regels rondom rijbegeleiders

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jarek

regels rondom rijbegeleiders

Bericht door Jarek »

Hallo,

Ik heb net mijn theoretisch rijbewijs behaald (46/50) en ik ga met een begeleider leren voor mijn praktijk.
Maar ik heb nog een vraag bij de volgende regel:
Begeleider mag binnen het jaar maar 1 persoon begeleiden.
Mag iemand, die 2 jaar geleden op iemand anders zijn theoretisch rijbewijs is gezet en nu nog steeds hierop staat, nog iemand (ik dus) opleiden aangezien het al 2 jaar geleden is dat hij op de andere persoon zijn theoretisch rijbewijs is gezet?

En als dit niet zou mogen, moeten we dan wachten tot 1 jaar nadat de andere persoon zijn rijbewijs heeft gehaald of moeten we wachten tot het volgende nieuwjaar nadat de andere persoon zijn rijbewijs heeft gehaald?

Alvast bedankt,
Jarek Van der Bruggen
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: regels rondom rijbegeleiders

Bericht door Inazuma »

Jarek schreef: 19 okt 2022, 21:48 Mag iemand, die 2 jaar geleden op iemand anders zijn theoretisch rijbewijs is gezet en nu nog steeds hierop staat, nog iemand (ik dus) opleiden aangezien het al 2 jaar geleden is dat hij op de andere persoon zijn theoretisch rijbewijs is gezet?
Neen

Dat voorlopig rijbewijs moet vervallen zijn, ingeleverd (de leerling heeft zijn rijbewijs behaald), of de begeleider moet officieel van het voorlopige rijbewijs gehaald zijn - en dàn begint dat jaar te lopen.


Of het moet om directe familie gaan:

Dit verbod is niet van toepassing voor de begeleiding van:

1° zijn echtgenoot of de persoon waarmee hij wettelijk samenwoont of een feitelijk gezin vormt;

2° zijn kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen;

3° de kinderen, kleinkinderen, zussen, broers en pleegkinderen van zijn echtgenoot of van de persoon waarmee hij wettelijke samenwoont of een feitelijk gezin vormt.
Plaats reactie