terugschakelen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ingrid2

terugschakelen

Bericht door Ingrid2 »

Wanneer laat je je koppeling komen? een paar meter voor rotonde/ kruispunt/ drempel?
Hoe leg ik aan mijn dochter uit wanneer ze moet terugschakelen? En kan je van 5 de of 6 de ineens
naar 2 de schakelen? Als je bij 1000 toeren de koppeling al indrukt, is deze toch veel te lang in.
Blijkbaar mag dit toch niet.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: terugschakelen

Bericht door Inazuma »

Ingrid2 schreef: 03 mar 2023, 18:00 Wanneer laat je je koppeling komen? een paar meter voor rotonde/ kruispunt/ drempel?
Normaal zorg je dat je VOOR een bocht/kruispunt/ drempel in de juiste versnelling zit, volledig gekoppeld.

Hoe leg ik aan mijn dochter uit wanneer ze moet terugschakelen?
Als motortoerental te laag wordt voor de versnelling waarin ze rijdt
Voor motor (en rest vd auto) begint te schokken
Als ze wil versnellen, maar dat niet goed gaat in de versnelling waarin ze rijdt
Als de snelheid bergaf oploopt boven wat ze wil rijden
Als de snelheid bergop terugloopt en gas geven niet helpt

En kan je van 5 de of 6 de ineens naar 2 de schakelen?
ja, dat kan perfect

Als je bij 1000 toeren de koppeling al indrukt, is deze toch veel te lang in.
Waarom ?
Ofwel ga je dan stoppen, ofwel schakel je terug, ofwel "vertrek" je terug in die versnelling
Blijkbaar mag dit toch niet.
Dat mag natuurlijk wel

Maar je mag niet eindeloos blijven voortbollen met de koppeling ingedrukt ...


Acht u zichzelf geschikt om iemand te leren rijden, als je deze vragen stelt ?
Foute schakel- en remtechniek is dé fout waarop velen sneuvelen ...
Ingrid2

Re: terugschakelen

Bericht door Ingrid2 »

Dus als ze 90 rijdt in 6de. Het toerental 1000 is bij 50 km/u. De koppeling indrukken, blijven bijremmen tot ,30km/u en dan naar 2 de?
Ingrid2

Re: terugschakelen

Bericht door Ingrid2 »

Inazuma, kan je me hier nog even mee helpen aub?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: terugschakelen

Bericht door de rijprof »

Ingrid2 schreef: 03 mar 2023, 20:37 Dus als ze 90 rijdt in 6de. Het toerental 1000 is bij 50 km/u. De koppeling indrukken, blijven bijremmen tot ,30km/u en dan naar 2 de?
Gewoon ontkoppelen aan -1000 toeren en remmen tot stilstand of terugschakelen naar een versnelling die past bij je snelheid indien je niet tot stilstand komt.
Nadat je terugschakelt moet je het koppelingspedaal omhooghalen. Rij zo weinig mogelijk ontkoppelt.
= stabieler en remt op de motor.

Zie ook rijtechniek op www.derijprof.be
>praktijkexamen>rijtechniek>
download: basisrijtechniek.doc
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: terugschakelen

Bericht door Inazuma »

Ingrid2 schreef: 03 mar 2023, 20:37 Dus als ze 90 rijdt in 6de. Het toerental 1000 is bij 50 km/u. De koppeling indrukken, blijven bijremmen tot ,30km/u en dan naar 2 de?
Als er nog plaats is, kan je bvb naar 4de of 3de met eventueel even remmen met de voet, dan verder remmen op motor,
30 is waarschijnlijk ook wel doenbaar in 3de
(is allemaal auto-afhankelijk, de éne doet dat al wat vlotter dan de andere)
Als je tegen 30 kan blijven rijden, is ineens naar 3de mogelijk de handigere oplossing

Als je moet stoppen of er is geen afstand meer om nog langer op motor verder te remmen, druk je koppeling in en rem je (met de voet dan) tot stilstand.


Bedoeling is dat je zoveel mogelijk in versnelling (en uiteraard gekoppeld) blijft rijden,
en zorgt dat je uitkomt in een gepaste versnelling voor de situatie waarvoor je vertraagt.

Je moet niet heel de versnellingsbak doorlopen bij terugschakelen zoals men "vroeger" verwachtte, dus geen 6-5-4-3-2
Met maar 1 versnelling lager schakelen ga je met moderne auto (met 6 versnellingen) trouwens niet zo bijster veel meer vertragen
Maar 6-4-2 (als je in 2de wil uitkomen) kan perfect.


Wat je moet vermijden is met koppeling ingedrukt, zonder remmen verder bollen - dat gaat niet geapprecieerd worden.
Ingrid2

Re: terugschakelen

Bericht door Ingrid2 »

Dankjewel Rijprof voor de verduidelijking
Schakelen

Re: terugschakelen

Bericht door Schakelen »

Dit filmpje vond ik wel handig.

Vond wel dat mijn rij instructeur dit beter had kunnen uitleggen, maar dit verduidelijkte veel.

https://youtu.be/vpExvHIUE8Q?t=686
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: terugschakelen

Bericht door de rijprof »

Dat filmpje gaat over opschakelen, weinig over remmen en terugschakelen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie