Aangepaste snelheid afrit autosnelweg tot waar geldig?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
ThomasV98
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 mei 2023, 14:50

Aangepaste snelheid afrit autosnelweg tot waar geldig?

Bericht door ThomasV98 »

Hallo iedereen

Er heerst verwarring bij mij rond de snelheid op afritten van autosnelwegen. Ik vind ook nergens een duidelijke uitleg online. De kwestie: Af en toe staat er een bord dat aanduidt dat je op de afrit maar 50 mag (soms ook 70 of 90). Die 50 staat er in mijn ervaring wanneer er een vrij scherpe bocht volgt. Het is echter zo dat je bij het verlaten van de een autosnelweg via zo'n afrit met snelheidsbeperking soms na een tussenstukje op een andere snelweg komt. Eens je die scherpe bocht uit bent, lijkt er dan in zo'n geval geen enkele reden om 50 te blijven, het lijkt eerder gevaarlijk en niemand lijkt het toe te passen. Mijn vraag is daarom: is die 50 enkel geldig in de scherpe bocht? Of moet je wachten met het verhogen van je snelheid tot een volgende kilometeraanduiding (die vaak niet komt) of het oprijden van de volgende autosnelweg (wat soms dan ineens 100 of 120 kan zijn en enorm gevaarlijk is als je er tegen 50 komt aangereden). In mijn beperkte rijervaring heb ik nog nooit een bord einde 50 gezien in zo'n geval en daarom val ik terug op het volgen van de standaard regel: snelheid aanhouden tot volgend kruispunt of andere snelheidsaanduiding, maar dit is niet praktisch en gevaarlijk in gevallen als deze.

Het gezond verstand zegt, 50 in bocht en daarna terug de gewone snelheid, maar wat zegt de wegcode hierover?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aangepaste snelheid afrit autosnelweg tot waar geldig?

Bericht door Inazuma »

ThomasV98 schreef: 05 mei 2023, 15:02 Er heerst verwarring bij mij rond de snelheid op afritten van autosnelwegen. Ik vind ook nergens een duidelijke uitleg online. De kwestie: Af en toe staat er een bord dat aanduidt dat je op de afrit maar 50 mag (soms ook 70 of 90).
Tenzij bij werken, in schoolomgeving, en in "vakantiezone" (kom je nagenoeg nergens tegen, enige die ik wist in Hofstade is verdwenen) is het verboden om een snelheidsbeperking op te leggen waar een gevaarsbord gebruikt kan worden ...


C43 / snelheidsbeperking geldt tot en met het volgende kruispunt als de beperking niet opgeheven wordt

Waar de uitrit dan op de andere snelweg komt, is ook een kruispunt (zijn immers 2 andere wegen)

Alleen is dat meestal totaal onveilig om 50 te blijven rijden 'tot na het kruispunt" terwijl verkeer daar op de andere snelweg 100-120 rijdt .
Ook niet erg duidelijk waar een "kruispunt" stopt alks de rijstroken naast elkaar verder lopen ...


Is situatie die voorkomt uit het eindeloos willen overtreden van de verkeerswetgeving door Vlaamse overheid ..
Plaats reactie