Vraag algemeen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Frédéric
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2023, 13:01

Vraag algemeen

Bericht door Frédéric »

Stel ik rijd in mijn auto en kom aan een kruispunt waar haaientanden staan en het bijhorende verkeersbord. Moet ik ook voorrang verlenen aan een voetganger die het fietspad gebruikt (in afwezigheid van een voetpad of berm). Ik denk het wel, maar ben niet zeker aangezien de voetganger geen bestuurder is.
M.v.g.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Vraag algemeen

Bericht door GRO »

Neen.
Een voetganger is geen bestuurder.
Je moet voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende baan.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag algemeen

Bericht door Inazuma »

Frédéric schreef: 28 jul 2023, 16:52 Stel ik rijd in mijn auto en kom aan een kruispunt waar haaientanden staan en het bijhorende verkeersbord. Moet ik ook voorrang verlenen aan een voetganger die het fietspad gebruikt (in afwezigheid van een voetpad of berm). Ik denk het wel, maar ben niet zeker aangezien de voetganger geen bestuurder is.
Dit is een juridische puinhoop geworden ...

Is er een doorlopend trottoir of zebrapad, dan bepaalt dat de voorrang (voor de voetganger).

Antwoord hangt dus af van feit of de voetganger al dan niet het doorlopende fietspad mag volgen:

Artikel 12.4bis.
De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gebruik maken van het trottoir of fietspad.



Pas als er echt niets anders is uit de lijst van artikel 42 (en merk op hoe laag fietspad daar staat) mag een voetganger het fietspad volgen.

Artikel 42. Voetgangers
42.1. De voetgangers gebruiken in volgorde van aanwezigheid de volgende toegankelijke en begaanbare delen van de openbare weg:

1° het trottoir of het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D9, D10 of D11;
2° het deel van de openbare weg gesignaleerd door het verkeersbord D13;
3° de verhoogde berm;
4° de gelijkgrondse berm;
5° de parkeerstrook;
6° de zijdelingse strook;
7° het fietspad;
8° de rijbaan.


Maar op een kruispunt (of eerder, waar rijbanen en fietspaden kruisen, want kruispunt is groter dan dat) ga je geen bermen, parkeerstroken, aantreffen ... tenzij mogelijk aan overkant van de gevolgde weg op T-kruispunt.
Wegcode bepaalt evenwel niet dat een voetganger enkel rekening moet houden met de weggedeelten aan de kant van de weg die hij volgt.

Wegcode bepaalt niet eens hoe ver een bord D7 (fietspad), D9, D10, D11, D13 nog geldt - ook niet of dat OP het eerstvolgende kruispunt zelfs nog maar geldt.


En dan komt dé hamvraag :

Mag een voetganger op een (deel van een) kruispunt ineens wél het fietspad volgen, dat hij op de rest van die weg nadrukkelijk NIET MAG volgen (en/of terwijl er aan de overkant vd weg mogelijk een hoger gerangschikt weggedeelte is dat gevolgd moet worden) :?:


Antwoord binnen ettelijke jaren, misschien, als het Hof van Cassatie zich eventueel mag uitspreken over dit ongeval ...

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/17 ... in-ravels/



Praktisch: verleen maar voorrang aan die voetganger ...
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Vraag algemeen

Bericht door Inazuma »

GRO schreef: 28 jul 2023, 16:56 Neen.
Een voetganger is geen bestuurder.
Je moet voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende baan.
Owwww ... voorrang tov toegelaten weggebruikers op doorlopend fietspad niet vergeten :!:
Plaats reactie