Oefening 560

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Bacchus

Oefening 560

Bericht door Bacchus »

Beste,

Het is me niet duidelijk waarom het veranderen naar de linkerrijstrook bij een rijstrookvermindering langs rechts niet als een manoeuvre beschouwd wordt (cfr. online les 20.
In les 21 zegt men immers dat het veranderen van rijstrook (ongeacht dewelke) als een manoeuvre beschouwd wordt.
Volgens andere websites wordt het veranderen naar de linkerrijstrook bij een rijstrookvermindering langs rechts wel als een manoeuvre beschouwd en moet de bestuurder die naar de linkerrijstrook wil rijden voorrang geven aan de bestuurders die zich al op die rijstrook bevinden.
De uitspraak van het Hof van Cassatie is me niet zo duidelijk en blijkt niet gekend bij andere websites die theorielessen aanbieden.

Alvast bedankt.
Mvg
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Oefening 560

Bericht door Inazuma »

Bacchus schreef: 06 aug 2023, 17:25 Het is me niet duidelijk waarom het veranderen naar de linkerrijstrook bij een rijstrookvermindering langs rechts niet als een manoeuvre beschouwd wordt (cfr. online les 20.
Wegens arrest van het Hof van Cassatie die stelt dat als signalisatie je naar links dwingt, en je de rechter rand van de rijbaan volgt, je geen manoeuvre doet ...
De uitspraak van het Hof van Cassatie is me niet zo duidelijk en blijkt niet gekend bij andere websites die theorielessen aanbieden.
Dat is hun probleem.
Het is uiteraard veel gemakkelijker om te doen alsof dit arrest niet bestaat.

En probleem van de politiek dat deze arresten niet omzet in een verduidelijkte wetgeving - zogezegd omdat het de wetgeving al is ...

Resultaat : als je in dergelijke gevallen een ongeval hebt gaat de afhandeling er iets anders uit zien dan "de mensen" verwachten
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Oefening 560

Bericht door GRO »

Inazuma schreef:Resultaat : als je in dergelijke gevallen een ongeval hebt gaat de afhandeling er iets anders uit zien dan "de mensen" verwachten
De rechter zal dus rekening houden met het arrest van het Hof, alhoewel dat op sommige sites of handboeken niet is vermeld.
Plaats reactie