Verlopig rijbewijs

Graag uw mening over deze website.
Jonaleroy
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2023, 23:21

Verlopig rijbewijs

Bericht door Jonaleroy »

Beste, op 16/10/23 ben ik mijn verlopig rijbewijs gaan aanvragen op de gemeente. Op 19/10/23 mocht ik deze afhalen maar op mijn verlopig rijbewijs staat er dat mijn oefen preiode datum pas begind op 19/10/23, maar als ik opzoek bij de overheid staat er overal dat je oefenpreiode 1 dag na je aanvraag begind dus dan moet dit 17/10/23 zijn klopt dit? Voor mij is dit belangrijk want mijn theorie examen vervalt op 18/01/24
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

De dag die er op staat, geldt

Logisch ook dat dit de dag van aflevering is: voordien kan / mag je nog niet oefenen, en is je stageperiode dus ook nog niet begonnen ...

Dat wordt theorie opnieuw afleggen
Jonaleroy
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2023, 23:21

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door Jonaleroy »

Dat snap ik maar nogmaals op de website van de Vlaamse overheid staat er duidelijk de dag van aanvraag niet de dag van afhaling dus dan is onze overheid verkeerd?

Stel, je vraagt je voorlopig rijbewijs aan in het gemeentehuis op maandag 6 november 2023
>> Dan start je oefenperiode een dag later, op dinsdag 7 november.
Dit is de tekst van de overheid
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Websites van VL overheid staan vol fouten inzake verkeer ...

Zoek bvb eens op "ritsen doe je zo", en kijk of je vindt wat daar allemaal verkeerd mee is ...


Dag op je voorlopige rijbewijs geldt
Dat is trouwens federale materie, geen Vlaamse ...

Overigens zijn er de laatste 3 jaar wel enige regels verandert, dus theorie heropfrissen zal geen slecht idee zijn.
Jonaleroy
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2023, 23:21

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door Jonaleroy »

Theorie heropfrissen? Dan moet iedereen die al een rijbewijs heeft ook terug keren want die zijn nog ouder dan..de gemeente is nu aan het uitzoeken want ze weten het ook niet blijkbaar. Tog bedank voor de uitleg. Als ik deze opnieuw moet doen geen probleem woensdag al een afspraak op het examen
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Conform folder FOD Mob is het de afgiftedatum ...

• geldigheidsdatum (rubriek 4b): altijd de afgiftedatum + M36 (van dag op dag – 1 dag), behalve in geval van vernieuwing (duplicaat)


https://mobilit.belgium.be/sites/defaul ... -12m_0.pdf
Jonaleroy
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2023, 23:21

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door Jonaleroy »

Beste, dus de dag dat ik mijn verlopig rijbewijs ben gaan halen dan?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door Inazuma »

Jonaleroy schreef: 22 okt 2023, 18:28 Beste, dus de dag dat ik mijn verlopig rijbewijs ben gaan halen dan?
De dag dat je het kon gaan ophalen en die ook op het VRB B staat
Rijbewijs moet ook fysiek opgemaakt worden, en die datum moet er opgezet worden voor dat bij gemeente belandt voor afgifte
Wanneer je dat gaat ophalen weet niemand vooraf ...
Jonaleroy
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2023, 23:21

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door Jonaleroy »

Ik heb hetop 19/10/23 opgehaald en dienen datum staat ook op mijn verlopig rijbewijs.
Hierbij een link van de overheid
https://assets.vlaanderen.be/image/uplo ... umhnet.pdf
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door GRO »

Sommige jongeren begrijp ik toch niet.
Op je voorlopig rijbewijs staat dat het geldig is tot de 19de. En dan ga je overal zitten vragen of dat geen vergissing is en het niet vroeger moet vervallen?

In ons praktijkboek (dat je gratis kon dowloaden als je via de site hebt gestudeerd) staat met voorbeelden uitgelegd datum van aanvraag en datum van afgifte.
Jonaleroy
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 okt 2023, 23:21

Re: Verlopig rijbewijs

Bericht door Jonaleroy »

1 ik ben geen jongere maar al op leeftijd 34, en dit is niet duidelijk de gemeente wist het zelf niet, ze zijde dat ze normaal maken dat het vroeger er op staat, maar geen probleem ben al terug geweest en geslaagd 49/50 dus, tog bedankt voor u mooi antwoord
Plaats reactie