Vraag m.b.t. voorrang voetgangers op doorlopend fietspad

Punten van discussie.
JQuery
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:18

Vraag m.b.t. voorrang voetgangers op doorlopend fietspad

Bericht door JQuery »

Beste

Recent heb ik een verkeerssituatie gehad met mijn begeleider naast mij, waarbij er onzekerheid is ontstaan over het juiste antwoord.

De situatie betreft onderstaande weg met volgende situatiebeschrijving:
Een jogger (voetganger) begaf zich op de locatie van de groene pijl terwijl ik (autobestuurder) mij op de locatie van het onderstaande cameraperspectief (dus de onderstaande foto weergeeft ongeveer wat ik door mijn voorruit kon zien). Ik zet mijn rechterrichtingaanwijzer aan met de bedoeling om de zichtbare eerstvolgende afslag te nemen, en ik doe dat. Terwijl ik het doorlopend fietspad dat daar ligt overrijd, komt de jogger op de locatie van de rode pijl en moet hij stoppen/vertragen. Er is geen aanraking of accident gebeurt.
(Disclaimer: de onderstaande foto is van Google Maps en de persoon zichtbaar achter het verkeersbord mag dus genegeerd worden)
Afbeelding

Link naar de Google Maps locatie: https://www.google.com/maps/@51.2108682 ... ?entry=ttu

De probleemstelling:
- Mijn begeleider is van mening dat ik had moeten stoppen om de jogger voorrang te geven.
- Ik was ervan overtuigd dat ik hier geen voorrang moest verlenen aan de jogger, tenzij hij al aan het oversteken was, wat niet het geval was

De vraag:
Moet ik in deze situatie de jogger (voetganger) voorrang verlenen? (En bijkomend: hebben voetgangers óók voorrang op een doorlopend fietspad?

Mijn redenering en andere punten:
- Van wat ik begrijp hebben fietsers wél voorrang bij doorlopende fietspaden, maar hebben voetgangers dat niet tenzij zij al aan het oversteken zijn.
- Er is geen debrapad, waardoor ik denk dat voetgangers enkel voorrang hebben mits zij al aan het oversteken zijn.
- In "Les 21: Manoeuvres en voorrang bij het afslaan" is de volgende quote te vinden; "De bestuurder die van richting verandert, moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden." Deze quote doet mij twijfelen aan mijn standpunt. Hier ben ik niet zeker of dit enkel gaat over voetgangers die al reeds aan het oversteken zijn, of ook om voetgangers die "aanstalten maken om over te steken" zoals bij zebrapaden, en of de jogger op de locatie van de groene pijl daar ook zou onder vallen.
- De situatie lijkt erg veel op een rotonde, maar doordat er geen verkeersbord D5 is, ga ik ervan uit dat dit geen echte rotonde is en het desbetreffende fietspad dus ook geen "aanliggend fietspad" is.
- Het zichtbare verkeersbord F50bis heeft geen betrekking op de voorrang en waarschuwt enkel voor de aanwezigheid van de oversteekplaats voor fietsers, maar volgens mij geeft de aanwezigheid impliciet toe dat het een oversteekplaats is voor fietsers en dus niet voor voetgangers.
- Ik moet eerlijk toegeven dat ik de snelheid van de jogger ook foutief had ingeschat. Ik dacht dat ik gemakkelijk de oversteekplaats voor fietsers volledig zou kunnen oversteken zonder de jogger te moeten doen vertragen, maar dat is dus niet gelukt. Dit neem ik sowieso mee richting mijn volgende verkeersoefeningen.


Ik zou het enorm appreciëren indien hier iemand met deskundige ervaring een antwoord zou op kunnen bieden. Door de situatie voel ik mij al een tijdje slecht omdat ik zeker geen fouten wil maken.

Alvast erg bedankt!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag m.b.t. voorrang voetgangers op doorlopend fietspad

Bericht door Inazuma »

JQuery schreef: 27 nov 2023, 04:13 - Mijn begeleider is van mening dat ik had moeten stoppen om de jogger voorrang te geven.
Je begeleider heeft het juist ...

Er zijn 2 of 3 redenen voor :

Voorrang verlenen bij richtingsverandering:

Artikel 19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.

De jogger volgt het fietspad (een ander deel vd weg) langs het "rond punt" (géén rotonde) van Wommelgem, en volgt dus dezelfde weg die jij wil verlaten ...


Ook zonder fietspad en/of zonder zebrapad had de voetganger hier voorrang terwijl jij van richting veranderde:

Artikel 19.5. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden.


Artikel 12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.

De jogger / voetganger mag hier (waar hij de rijbaan dwarst) vermoedelijk (zie volgende reactie ) gebruik maken van het fietspad .
(ervoor en erna in principe niet meer sinds recente aanpassing door minister Gilkinet ivm waar voetgangers moeten lopen)


Het Hof van Cassatie heeft echter eerder al geoordeeld dat het in zo'n geval de regels inzake richtingsverandering zijn die gelden, niet Art 12.4bis . Maar dat legt dus in principe hetzelfde op ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 27 nov 2023, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag m.b.t. voorrang voetgangers op doorlopend fietspad

Bericht door Inazuma »

JQuery schreef: 27 nov 2023, 04:13 - Van wat ik begrijp hebben fietsers wél voorrang bij doorlopende fietspaden, maar hebben voetgangers dat niet tenzij zij al aan het oversteken zijn.
Dat is Art 12.4bis en dus volgens Cassatie niet toepasbaar in deze situatie, met richtingsverandering.

Voetgangers hebben net zo zeer voorrang als fietsers in andere situaties - gesteld dat Art 12.4bis van toepassing is.
Waar zij het fietspad mogen gebruiken ... en dat is net aanzienlijk ingeperkt 1)


Voorrang verlenen gebeurt niet louter aan weggebruikers die reeds op het doorlopende / overstekende fietspad zijn.
Als je een dergelijke weggebruiker die voorrang zou gaan hebben hindert, verleen je al geen voorrang meer ...
Voorrang is functie van plaats, snelheid, en de afstand waarop de voorrangsgerechtigde weggebruiker zich bevindt.
De situatie aan zebrapaden is daar nog een uitbreiding op.

12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.

- Er is geen zebrapad,
Dat is er dus zelfs niet nodig ...

- In "Les 21: Manoeuvres en voorrang bij het afslaan" is de volgende quote te vinden; "De bestuurder die van richting verandert, moet voorrang verlenen aan de voetgangers die de rijbaan oversteken die hij gaat oprijden." Deze quote doet mij twijfelen aan mijn standpunt. Hier ben ik niet zeker of dit enkel gaat over voetgangers die al reeds aan het oversteken zijn, of ook om voetgangers die "aanstalten maken om over te steken" zoals bij zebrapaden, en of de jogger op de locatie van de groene pijl daar ook zou onder vallen.
Gezien Art 12.5 , rekening houdend met hun plaats, afstand, en snelheid

Een jogger zal sneller zijn dan een gewone voetganger ... en dus van verder af voorrang moeten krijgen.

- De situatie lijkt erg veel op een rotonde, maar doordat er geen verkeersbord D5 is, ga ik ervan uit dat dit geen echte rotonde is en het desbetreffende fietspad dus ook geen "aanliggend fietspad" is.
Het is inderdaad geen rotonde, maar de gevolgtrekking die je er aan vast knoopt slaat nergens op.
Het is geen aanliggend, maar vrijliggend fietspad

Maar dat maakt allemaal niet uit: het is een ander deel van de weg die jij wil verlaten
Je moet de weggebruikers daarop dus voorrang verlenen

- Het zichtbare verkeersbord F50bis heeft geen betrekking op de voorrang en waarschuwt enkel voor de aanwezigheid van de oversteekplaats voor fietsers, maar volgens mij geeft de aanwezigheid impliciet toe dat het een oversteekplaats is voor fietsers en dus niet voor voetgangers
F50 wijst niet op een oversteekplaats voor (brom)fietsers ...

Artikel 71.2
F50bis. Verkeersbord dat de bestuurders die van richting veranderen wijst op fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen die dezelfde openbare weg volgen.





1) Door vrij recente wijziging door minister Gilkinet, is het fietspad pas de 7de en voorlaatste toegestane optie voor voetgangers geworden.
In veel gevallen gaan zij het fietspad NIET meer mogen gebruiken :!:
Maar geen kat is daarvan op de hoogte ...

Welke gevolgen dat juridisch gaat hebben op kruispunten waar alleen het fietspad doorloopt, of aan één kant vd weg doorloopt terwijl aan de overkant vd weg een trottoir ligt (bvb aan een T-kruispunt) , dat valt nog te bezien.


Artikel 42. Voetgangers

42.1. De voetgangers gebruiken in volgorde van aanwezigheid de volgende toegankelijke en begaanbare delen van de openbare weg:

1° het trottoir of het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D9, D10 of D11;
2° het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D13;
3° de verhoogde berm;
4° de gelijkgrondse berm;
5° de parkeerstrook;
6° de zijdelingse strook;
7° het fietspad;
8° de rijbaan.
JQuery
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2023, 16:18

Re: Vraag m.b.t. voorrang voetgangers op doorlopend fietspad

Bericht door JQuery »

Prima, heel erg bedankt voor de gedetailleerde uitleg! Ik zal dan vanaf nu zeker ook voorrang verlenen aan voetgangers in situatie - en die situaties beter proberen in te schatten.

Nogmaals bedankt!
Plaats reactie