Als fietser links willen afslaan op de weg

Punten van discussie.
Kaat123
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2022, 15:05

Als fietser links willen afslaan op de weg

Bericht door Kaat123 »

Ik had toen straks een verwarrende situatie aan de hand. En wil wat duidelijkheid.

Ik, als fietser, kom van de rotonde afgereden en het fietspad stopt dus ik moet op de weg gaan rijden. Ik hoor een auto achter mij, en moet onmiddellijk links afslaan dus steek ik mijn hand duidelijk uit en ga al wat naar het midden toe rijden. Ik draai af en zie dat de auto achter mij, mij links aan het inhalen was. Waarop mevrouw in het midden van de weg stopt om mij helemaal beginnen uit te schelden.

Mijn vraag: had ik in deze situatie rechts aan de kant van de weg moet wachten of had zij moeten wachten met haar inhaal manoeuvre?

Ik zou denken omdat ik op de weg rijdt, dat ik evengoed een weggebruiker ben zoals de bestuurster van de auto.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Als fietser links willen afslaan op de weg

Bericht door Inazuma »

Dit zijn typisch situaties die zever geven.

Bij ongeval , zal de uitkomst voor de rechtbank sterk afhangen van wie wat kan bewijzen , wie waar al reed, hoe het ongeval juist verliep, ...

Kaat123 schreef: 24 nov 2022, 15:13 Ik, als fietser, kom van de rotonde afgereden en het fietspad stopt dus ik moet op de weg gaan rijden.
Daarbij heb je voorrang ... als je rechtdoor rijdt.

Ik hoor een auto achter mij, en moet onmiddellijk links afslaan
Daarbij heb je géén voorrang ...
dus steek ik mijn hand duidelijk uit en ga al wat naar het midden toe rijden.
Eerste stap is kijken of je kan afslaan rekening houdend met aanwezigheid en vertragingsmogelijkheden van de achterliggers

Als dat kan ga je richting aangeven (al is dat optioneel op fiets) en je zo ver naar links als mogelijk begeven (rekening houdend met de tegenliggers)
Dàn pas mag je niet meer ingehaald worden

16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren .


En dan pas mag je zelf gaan afslaan ...


"Al wat" naar links is onvoldoende
Het is volledig naar links (eenrichtingsrijbaan) of minstens naar het midden (tweerichtingsrijbaan)

Regels inhalen

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... yezmpzgyb9


Regels richtingsverandering

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... 5r0b8tsit0

Ik draai af en zie dat de auto achter mij, mij links aan het inhalen was.
Eerst kijken
Dàn pas afslaan ...

Denk er aan dat je met de fiets altijd aan het kortste eindje trekt


Ik zou denken omdat ik op de weg rijdt, dat ik evengoed een weggebruiker ben zoals de bestuurster van de auto.
Eender waar je rijdt ...
Plaats reactie