiste antwoord was B.
Als uitleg stond er "De maximaal toegelaten snelheid op een verhoogde inrichting is 30 km/uur. Je mag sinds 1/4/2023 een fietser LINKS inhalen." (links stond in de uitleg al in drukletters, voor de duidelijkheid)
De relevantie van de eerste stelling vind ik persoonlijk nogal ver te zoeken, aangezien er in de vraag niets staat over de snelheid van het voertuig, maar dit kan ik nog begrijpen. Vooral de tweede stelling zorgde voor onduidelijkheden.
Als je enkel links mag inhalen, waarom zou je dan rechts mogen inhalen mits het laten van de nodige zijdelingse tussenafstand?
Of mag je sinds kort zowel rechts als links inhalen?

Enkele vragen dus...
Ik hoop dat u mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt, en fijne dag!

Met vriendelijke groeten
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: vraag 11239

Bericht door Rafael »

Zie o.a. dit topic :wink:
Plaats reactie