bekwaamheidsgetuigschrift

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

bekwaamheidsgetuigschrift

Bericht door JP-D »

Hoi, voor een rijbewijs model 18 maand heb je een bekwaamheidsgetuigschrift nodig dat je kan krijgen na 20 uur praktijkonderricht. Maar wie kan dit bekwaamheidsgetuigschrift ondertekenen? Moet je daarvoor een brevet-II hebben, of volstaat een instructietoelating als stagair. Ik vind de wettelijke basis niet terug.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: bekwaamheidsgetuigschrift

Bericht door Benny Stinkens »

Alleen een erkende rijschool kan deze getuigschriften uitschrijven, geen rij-coachen. :idea:

Zelfs een brevet II is dus niet voldoende.

Meestal is dat dan ook nog de directeur van deze rijschool en niet de instructeur.
Tenzij deze gemachtigd word door de directeur.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
JP-D
Berichten: 66
Lid geworden op: 01 apr 2022, 19:19

Re: bekwaamheidsgetuigschrift

Bericht door JP-D »

Ok. Dat de attesten uitgereikt worden door de rijschool wist ik, maar ik vroeg me af of de lesgever die deze ondertekent een brevet-II moeten hebben, maar ik begrijp dat de directeur dit dus moet machtigen. Ik werk als stagiair in een middelgrote rijschool, mét stagetoelating, maar nog zonder brevet-II voorlopig. Het is bij ons de gewoonte dat de lesgever die de laatste van de 20 uren les geeft, dit attest uitreikt aan de leerling (indien bekwaam geacht).
Ik heb er als stagiair al één moeten uitreiken, maar heb deze geweigerd uit te reiken omdat ik oordeelde dat de leerling na 20 uur les een reëel gevaar op de weg was als die alleen zou moeten rijden.
Plaats reactie