2967

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
ZenoReyskens
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2023, 14:05

2967

Bericht door ZenoReyskens »

Er wordt gevraagd of er op een verhoogde inrichting mag ingehaald worden, het juiste antwoord is nog steeds "nee" op het oefenexamen. Volgens mij moet dit ondertussen "ja" zijn, maar enkel een fietser sedert de aanpassing van de wegcode op 1 april 2023. Klopt dit?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 2967

Bericht door GRO »

Dus links inhalen mag er niet, (behoudens een fietser).
ZenoReyskens
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 apr 2023, 14:05

Re: 2967

Bericht door ZenoReyskens »

Mijn excuses, ik doe het niet om moeilijk te doen, maar deze vraag is dan nogal ambigu. Je hebt de antwoordkeuzes: "ja", "ja als er voldoende tussenruimte gelaten wordt" en "nee". Het antwoord "nee" is dan toch niet een 'volledig' juist antwoord? Er wordt niet gezegd dat het om een fietser gaat die je er inhaalt, maar het wordt in de vraag ook niet ontkracht dat het om een fietser gaat.
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: 2967

Bericht door Inazuma »

Dat zal inderdaad aangepast moeten worden

Met dien verstande dat het ook énkel maar een één- of tweewielige voertuig mag zijn dat je inhaalt

Géén bakfiets op 3 of meer wielen ... ook al is die gelijkgesteld met een fiets ... inhaalverbod :!:

Een (trap)step wel, als het eentje met 2 wieltjes is
Een skateboard of step met 3 of 4 wieltjes NIET ...



Chaos is stilaan compleet
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: 2967

Bericht door GRO »

Ik heb de vraag als volgt aangepast:
"Mag je op een verhoogde inrichting alle bestuurders links inhalen?
Hellohello90

Re: 2967

Bericht door Hellohello90 »

In het filmpje op de theorie zegt men duidelijk dat men een fietser niet mag inhalen langs links op een verhoogde inrichting. Op de theorie text daaronder staat dat het wel mag en in de reacties lees ik dat het sinds 1 april 2023 wel mag. Ik heb zitten zoeken en heb nergens op het internet een geldig bewijs van deze wijziging gevonden. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om een link te plaatsen waar het duidelijk gepubliceerd staat dat het inhalen van een fietser wel mag? 😊
Mvg
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: 2967

Bericht door Rafael »

Het filmpje is nog niet aangepast; de tekst op deze website is wel correct.

In artikel 22ter.1 werd 2° is elk links inhalen verboden op deze inrichtingen; geschrapt, waarna in artikel 17.2 7° terug voorzien werd.
17.2 Het links inhalen van een gespan, van een tweewielig motorvoertuig of van een voertuig met meer dan twee wielen is verboden:
[...]
7° op de verhoogde inrichtingen.
Met andere woorden: de meeste fietsers (2 wielen) mogen wel links ingehaald worden sinds 01/04/2023.

KB 12/03/2023 moest je echt daar in willen grasduinen.
Plaats reactie