Achterlangs kruisen en onderbreking middenberm

Vraag hier tips en hulp van anderen.
Jay

Achterlangs kruisen en onderbreking middenberm

Bericht door Jay »

Beste

Ik ben aan het oefenen voor mijn praktisch rijexamen in Bree. Ik heb echter een twee vragen. Indien ik spreek over links en rechts afslaan, spreek ik altijd van het perspectief van de bestuurder, niet enkel het mijne.

Het eerste geval is wanneer je een grote weg met vier banen moet oversteken. Er is dan een onderbreking van de middenberm zodat automobilisten de grote baan kunnen verlaten en links de zijstraat in kunnen rijden. Maar als ik die zijstraat uitrijd met de bedoeling links af te slaan naar de grote baan, mag ik dan gebruik maken van deze onderbreking om eerst de eerste twee banen over te steken en dan even te wachten tot het veilig is om de laatste twee over te steken? Indien dit mag, waar moet ik dan halt houden zonder een automobilist die daadwerkelijk deze onderbreking gebruikt om af te slaan, niet te blokkeren? Tot dusver heb ik altijd gewacht to de 4 banen vrij waren om vervolgens over te steken, aangezien je een kruispunt niet mag oprijden als je het niet direct kan verlaten, maar heeft vaak geleidt tot ongeduldige bestuurders achter mij en ik weet niet zeker of dit überhaupt wel valt onder de noemer "kruispunt".
Een voorbeeld van deze situatie is de doorgang van de Bruglaan naar de Rode Kruislaan.

De andere vraag gaat over achterlangs kruisen. Een voorbeeld is het kruispunt van de Barrierstraat en de Hamonterweg. Stel dat ik de Barrierstraat kom uitgereden en ik wil linksaf en mijn tegenligger wil ook linksaf. Ik rij dan, indien mijn tegenligger ook netjes achterlangs kruist, rechterdoor over het kruispunt en als ik bijna aan de overkant ben maak ik een knikje naar links. Ik stel mijn auto daar op om te kijken wat mijn tegenliggers doen. Indien deze rechtsaf of rechtdoor willen rijden geef ik hun voorrang, maar als ze linksaf willen afslaan neem ik zelf voorrang. Ik ben in de veronderstelling dat ik de situatie juist aanpak, maar toch wordt er vaak op me geclaxonneerd als ik het zo doe. Wat doe ik fout?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achterlangs kruisen en onderbreking middenberm

Bericht door Inazuma »

Jay schreef: 12 dec 2022, 10:57 De andere vraag gaat over achterlangs kruisen.
Achterlangs of "rechts van de tegenligger" kruisen is verplicht.

3de graads overtreding indien je dat niet doet ...


https://goo.gl/maps/vvCrQ1QgJjzNQVpg7

Een voorbeeld is het kruispunt van de Barrierstraat en de Hamonterweg. Stel dat ik de Barrierstraat kom uitgereden en ik wil linksaf en mijn tegenligger wil ook linksaf.

Ik rij dan (...) rechterdoor over het kruispunt en als ik bijna aan de overkant ben maak ik een knikje naar links.
Zo moet je daar afslaan

indien mijn tegenligger ook netjes achterlangs kruist,
Euh, dat is verplicht, en er is hier geen enkele reden om daarvan af te wijken ...

Ik stel mijn auto daar op om te kijken wat mijn tegenliggers doen. Indien deze rechtsaf of rechtdoor willen rijden geef ik hun voorrang,
Dat moet ook ...
maar als ze linksaf willen afslaan neem ik zelf voorrang.
:shock:
Je hebt helemaal géén voorrang als je daar linksaf slaat , en de andere bestuurders nog verder het kruispunt oprijden om achter jou langs, linksaf te slaan !

Ik ben in de veronderstelling dat ik de situatie juist aanpak, maar toch wordt er vaak op me geclaxonneerd als ik het zo doe. Wat doe ik fout?
Geen voorrang verlenen terwijl je afslaat ...


Dit is het correcte traject om hier links af te slaan:

Afbeelding
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achterlangs kruisen en onderbreking middenberm

Bericht door Inazuma »

Jay schreef: 12 dec 2022, 10:57 Het eerste geval is wanneer je een grote weg met vier banen moet oversteken. Er is dan een onderbreking van de middenberm zodat automobilisten de grote baan kunnen verlaten en links de zijstraat in kunnen rijden. Maar als ik die zijstraat uitrijd met de bedoeling links af te slaan naar de grote baan, mag ik dan gebruik maken van deze onderbreking om eerst de eerste twee banen over te steken en dan even te wachten tot het veilig is om de laatste twee over te steken?
Dat mag
Een voorbeeld van deze situatie is de doorgang van de Bruglaan naar de Rode Kruislaan.
https://goo.gl/maps/xnbZfKNCcG3yWKem7
ik weet niet zeker of dit überhaupt wel valt onder de noemer "kruispunt".
Dit is zonder meer een kruispunt
Indien dit mag, waar moet ik dan halt houden zonder een automobilist die daadwerkelijk deze onderbreking gebruikt om af te slaan, niet te blokkeren?
Links van de doorlopende streep die de afslagstrook afbakent:

https://goo.gl/maps/PDcbu2iByX7QiZio9

Wel rekening houden dat je daar afslaande bestuurders zàl hinderen als die er aankomen
Dus goed uitkijken dat er niemand aankomt gereden die al links aan 't pinken is.

Tot dusver heb ik altijd gewacht to de 4 banen vrij waren om vervolgens over te steken, aangezien je een kruispunt niet mag oprijden als je ...
... als je er waarschijnlijk moet stoppen en zo het dwarsverkeer hindert:

14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten.


Als je daar gaat wachten tot 4 rijstroken vrij zijn om in één keer af te slaan, kan het wel even duren

Rij naar midden - als er niemand aan komt die wil afslaan tenminste - en ga tussen middenbermen wat verder naar links staan
Er zijn hier geen tegenliggers die je kan hinderen (T kruispunt) - wel uitkijken voor eventueel afslaande fietser.
Afslaand verkeer zal dan achter jou door wel afslaan

Wacht tot er van rechts een gat valt, en rij verder door.
Jay

Re: Achterlangs kruisen en onderbreking middenberm

Bericht door Jay »

Dankjewel voor de reactie.
Ik snap dat ik als automobilist die afslaat, voorrang moet verlenen aan andere weggebruikers. Maar mijn tegenliggers die ook links willen afslaan, kunnen toch niet allemaal het kruispunt oprijden zonder dat het hele kruispunt vast komt te staan? Dan zou er een een hele sliert auto's staan die de doorgang blokkeren. Moet ik dan toch blijven wachten ondanks dat ze het kruispunt niet kunnen betreden doordat er bijvoorbeeld al meerdere bestuurders op het kruispunt staan te wachten om te kunnen kruisen en weg te rijden?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achterlangs kruisen en onderbreking middenberm

Bericht door Inazuma »

Jay schreef: 12 dec 2022, 12:39 Dankjewel voor de reactie.
Ik snap dat ik als automobilist die afslaat, voorrang moet verlenen aan andere weggebruikers. Maar mijn tegenliggers die ook links willen afslaan, kunnen toch niet allemaal het kruispunt oprijden zonder dat het hele kruispunt vast komt te staan?
Dan zal je moeten wachten tot er éne je doorlaat

Of tot de wetgever het Nederlandse systeem overneemt
(in NL moeten bestuurders die beiden linksaf gaan, voorlangs kruisen)

Je hebt er in ieder geval géén voorrang op eender welke tegenligger ...
Plaats reactie