Verwarring vraag 10911

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
HLMTKJS

Verwarring vraag 10911

Bericht door HLMTKJS »

Dag Rijbewijsonline,

Bij vraag 10911 stelt men:
Wat is juist?
In een woonerf ...

A. ... is de maximaal toegelaten snelheid 25 km per uur.
B. ... mogen auto's links en rechts van de rijrichting parkeren.
C. ... mogen voetgangers en fietsers de volledige rijbaan gebruiken.
Antwoord B is correct, maar dan moet in het antwoord toch vermeld worden dat er parkeervakken zijn of dat dit enkel mag op parkeervakken. " ...mogen auto's links en rechts van de rijrichting parkeren." is eigenlijk niet correct als het andere er niet bij vermeld is.
LES 6 – ‘Speciale plaatsen’.
Maximaal toegelaten snelheid: 20 km/uur.
Voetgangers mogen de volledige rijbaan gebruiken (niet de fietsers).
Auto's mogen links en rechts van hun rijrichting op de parkeervakken parkeren.
Bedankt voor jullie tijd.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Verwarring vraag 10911

Bericht door Rafael »

Ik begrijp je opmerking, maar is dit niet wat vergezocht? Het gaat er om dat je weet dat dit in een woonerf zowel links als rechts mag, uiteraard enkel op de plaatsen waar dit ook toegestaan is.

Bekijk het zo: als men je vraagt hoe snel je mag rijden op een autosnelweg, antwoord je dan 120 km/u? Of moet men ook vermelden dat er geen andere beperkende borden geplaatst zijn?

Ik vond deze soortgelijke discussie ook terug.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verwarring vraag 10911

Bericht door Inazuma »

Rafael schreef: 18 mei 2023, 12:26 Bekijk het zo: als men je vraagt hoe snel je mag rijden op een autosnelweg, antwoord je dan 120 km/u? Of moet men ook vermelden dat er geen andere beperkende borden geplaatst zijn?
Moeten zelfs geen borden zijn
Als ik mijn aanhangwagen van 750 KG achter mijn voertuig van categorie B hang, mag ik toch maar 90 ...

De vragen & antwoorden staan dus nooit echt los van de naleving van andere regels
HLMTKJS

Re: Verwarring vraag 10911

Bericht door HLMTKJS »

Rafael schreef: 18 mei 2023, 12:26 Ik begrijp je opmerking, maar is dit niet wat vergezocht? Het gaat er om dat je weet dat dit in een woonerf zowel links als rechts mag, uiteraard enkel op de plaatsen waar dit ook toegestaan is.

Bekijk het zo: als men je vraagt hoe snel je mag rijden op een autosnelweg, antwoord je dan 120 km/u? Of moet men ook vermelden dat er geen andere beperkende borden geplaatst zijn?

Ik vond deze soortgelijke discussie ook terug.
Het gaat gewoon om wat correct is. Je mag niet links en rechts parkeren. Enkel wanneer er vakken zijn. Dit zou dus ook moeten vermeld worden in het antwoord op de vraag. Jullie bieden theorie aan en dit zou zo weinig mogelijk verwarring mogen veroorzaken.
Rafael
Administrator
Berichten: 2640
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: Verwarring vraag 10911

Bericht door Rafael »

HLMTKJS schreef: 19 mei 2023, 11:36 Het gaat gewoon om wat correct is. Je mag niet links en rechts parkeren. Enkel wanneer er vakken zijn.
Je beseft dat je jezelf ook al deels tegenspreekt hier? Eerst zeg je dat je niet links en rechts mag parkeren om daarna te zeggen dat het wel mag als er vakken zijn - wat trouwens ook niet de volledige wettekst dekt. In de uitleg bij de vraag staat de aanvulling wel, alsook op de theorie pagina zelf.

Om de complexiteit te beperken is antwoord B hooguit niet volledig, maar daarom niet fout. Je zal op deze manier nog veel "fouten" tegenkomen vrees ik, zie ook mijn gegeven voorbeeld aangaande snelheid.
GRO
Administrator
Berichten: 12759
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verwarring vraag 10911

Bericht door GRO »

@HLMTKJS
Je zoekt het veel te ver.
Stel dat we zouden vragen met welke minimumsnelheid je op een autosnelweg moet rijden.
Dan gaan we bij die vraag ook niet toevoegen: behalve bij wegenwerken, behalve bij slechte weersomstandigheden, behalve wanneer een verkeersbord een andere maximumsnelheid oplegt (enz).
Tijdens het echte examen wordt in een vraag ook niet de hele theorie herhaald.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Verwarring vraag 10911

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef: 18 mei 2023, 12:54Als ik mijn aanhangwagen van 750 KG achter mijn voertuig van categorie B hang, mag ik toch maar 90 ...
Niet noodzakelijk... mijn auto heeft een mtm van ongeveer 2100 kg, zelfs met een aanhanger mtm 1200 kg mag ik nog 120....
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verwarring vraag 10911

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef: 19 mei 2023, 17:03
Inazuma schreef: 18 mei 2023, 12:54Als ik mijn aanhangwagen van 750 KG achter mijn voertuig van categorie B hang, mag ik toch maar 90 ...
Niet noodzakelijk... mijn auto heeft een mtm van ongeveer 2100 kg, zelfs met een aanhanger mtm 1200 kg mag ik nog 120....
Om maar te tonen dat een vraag niet alle mogelijke randvoorwaarden kan omvatten die de wetgeving ergens inhoudt
Plaats reactie