spiegels gebruiken

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Sacha1985
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2023, 08:19

spiegels gebruiken

Bericht door Sacha1985 »

Hoi allemaal, ik ben nieuw hier dus ik stel mezelf even kort voor.
Ik heb in april mijn theorie examen gehaald en was er van de eerste keer door. Deze zomer heb ik 12 uur les gehad met de rijschool en heb toen ook een tweedehands autootje gekocht om met mijn vriend verder te oefenen tot ik klaar zou zijn voor het examen. Nu heb ik vanaf oktober tot nu helaas helemaal niet meer geoefend door omstandigheden en ben deze week opnieuw gestart met regelmatig een stukje te rijden. Ik was bang dat ik alles kwijt ging zijn door die maanden van niet oefenen, maar dat is dus niet zo. Het rijden zelf gaat best goed en hoewel ik nog veel moet oefenen krijg ik ook de manoevers langzaam onder de knie. Voorlopig oefenen we op een industrieterrein en nadien rij ik wel zelf naar huis via een drukkere baan. Dat vind ik nog het engste, dat druk verkeer. Ik hoop dat het ooit went en ik er minder stress voor zal hebben. Die stress is zowat mijn grootste werkpunt, want zodra ik me opgejaagd voel, bijvoorbeeld aan de lichten van een druk kruispunt, val ik stil. Dat zal ooit wel goed komen hopelijk.
Een grotere bezorgdheid van mij is mijn kijktechniek. Ik weet hoe ik moet kijken en ik gebruik mijn binnenspiegel en linkerbuitenspiegel vlot. Maar die rechterbuitenspiegel is wat anders... ik heb het gevoel dat als ik daarin probeer te kijken ik begin te zwalpen. Mijn spiegels zijn ook nogal klein en ik heb gewoon het gevoel dat het veiliger is om over mijn rechterschouder te kijken dan in die spiegel. Maar ik moet het wel kunnen natuurlijk.. nog iemand die daar moeite mee had en tips heeft? :?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: spiegels gebruiken

Bericht door Inazuma »

Over je schouder kijken is zeker bij afslaan veel beter
Je gebruikt beide kijktechnieken, met over schouder kijken als laatste check
Enfin, in een personenwégen toch, want in een vracht/bestelwagen zie je niks over je schouder ...

Dat zwalpen komt omdat je van nature rijdt naar waar je kijkt


Ik vraag me een beetje af wat je in je rechter spiegel verwacht allemaal te zien en hoe lang je daar dan in kijkt tijdens gewoon voorwaarts rijden ...

Kan je terug naar rechts (en even over schouder kijken ter bevestiging / check dode hoek) :?:
Na inhalen of op weg waar verkeer in meerdere rijstroken mag gebeuren.

Of als verkeer in meerdere files gebeurt op een weg en je niet rechts rijdt ...

Voor je gaat afslaan, als er een bruikbaar weggedeelte aan de rechterkant ligt.
Maar wie zich daar bevindt, ben je doorgaans al gepasseerd, en je weet dan al vooraf dat die er gaan zijn.
Of je weet net al vooraf dat er niemand is (maar je checkt dat wel)

Bij manoeuvres kijk je uiteraard meer in je spiegels, ook de rechter, maar rij je normaal zo traag dat je niet gaat zwalpen


Vaak is er in je rechter spiegel niets van belang te zien en hoef je er ook niet nadrukkelijk in te kijken.
Je kijkt daar in waar en wanneer nodig door verkeerssituatie of omwille van wat je wil gaan doen
Plaats reactie