Aanvraag nieuw voorlopig rijbewijs B na verval.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Broeckie

Aanvraag nieuw voorlopig rijbewijs B na verval.

Bericht door Broeckie »

Hallo!

Ik heb een vraag omtrent de aanvraag van een voorlopig rijbewijs B. Ik heb namelijk al eens mijn theorie-examen gedaan in oktober 2019, geslaagd maar mijn praktijk examen te lang uitgesteld waardoor het nu vervallen is. Bovendien heb ik last minute nog twee keer geprobeerd voor mijn theorie verviel het examen te doen, helaas was het telkens net niet goed genoeg voor de examinator waardoor ik nu sowieso nog eens 6uur rijles moet volgen voordat ik voor de derde keer het praktijk examen kan afleggen. Intussen heb ik opnieuw het theorie-examen gedaan en ben wederom geslaagd maar ik zit nu met volgende vragen:
1. Moet ik eerst die verplichte 6uur rijles volgen met de rijschool voordat ik in het gemeentehuis mijn nieuw voorlopig rijbewijs kan gaan halen? Of kan ik nu gewoon met de papieren van het examencentrum naar het gemeentehuis gaan, een nieuw voorlopig rijbewijs gaan halen en eerst nog oefenen met mijn begeleider voordat ik ergens dichter bij het examen nog eens 6uur met de rijschool inplan?
2. Verder vroeg ik me ook nog af of het nog steeds zo is dat je begeleiders eerst die cursus moeten gaan volgen voordat ze je mogen begeleiden? Ik had van enkele mensen gehoord dat dat afgeschaft was maar ik vind nergens duidelijkheid.

Alvast bedankt!!!
Groetjes
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aanvraag nieuw voorlopig rijbewijs B na verval.

Bericht door Inazuma »

Als je voorlopige rijbewijs nog geen 3 jaar vervallen is zal je inderdaad 6 uur rijlessen moeten volgen om een voorlopig rijbewijs model M12 te kunnen krijgen.

Dat is 12 maanden geldig, en mét begeleider
De cursus voor begeleiders is intussen opgedoekt.


Je moet ook eerst terug slagen voor theorie.
Die is ook vervallen, na 3 jaar (okt 2019, en 't is intussen december 2022)
En er is wel wat veranderd, bijgekomen, ...



Infofolder van GOCA over rij-examen B

https://tinyurl.com/3767y248
broeckie

Re: Aanvraag nieuw voorlopig rijbewijs B na verval.

Bericht door broeckie »

Bedankt voor de reactie!
Mijn voorlopig rijbewijs zelf is echter nog niet vervallen, dat is nog geldig tot 2024. Enkel mijn theorie was vervallen maar vorige week heb ik opnieuw het examen gedaan en dus opnieuw geslaagd. Ik weet niet of ik hierdoor in aanmerking kom voor M12, kan ik niet gewoon een nieuwe kaart krijgen die nog steeds geldig is tot 2024 zoals de oude maar enkel met aangepaste vervaldatum voor theorie?
Mijn excuses voor mijn verwarring omtrent dit geval, ik lees zoveel verschillende dingen op verschillende websites en ik weet niet meer exact wat nu klopt:)
broeckie

Re: Aanvraag nieuw voorlopig rijbewijs B na verval.

Bericht door broeckie »

Inazuma schreef: 03 dec 2022, 19:08 Als je voorlopige rijbewijs nog geen 3 jaar vervallen is zal je inderdaad 6 uur rijlessen moeten volgen om een voorlopig rijbewijs model M12 te kunnen krijgen.

Dat is 12 maanden geldig, en mét begeleider
De cursus voor begeleiders is intussen opgedoekt.


Je moet ook eerst terug slagen voor theorie.
Die is ook vervallen, na 3 jaar (okt 2019, en 't is intussen december 2022)
En er is wel wat veranderd, bijgekomen, ...



Infofolder van GOCA over rij-examen B

https://tinyurl.com/3767y248
Bedankt voor de reactie!
Mijn voorlopig rijbewijs zelf is echter nog niet vervallen, dat is nog geldig tot 2024. Enkel mijn theorie was vervallen maar vorige week heb ik opnieuw het examen gedaan en dus opnieuw geslaagd. Ik weet niet of ik hierdoor in aanmerking kom voor M12, kan ik niet gewoon een nieuwe kaart krijgen die nog steeds geldig is tot 2024 zoals de oude maar enkel met aangepaste vervaldatum voor theorie?
Mijn excuses voor mijn verwarring omtrent dit geval, ik lees zoveel verschillende dingen op verschillende websites en ik weet niet meer exact wat nu klopt:)
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aanvraag nieuw voorlopig rijbewijs B na verval.

Bericht door Inazuma »

broeckie schreef: 03 dec 2022, 19:19 Mijn voorlopig rijbewijs zelf is echter nog niet vervallen, dat is nog geldig tot 2024.
Ah OK ...

Dan kan je daarmee verder rijden.

Wel 6 uur rijles volgen voor je opnieuw praktijk mag gaan doen.

Voorlopig rijbewijzen wordt niet aangepast met nieuwe theorie datum.
Ze weten op examencentrum wel wanneer je laatst geslaagd was :wink:


M12 is voor als je voorlopige rijbewijs vervallen is en je geen 3 jaar wil wachten.
Niet voor jou dus
broeckie

Re: Aanvraag nieuw voorlopig rijbewijs B na verval.

Bericht door broeckie »

Inazuma schreef: 03 dec 2022, 19:25
broeckie schreef: 03 dec 2022, 19:19 Mijn voorlopig rijbewijs zelf is echter nog niet vervallen, dat is nog geldig tot 2024.
Ah OK ...

Dan kan je daarmee verder rijden.

Wel 6 uur rijles volgen voor je opnieuw praktijk mag gaan doen.

Voorlopig rijbewijzen wordt niet aangepast met nieuwe theorie datum.
Ze weten op examencentrum wel wanneer je laatst geslaagd was :wink:


M12 is voor als je voorlopige rijbewijs vervallen is en je geen 3 jaar wil wachten.
Niet voor jou dus
oo oke toppie!! fijn om te horen! ik kan dan ook gewoon verder rijden met de kaart die ik nu heb en hoef geen nieuwe te halen in het gemeentehuis, toch? Heel erg bedankt Inazuma!!!
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Aanvraag nieuw voorlopig rijbewijs B na verval.

Bericht door Inazuma »

broeckie schreef: 03 dec 2022, 19:27 ik kan dan ook gewoon verder rijden met de kaart die ik nu heb en hoef geen nieuwe te halen in het gemeentehuis,
Dat hoeft niet

Meer succes deze keer, en niet laten liggen :idea:
Plaats reactie