Verkeersbord ZC21T - Zone verboden toegang gewicht 3.5ton

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
RedC
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2022, 13:31

Verkeersbord ZC21T - Zone verboden toegang gewicht 3.5ton

Bericht door RedC »

Het is misschien een stomme vraag maar het gaat om dit verkeersbord

Afbeelding

Als ik mijn theorie goed ken zegt dit: verboden toegang voor voertuigen met een MBT van 5,5 ton en meer.
Stel dat dit een bord is met 3.5 ton ipv 5.5 ton hoe zit dat als je met een auto + aanhanger (BE combinatie)?

Worden dan het gewicht van de auto + aanhanger in beladen toestand opgeteld of telt dit alleen voor het trekkend voertuig?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersbord ZC21T - Zone verboden toegang gewicht 3.5ton

Bericht door Inazuma »

RedC schreef: 15 nov 2022, 11:03 Worden dan het gewicht van de auto + aanhanger in beladen toestand opgeteld of telt dit alleen voor het trekkend voertuig?
Trekker + aanhanger optellen als je problemen wil vermijden

Staat wel niet nadrukkelijk in verkeersreglement dat dit ook voor een sleep geldt maar wordt wel zo toegepast
RedC
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 nov 2022, 13:31

Re: Verkeersbord ZC21T - Zone verboden toegang gewicht 3.5ton

Bericht door RedC »

Dus concreet zegt dit:

Rijklaar gewicht van het trekkend voertuig + gewicht van de aanhanger in beladen toestand?

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik binnenkort examen BE moet doen en er in de regio wel veel van deze "3,5 ton zones" zijn.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersbord ZC21T - Zone verboden toegang gewicht 3.5ton

Bericht door Inazuma »

RedC schreef: 16 nov 2022, 09:27 Rijklaar gewicht van het trekkend voertuig + gewicht van de aanhanger in beladen toestand?
Ja
Effectieve massa van het geheel op dat moment

Kan dus dat je er leeg door mag, maar geladen niet meer ...

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik binnenkort examen BE moet doen en er in de regio wel veel van deze "3,5 ton zones" zijn.
Niet in rijden als je ganse sleep boven de 3,5 ton weegt !
Gast

Re: Verkeersbord ZC21T - Zone verboden toegang gewicht 3.5ton

Bericht door Gast »

"Als ik mijn theorie goed ken zegt dit: verboden toegang voor voertuigen met een MBT van 5,5 ton en meer"

Is dat nu niet MTM?
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verkeersbord ZC21T - Zone verboden toegang gewicht 3.5ton

Bericht door Inazuma »

Gast schreef: 18 nov 2022, 14:16 "Als ik mijn theorie goed ken zegt dit: verboden toegang voor voertuigen met een MBT van 5,5 ton en meer"

Is dat nu niet MTM?
Neen, C21 gaat over de effectieve massa in beladen toestand

Afbeelding
C21. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan de aangeduide massa.



De onderborden bij C23 zijn recent gewijzigd, dat was MBT, en is nu MTM geworden.


Afbeelding
C23. Verboden toegang voor bestuurders van motorvoertuigen en slepen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van goederen.
Een opschrift op een onderbord beperkt het verbod tot de bestuurders van voertuigen of slepen waarvan de maximaal toegelaten massa hoger is dan de aangeduide massa.



<Glazen Bol>
Ik verwacht dat op termijn ook de C21 naar MTM omgezet zal worden, wegens makkelijker te controleren met ANPR camera's ...
Plaats reactie