vraag over voorang van rechts

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
robineke
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2022, 18:07

vraag over voorang van rechts

Bericht door robineke »

ik heb door deze site mijn theorie examen behaald nu ben ik op youtube filmpjes aan het bekijken voor mijn praktijk examen en ik zag deze situatie en was niet zeker https://www.youtube.com/watch?v=HyqPElP3Nik op tijdstempel 40:09 had die fietser voorang van rechts ?

dus op een rijbaan is er haaks rechts een fietspad voor beide richtingen zonder autorijbaan had deze fietser voorang van rechts ? mischien een domme vraag maar ben hellemaal niet zeker zou het aprecieren als jullie deze youtube video bekijken en mij kunnen helpen
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: vraag over voorang van rechts

Bericht door Rafael »

Ik heb je specifieke situatie niet bekeken in het filmpje, maar je weet dat dat filmpje opgenomen is in Nederland en niet alle regels daar hetzelfde zijn als in België? Je brengt jezelf hier mogelijk onnodig door in de war.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag over voorang van rechts

Bericht door Inazuma »

Ik kan net als Rafael je enkel aanraden om NIET naar filmpjes uit Nederland te kijken als je in België examen moet doen :!:

(Noch andersom ...)


In België heeft de fietser juridisch GEEN voorrang van rechts als er enkel maar een fietspad ligt.
In de praktijk heb je echter veel kans dat een fietser er wél gaat doorrijden ...

Dit is namelijk een uitzondering op de voorrang van rechts regel.
De fietser komt vanuit een pad , in casu enkel een fietspad, dus een weg zonder rijbaan, op een weg mét rijbaan waarop de auto rijdt.


Art 12.3.1. Elke bestuurder moet voorrang verlenen aan de bestuurder die van rechts komt, behalve indien hij op een rotonde rijdt of indien de bestuurder die van rechts komt uit een verboden rijrichting komt.

De bestuurder moet evenwel voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt op de openbare weg of de rijbaan die hij oprijdt:

a) wanneer hij uit een openbare weg of een rijbaan met een verkeersbord B1 (omgekeerde driehoek) of met een verkeersbord B5 (stop) komt.

b) wanneer hij uit een aardeweg of een pad op een openbare weg met een rijbaan komt.



En wat is een pad:
2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.


Merk op dat indien het fietspad bij een openbare weg-mét-rijbaan hoorde (waardoor de weg op zich geen pad meer is) de fietser wél voorrang van rechts zou hebben ...


Idem indien hier wél "brede" voertuigen toegelaten waren :arrow: geen pad meer :arrow: wél voorrang van rechts


Voorbeeldje

https://goo.gl/maps/Qsj3FgCAuxcNPU7U8

Dit was een kruispunt met voorrang van rechts voor de fietser
Het is een jaagpad, maar ondanks de naam zijn daarop ook "brede" ( bredere dan een voetganger) voertuigen toegelaten (voor onderhoud, of met vergunning)
En dus gold er de voorrang van rechts ...


Vergeet het bord voorrangstraject, daar stonden tot voor kort geen voorrangsborden bij ... nu nog steeds niet voor de fietsers :!:
Ronduit crimineel ...
robineke
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2022, 18:07

Re: vraag over voorang van rechts

Bericht door robineke »

Oke top merci om mij te helpen apprecieer het echt het is nu duidelijk. en natuurlijk zijn de verkeers regels een beetje anders in nederland maar ik heb nog niet echt goede videos gezien waar ze examen rondjes rijden en zoveel informatie geven als die van in nederland over het praktijk rijden ivb met schakelen en spiegelen enzo deze videos geven me een beetje meer zelfvertrouwen om een begeleider te kiezen en later mijn praktijk te gaan doen.

bedank voor het helpen !!!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag over voorang van rechts

Bericht door Inazuma »

robineke schreef: 26 mar 2023, 13:48 natuurlijk zijn de verkeers regels een beetje anders in nederland
Nogal een beetje heel veel ...
En hoe langer, hoe méér.


maar ik heb nog niet echt goede videos gezien waar ze examen rondjes rijden en zoveel informatie geven als die van in nederland over het praktijk rijden ivb met schakelen en spiegelen enzo deze videos geven me een beetje meer zelfvertrouwen om een begeleider te kiezen en later mijn praktijk te gaan doen.
Als je rijdt zoals in dat filmpje, ga je gegarandeerd een paar keer mogen terugkomen ...

Dat wordt
Voertuigbediening: slecht
:arrow: kom maar terug
robineke
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2022, 18:07

Re: vraag over voorang van rechts

Bericht door robineke »

kan je een paar voorbeelden geven ? het lijkt me tog gewoon hetzelfde rijden als hier in belgie voertuig bediening blijft tog hetzelfde eigelijk ?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag over voorang van rechts

Bericht door Inazuma »

Je hebt niet eens gezien dat die geregeld zonder handen rijdt ?
robineke
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 jun 2022, 18:07

Re: vraag over voorang van rechts

Bericht door robineke »

ja natuurlijk well xdxd dat doe je niet op je examen he maar de meeste mensen rijden well zo
Plaats reactie