4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jeevanjot

4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door Jeevanjot »

Ik heb praktijklessen gevolgd, eerst bij VAB-rijschool in Hasselt en daarna bij Wirix rijschool. Mijn eerste praktijkexamen verliep rampzalig, maar bij mijn tweede, derde en vierde poging had ik een goed gevoel.

Vandaag heb ik voor de vierde keer mijn praktijkexamen afgelegd en ik ben gezakt. :(

Op het uitslagblad staat vermeld dat ik de bediening van het voertuig niet goed uitvoerde, namelijk vertragen en remmen met ingedrukte koppeling. Ik begrijp het niet goed, want als ik in een 30 km/u-zone rijd, moet ik de koppeling indrukken om van de 2e versnelling naar de 1e versnelling te schakelen wanneer ik een bocht maak of een straat inrijd die slecht zichtbaar is. Dit is bedoeld om veilig te kunnen stoppen als er iemand uit een zijstraat komt.

Plaatsing op de openbare weg: Voorbehoud
2/5.00 dwarsmarkeringen,
De examinator zei dat ik op de Runkstersteenweg niet correct naast de weg had gereden langs de school. Ik vond dit oneerlijk omdat ik zelf in Runkst woon en mijn begeleider had gezegd dat ik wel correct had gereden. We konden hier echter niets tegenin brengen.

Bochten: Voorbehoud
3/3.00 te kort
Tijdens mijn praktijklessen heb ik geleerd om rechts bochten kort te nemen en links bochten ruim. Toen we vertrokken vanaf de rijschool, nam ik de bocht zoals ik geleerd had, namelijk kort, maar dit werd niet goed bevonden.

Voorrang: Onvoldoende
6/6.00/B1 Voorrang verlenen
Ik heb overal voorrang verleend. Ik moest de parkeerplaats bij Gamma oprijden, dus het is logisch dat ik alle auto's die op de weg reden voorrang gaf. Aan het einde van de Meerdegatstraat naar de Sint-Truidersteenweg moest ik rechtsaf slaan. Er kwamen 2 auto's van links. Een paar meter voor het kruispunt zette een van de auto's zijn richtingaanwijzer aan om af te slaan. Het was dus veilig voor mij om door te rijden, maar de examinator keurde dit niet goed. Op de terugweg naar de rijschool stond er een zwarte auto zonder richtingaanwijzer op de Meerdegatstraat. Ik moest voorrang verlenen (voorrang van rechts), maar dit werd ook als fout gezien omdat de bestuurder geen richtingaanwijzer had gebruikt en linksaf wilde slaan, terwijl er al een kleine vrachtwagen aan de linkerkant stond. Ik ben gestopt om aan te geven dat ik voorrang wilde geven, maar dit werd ook niet goed bevonden.

Snelheid en verkeersinzicht: Onvoldoende
De examinator heeft dit niet toegelicht, maar ik ken alle snelheden die gelden op de weg.

Manoeuvres: Goed
Ik moest recht vooruit parkeren en links fileparkeren.

Ik ben zeer teleurgesteld in het hele systeem van het praktijkexamen. Ik vorm geen gevaar op de weg, ken alle regels en verkeersborden, maar toch word ik telkens gediskwalificeerd. Ik wil graag mijn hart luchten en sta open voor tips van anderen. Bovendien vervalt mijn theoriecertificaat eind volgende maand en heb zojuist een e-mail gestuurd naar de rijschool om opnieuw een examen af te leggen na het volgen van 6 uur rijles. Het wordt echter een dure grap.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Bespreek het met uw instructeur, want wij waren er niet bij.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door GRO »

Uiteraard waren wij er niet bij. Maar als ik je eerste punt goed begrijp, druk jij het koppelingspedaal in bij het afremmen. Dat zal je zo zeker niet geleerd hebben in de rijschool.
Jeevanjot

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door Jeevanjot »

Om over te schakelen van 2de naar de 1ste versnelling moet je koppeling pedaal indrukken.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door GRO »

Maar de examinator zag dat jij de koppeling ook tijdens het remmen indrukte. (Dus niet alleen tijdens het schakelen).
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Eens je naar een lagere versnelling heb geschakeld, moet het koppelingspedaal terug omhoog.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Jeevanjot schreef: 19 jun 2023, 17:32 Ik begrijp het niet goed, want als ik in een 30 km/u-zone rijd, moet ik de koppeling indrukken om van de 2e versnelling naar de 1e versnelling te schakelen wanneer ik een bocht maak of een straat inrijd die slecht zichtbaar is.
Daar zal al deel vh probleem zitten ...

Je moet raar of zelden naar 1ste daarvoor
Gast

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door Gast »

Bij niet goed zichtbaar straat moet je naar 1ste versnelling overgaan. Ik zeg het niet, mijn rijinstructeur heeft mij dit geleerd.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Als je aan lage snelheid en lage toerentallen de koppeling indrukt is dat geen probleem. Vermoedelijk ligt het probleem van 3 naar 2 gaat waarbij je nog snelheid hebt en nog niet in lage toerentallen bent met de koppeling ingedrukt.

Vertrouw nooit 100 procent de pinkers van anderen. Het is een indicatie maar nooit zekerheid dat iemand zal afslaan. Hou ook rekening met de afstand en snelheid.

De auto aan wie je voorrang aan rechts moest verlenen, stond geblokkeerd omwille van de auto links. Er is geen volgorde bepaald wie dan eerst verder mag. Misschien stond ja al te ver zodat iedereen geblokkeerd was en dan kun jij best eerst voorzichtig verder.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door Gast »

de rijprof schreef: 21 jun 2023, 19:57 Als je aan lage snelheid en lage toerentallen de koppeling indrukt is dat geen probleem. Vermoedelijk ligt het probleem van 3 naar 2 gaat waarbij je nog snelheid hebt en nog niet in lage toerentallen bent met de koppeling ingedrukt.

Vertrouw nooit 100 procent de pinkers van anderen. Het is een indicatie maar nooit zekerheid dat iemand zal afslaan. Hou ook rekening met de afstand en snelheid.

De auto aan wie je voorrang aan rechts moest verlenen, stond geblokkeerd omwille van de auto links. Er is geen volgorde bepaald wie dan eerst verder mag. Misschien stond ja al te ver zodat iedereen geblokkeerd was en dan kun jij best eerst voorzichtig verder.
Ik denk ook misschien dat ik bij hoger snelheid sneller de koppeling indruk. Maar ik snap niet als je sneller koppeling indrukt wat doet het voor je auto. Verbrand je meer brandstof of gaat de koppeling versleten zijn. Wat is de achterliggende probleem hierbij? Want vroeger werd gezegd dat leerling moest terug schakelen, maar nu is het niet meer nodig om op expresweg terug te schakelen als je rode lichten ziet van ver. Je kunt alleen op motor remmen en dan naar eerste gaan en stoppen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door de rijprof »

Zo lang mogelijk in contact blijven met de motor heeft een aantal voordelen. Stabiliteit en wegligging, remt iets beter, iets zuiniger.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 25 jun 2023, 15:23 Ik denk ook misschien dat ik bij hoger snelheid sneller de koppeling indruk.
En dat wordt dan op examen genoteerd als foute remtechniek ...
praktijk examen

Re: 4de keer niet geslaagd voor mijn praktijkexamen

Bericht door praktijk examen »

Inazuma schreef: 26 jun 2023, 09:30
Gast schreef: 25 jun 2023, 15:23 Ik denk ook misschien dat ik bij hoger snelheid sneller de koppeling indruk.
En dat wordt dan op examen genoteerd als foute remtechniek ...
Bedoeld de OP dat hij de koppeling indrukt ipv de rem pedaal te gebruiken om te remmen?

Als ik het goed heb zijn er een paar mogelijkheden, te zien de situatie.

Gas lossen (om op de motor te remmen -- kan je te zien de situatie zo een stukje uitbollen), dan beginnen remmen, terugschakelen naar gewenste versnelling. that's it.

Als je tot stilstand moet komen, rem, ontkoppel en houd pedaal ingeduwd (bij 1000 toeren), rem tot punt waar je stil wilt komen.

Zone 30 doe je in 2de en als je slecht / geen zicht heb in zone 30 schakel je naar 1ste.

Geen idee of dit helpt maar wens je veel success.
Plaats reactie