Voorsorteren in een eenrichtingsstraat met fietsen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Awesomemanu
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mei 2023, 10:38

Voorsorteren in een eenrichtingsstraat met fietsen

Bericht door Awesomemanu »

(Rijbewijs B)
Zoals alom geweten dient met in een eenrichtingsstraat links voor te sorteren als men naar links wilt en rechts als men naar rechts wilt.

Mijn vraag: Wat als er van beide kanten wel fietsers kunnen komen? Ik heb op deze site een voorbeeld gevonden bij motors waarbij deze dan in het midden gaan staan om plaats te houden voor fietsers. Is deze procedure hetzelfde voor autos? Of dienen deze dan bijvoorbeeld. gewoon rechts voor te sorteren om naar links te gaan.

PS: Wanneer sorteer je alsook best voor? Pas op het einde van de eenrichtingsstraat of al in het begin?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorsorteren in een eenrichtingsstraat met fietsen

Bericht door Inazuma »

Awesomemanu schreef: 16 mei 2023, 10:44 Zoals alom geweten dient met in een eenrichtingsstraat links voor te sorteren als men naar links wilt
Als ik eens rondzie, ben ik vaak één van de weinigen die dat doet ...

Mijn vraag: Wat als er van beide kanten wel fietsers kunnen komen?
Kijken of er effectief fietsers ZIJN
Als er zijn, zal je wat meer of langer rechts moeten blijven
PS: Wanneer sorteer je alsook best voor? Pas op het einde van de eenrichtingsstraat of al in het begin?
Je bent "tijdig genoeg" beginnen pinken
Daarna wijk je uit naar links (of rechts) zoals nodig en mogelijk

Uiteraard is dat eerder naar het einde van de éénrichtingsstraat of nabij waar je linksaf moet als die doorloopt

2 à 3 maal de toegelaten snelheid in meter, maar nà een eventueel kruispunt langs die kant, is een goede maatstaf om te beginnen pinken, en nadien op te schuiven
Plaats reactie