Voorrang op zebrapad?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Tati

Voorrang op zebrapad?

Bericht door Tati »

Is iemand die in zo'n wagentje voor mensen die niet goed kunnen wandelen zit, die die dan een bestuurder of niet? Ik reed langs een zebrapad en ernaast stond dus zo iemand, krijgt iemand in zo'n mini-auto voorrang om over te steken of niet (zoals een fietser ook geen voorrang zou krijgen)?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang op zebrapad?

Bericht door Inazuma »

Tati schreef: 30 mei 2023, 14:09 Is iemand die in zo'n wagentje voor mensen die niet goed kunnen wandelen zit, die die dan een bestuurder of niet? Ik reed langs een zebrapad en ernaast stond dus zo iemand, krijgt iemand in zo'n mini-auto voorrang om over te steken of niet (zoals een fietser ook geen voorrang zou krijgen)?
Dat is door de recente aanpassing door minister Gilkinet helemaal onduidelijk geworden ...

De voorrang op zebrapad is enkel voor voetgangers en gelijkgestelden


De gebruikers van gemotoriseerde voortbewegingstoestellen worden gelijkgesteld met fietsers.

Echter, de personen met een verminderde mobiliteit die gemotoriseerde voortbewegingstoestellen gebruiken die uitsluitend voor hen zijn bestemd en waarmee niet sneller dan stapvoets wordt gereden, worden gelijkgesteld met voetgangers.


Het moet dus gaan
1) om een gemotoriseerd voortbewegingstoestel

En niet om een bromfiets (A, B) waar die ook wel eens mee rijden ... en verschil zie je niet altijd van opzij

2) dat voortbewegingstoestel mag uitsluitend bestemd zijn voor personen met verminderde mobiliteit

Hoe een weggebruiker dat op afstand moet kunnen zien is mij onduidelijk
Ook hoe men dat gaat bewijzen is eveneens onduidelijk ...
Geen goedkeuring als bromfiets maar dat hebben illegale bromfietsen stijl step (=voortbewegingstoestel)-met-zadel dus evenmin
Rij je daar zonder inschrijving mee rond (want je kan die meestal niet inschrijven) dan krijg je een PV ...

3) er mag niet sneller dan stapvoets mee gereden worden

Ook niet aan te tonen nadien
Plaats reactie