Kan iemand mij deze 2 vragen uitleggen?

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
noobie123
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2023, 17:09

Kan iemand mij deze 2 vragen uitleggen?

Bericht door noobie123 »

In het theorieboek heb ik gelezen dat een tram altijd voorrang heeft. Tenzij de auto een voorrangsbord heeft. Bij deze vraag is er dus duidelijk een voorrangsbord. Maar waarom heeft de tram dan toch voorrang? Heeft de auto alleen voorrang op de tram, als hij rechtdoor zou rijden?

Afbeelding

In het theorieboek staat ook dat ''rechtdoor gaat voor op dezelfde weg''. De blauwe bestelauto komt van rechts op een gelijkwaardige kruispunt. Dus volgens de verkeersregels moet je voorrang verlenen aan verkeer dat komt van rechts. Maar de blauwe bestelauto maakt ook een bocht. Is het dan niet zo, dat de witte auto juist eerst mag omdat hij rechtdoor gaat?

Afbeelding

Zoals u ziet heb ik nogal conflicterende antwoorden die ik niet helemaal begrijp. Ik zou het waarderen als iemand mij het kan uitleggen. Dankuwel
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Kan iemand mij deze 2 vragen uitleggen?

Bericht door GRO »

Beste,
Ben jij uit Nederland?
Je gebruikt begrippen die wij in Belgie niet hanteren. Ook de afbeelding bij je vraag komt uit een boek dat mij onbekend is.
In Nederland zijn sommige regels anders dan in Belgie.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan iemand mij deze 2 vragen uitleggen?

Bericht door Inazuma »

noobie123 schreef: 23 apr 2023, 17:15 In het theorieboek heb ik gelezen dat een tram altijd voorrang heeft. Tenzij de auto een voorrangsbord heeft.
Neen, je legt dat verkeerd uit:
Tenzij de tram NIET op een voorrangsweg rijdt en de auto wel ...
Hier rijdt de tram OOK op een voorrangsweg

https://www.unive.nl/autoverzekering/ve ... egels-tram


Dit is anders in België, waar de tram altijd voorrang heeft op gewone weggebruikers , ongeacht de voorrangsborden
(tenzij verkeerslichten de tram tegen houden ... )


In het theorieboek staat ook dat ''rechtdoor gaat voor op dezelfde weg''.
Op dezelfde weg
Of anders gezegd: tussen tegenliggers

De bestelwagen rijdt hier niet op dezelfde weg, maar op een dwarsende weg



Je zit hier wel op een BELGISCH forum ...
noobie123
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 apr 2023, 17:09

Re: Kan iemand mij deze 2 vragen uitleggen?

Bericht door noobie123 »

Ik dacht dat de verkeersregels tussen belgie en nederland grotendeels hetzelfde waren. Jammer. Dit is de enige actieve forum dat ik kon vinden.
Ik zal mijn vragen elders plaatsen om verwarring te voorkomen. Dankuwel voor de antwoorden en uw tijd!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Kan iemand mij deze 2 vragen uitleggen?

Bericht door Inazuma »

noobie123 schreef: 23 apr 2023, 17:33 Ik dacht dat de verkeersregels tussen belgie en nederland grotendeels hetzelfde waren.
Dat wil wel eens tegenvallen

De basis was dezelfde
Maar de aanpassingen in België zijn op het waanzinnige af - naar wat er ingevoerd wordt, en naar aantal ...
Plaats reactie