Praktijkexamen Geel

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
jazzmnil

Praktijkexamen Geel

Bericht door jazzmnil »

Vandaag ging ik examen afleggen in Geel. In principe de meest gemakkelijke examenregio (geen trams of andere lastige factoren). Helaas was ik niet geslaagd wegens een aantal kleine fouten, voor de rest was het een mooie rit volgens de examinator. Echter wil ik anderen wel waarschuwen!

Ga voldoende oefenen zodat je alle snelheden in de straten vanbuiten kent. Ik was slechts tweemaal zelf gaan rijden in Geel (wel 5 uur per dag) maar dat is écht niet voldoende! Soms kom je in een straat terecht waar het heel erg onduidelijk is of het zone 30, 50 of 70 is. Ik let vaak zelf heel goed op de borden maar het was gewoon niet duidelijk. Ga dus zeker meerdere weken lang regelmatig rijden in regio Geel/Olen/Herentals zodat je precies weet waar je hoeveel mag en onthoud dat dan ook! En kijk zeker niet naar de snelheden die je GPS aangeeft. Ik reed 50 op een 70 baan omdat mijn GPS 50 aangaf haha. Gewoon zelf inschatten hoe snel je mag.

Ook zou ik als tip meegeven om talloze keren te parkeren zodat je het bijna blindelings kan. Doe het niet 20 keer, maar 100 keer. Ik kon super goed parkeren (dacht ik), deed het iedere keer juist toen ik zelf oefende maar op het examen reed ik twee keer op de borduur. Belachelijk gewoon. Was waarschijnlijk ook stress hoor, maar hoe meer je oefent hoe beter!

Oefen ook zeker op de autosnelweg want ik moest hier voor 5 minuten op rijden. Ohja, en in een straat waar veel zijstraatjes zijn met voorrang van rechts: traag rijden en voor iedere zijstraat remmen (tenzij je zelf voorrang hebt natuurlijk)! Ik reed zelf tweemaal voorbij een straat omdat ik vlot wilde doorrijden, maar dat is me niet in dank afgenomen haha.

En als laatste: niet stressen. Ik was zelf ook heel erg bang. Heb twee dagen gehuild omdat ik zo gespannen was. Ondanks dat ik niet geslaagd ben kan ik wel zeggen dat het examen eigenlijk helemaal niets voorstelt haha. Zeker niet als je goed geoefend hebt (niet zomaar twee weekjes, maar echt meerdere weken). De risicoperceptie test vond ik dan wel weer moeilijk eigenlijk, die slaat helemaal nergens op en lijkt meer een geheugentest (ik had nét 6/10). Maar voor de rest is het helemaal niet eng! Bereid je ook goed voor op de vragen omtrent zithouding (hoe weet je dat je juist zit?) want hier gaan ze dieper op in.

Als je examen gaat doen in Geel hoop ik voor je dat je de jonge, vrouwelijke examinator hebt. Ik had haar zelf niet maar zag haar vertrekken met een andere leerling. Ze was zó lief, ontspannen en lachte zodat de jongen minder stress had. Ik had een iets oudere, slanke man. Hij stelde me niet echt op mijn gemak en gaf me ook een vervelende opmerking toen ik 56 in een zone 70 reed (“Ben je in slaap aan het vallen? Rij door!”). Natuurlijk had hij gelijk, maar dat kan je ook op een andere manier vertellen zou ik denken.

Ik ga nu 6 uur rijles volgen en hoop dat ik er de volgende keer wél door ben. Veel succes allemaal, we kunnen dit wel!
KarlaL

Re: Praktijkexamen Geel

Bericht door KarlaL »

Hallo! Bedankt voor het delen van uw ervaring!
Ik heb mijn examen in Geel op september. Kunt u me iets meer vertellen over het praktijkexamen? Alvast bedankt!
jazzmnil

Re: Praktijkexamen Geel

Bericht door jazzmnil »

Ondertussen ben ik, bij mijn tweede poging, geslaagd. Wederom ik Geel! Ik had de pech om naast mijn rij-instructeur én examinator ook een stagiaire toegewezen te krijgen. We zaten dus met z’n 4 in de wagen, bijzonder stresserend! Het examen verloopt alsvolgt:


- Je meldt jezelf aan bij de balie (kan samen met je begeleider) met je voorlopig rijbewijs, identiteitskaart en papieren van de leswagen bij de hand. Je kiest een nummer tussen 1 en 10, dit nummer zal bepalen welke route en welke manoeuvres je toegewezen krijgt.

- Vervolgens leg je de risicoperceptietest af. Dit is een test via een computer van ongeveer tien minuutjes lang waarbij je een vijftal video’s te zien krijgt. Na iedere video beantwoord je de meerkeuzevraag: ‘Wat heb je gezien?’.

- Na de risicoperceptietest neem je plaats in de wachtruimte en wacht je op je examinator (deze komt gewoonlijk na vijf minuten tevoorschijn).

- Je loopt met je examinator richting je leswagen. Je neemt plaats in de auto, draait je raampje naar beneden en beantwoordt de vragen die je examinator je stelt (‘Hoe zet je je stoel juist?’ en ‘Hoe stel je je spiegels af?’). Hij vraagt je ook om een willekeurig onderdeel onder de motorkap aan te duiden.

- Vervolgens zal de examinator je vragen om je verschillende lichten aan te doen (pinkers, remlicht, dimlicht, grootlicht). Als dit in orde is neemt iedereen plaats in de wagen.

- Je examinator legt je rustig uit hoe het examen zal verlopen. Hij benadrukt een aantal belangrijke regels (‘Als ik niets zeg rij je rechtdoor’ en ‘We zijn doorgaand verkeer, geen plaatselijk verkeer’). Hierna vertelt hij je welke manoeuvres je zal moeten uitvoeren. Tot slot krijg je de keuze om te rijden aan de hand van verkeersborden óf aan de hand van een GPS (ik raad je aan om het met borden te doen). Na deze informatie ben je klaar om te vertrekken.

- Het examen is van start gegaan. Je krijgt duidelijke instructies omtrent de route die je dient te volgen. Let héél goed op je omgeving: Welke verkeersborden zie ik? Bevinden er zich zwakke weggebruikers rondom mij? Kijk ik voldoende in mijn spiegels? Na ongeveer twintig minuten rijden krijg je de opdracht om je eerste manoeuvre uit te voeren. Geen paniek, je krijgt drie kansen om het opnieuw te doen als het je niet lukt. Na een derde mislukte poging mag je je manoeuvre niet meer uitvoeren en krijg je een ‘onvoldoende’ of ‘slecht’ als score. Echter betekent dit niet dat je gebuisd bent op je examen, je mag gewoon verder rijden. Let tijdens je rit goed op verboden straatjes. Een poosje later is het tijd voor je tweede manoeuvre (heel vaak is deze achteruit inparkeren of parkeren in een S-bocht). Wanneer je mooi geparkeerd staat word je gevraagd om uit te stappen en je wagen veilig achter te laten alsof je enkele uren weg zou gaan. Hierbij is het van zéér groot belang dat je je handrem optrekt, het portier met de juiste hand opent, alle ramen sluit, je wagen op slot doet en je wagen langs de achterkant verlaat. Wanneer je terug wil instappen kom je langs de voorkant van de wagen terug. Als dit goed verlopen is rijd je opnieuw verder. Het examen is rond deze tijd bijna op zijn einde gelopen. Je bent terug opweg richting het examencentrum.

- Bij aankomst aan het examencentrum parkeer je je wagen op de manier die jij zelf uitkiest (de meesten parkeren gewoon vooruit in). Je trekt opnieuw je handrem op, schakelt de wagen uit en doet je gordel uit. De examinator zal je nu vertellen hoe het examen volgens hem verlopen is. Dit kan twee richtingen op gaan. Je kan vaak al aan zijn/haar houding aflezen wat het uiteindelijk verdict zal zijn. Wanneer je merkt dat hij/zij je een heleboel tips en adviezen wil meegeven kan je er eigenlijk al vanuit gaan dat je niet geslaagd bent. Wanneer hij/zij je kort en bondig vertelt wat beter kon, maar je voor de rest weinig feedback krijgt kan je er vanuit gaan dat je wél geslaagd bent. Alleszins, zo heb ik (alsook verschillende vrienden van me) het toch ervaren. Examinatoren willen, wanneer je geslaagd bent, vaak erg snel je wagen verlaten heb ik gemerkt. Bij mijn eerste (gefaalde) poging bleef hij wel tien minuten in de wagen zitten om de jammerlijke boodschap te brengen. Bij mijn tweede (succesvolle) poging was hij binnen de minuut mijn wagen uit.

- Wanneer je je uitslag te horen gekregen hebt blijf je wachten bij je wagen. Je examinator gaat naar binnen om je ‘rapport’ te printen en komt het je vervolgens bezorgen. Het examen is afgelopen, je kan naar huis nu!



Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je jezelf een beeld kan vormen bij hoe een praktijkexamen eraan toegaat. Ik wens je héél veel succes! :D
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Praktijkexamen Geel

Bericht door Inazuma »

jazzmnil schreef: 02 sep 2023, 16:59 Tot slot krijg je de keuze om te rijden aan de hand van verkeersborden óf aan de hand van een GPS (ik raad je aan om het met borden te doen).
Proficiat

Per 1 oktober wordt de GPS verplicht en is er geen keuze meer :!:
Karla L

Re: Praktijkexamen Geel

Bericht door Karla L »

Proficiat :D !
Dank je wel voor het delen meer van uw ervaring! Ik ben heel erg zenuwachtig voor het examen, maar u woorden moedigen me aan.

Geniet van u succes!
Plaats reactie