met AM rijbewijs in Nederland gewone wagen kopen en deze laten ombouwen naar brommobiel mogelijk?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
MaartenVerg
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jul 2021, 09:58

met AM rijbewijs in Nederland gewone wagen kopen en deze laten ombouwen naar brommobiel mogelijk?

Bericht door MaartenVerg »

Goeiedag,

Ik las dat in Nederland het nog steeds mogelijk is om een gewone wagen te laten ombouwen naar brommobiel. De wetgeving daar zou
nog niet gewijzigd zijn. Alhoewel er wel een wetsvoorstel was in die richting, is er het nog steeds mogelijk.

Kan ik als Belg naar Nederland gaan, daar een gewone wagen tweedehands kopen en deze laten ombouwen naar brommobiel, om dan vervolgens deze wagen naar België te rijden en hier in België als brommobiel met mijn AM-rijbewijs mee rijden?

Alvast bedankt voor de correcte informatie hieromtrent en hoe ik dit het beste aanpak.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: met AM rijbewijs in Nederland gewone wagen kopen en deze laten ombouwen naar brommobiel mogelijk?

Bericht door Inazuma »

Dat zijn in NL voertuigen voor traag verkeer, geen echte "brommobielen" (= vierwielige bromfiets)

In België krijg je die niet ingeschreven als bromfiets of "lichte vierwieler", wat alles is waar je met je rijbewijs AM mee mag rijden.

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... zibifmxdg4

Artikel 2

§ 1. Voor de toepassing van de wets- en verordeningsbepalingen betreffende het recht tot sturen worden de motorvoertuigen ingedeeld in de volgende categorieën:

1° Categorie AM:

bromfietsen met een maximumsnelheid van meer dan 25 km/uur;
lichte vierwielers.


en wat een lichte vierwieler is:

6°/1 «lichte vierwieler», vierwielige motorvoertuigen met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur als omschreven in bijlage I van verordening nr. 168/2013 van het Europees parlement en de raad van 15 januari 2013 betreffende de goedkeuring van en het markttoezicht op twee- of driewielige voertuigen en vierwielers;

En dan kom je in de EU spaghettireglementering ...
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... jgbhwaudjo
waar het voertuig niet voldoet aan de definitie van "lichte vierwieler"
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: met AM rijbewijs in Nederland gewone wagen kopen en deze laten ombouwen naar brommobiel mogelijk?

Bericht door Inazuma »

Nu, België heeft ook de "voertuigen voor traag vervoer"

En Wie geboren is voor 1 oktober 1982 moet daarvoor zelfs geen rijbewijs hebben

75. "voertuig voor traag vervoer" :

elk motorvoertuig dat, wegens zijn constructie en oorsprong, een nominale maximumsnelheid van ten hoogste 40 km/h kan bereiken. Elke verbouwing die voor gevolg heeft dat deze maximumsnelheid kan worden overschreden, ontneemt aan dergelijk voertuig zijn hoedanigheid van voertuig voor traag vervoer,



Maar de constructie en oorsprong van wat een gewone personenwagen was, lieten wél hogere snelheid toe.


Voor zover zo'n voertuigen niet onder de EU regels vallen, was en is zo'n ombouw nationale regelgeving.
Die dus enkel in het land van ombouw geldt.

Voer je zo'n voertuig in, kom je in eigen land in de problemen.
Je moet dat ding inschrijven, maar de nationale NL ombouw is hier niet erkend, en je moet het individueel gekeurd krijgen als "traag voertuig" ... terwijl die keuringsinstanties gewoon een personenwagen (of zonder achterbank, een tot lichte vrachtwagen omgebouwde personenwagen) zien staan.

Komt niet goed mijn gedacht ...
MaartenVerg
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 jul 2021, 09:58

Re: met AM rijbewijs in Nederland gewone wagen kopen en deze laten ombouwen naar brommobiel mogelijk?

Bericht door MaartenVerg »

Bedankt voor de reacties!
Plaats reactie